kysymys päiväkotilasten vanhemmille..

... ja hoitotädeille. Ottavatko hoitajat aamulla lapsenne vastaan hoitopaikassa, tapaatteko hoitajan, vaihdetaanko sanoja, tervehditäänkö lasta? Hoitotädit: miten teitä opastetaan työssänne, onko koulutus ja ohjeistus sellainen, että lapsi huomioidaan hoitoon tuotaessa jotenkin? Olisin kiitollinen vastauksista!
 
En lähde pois, ennen kuin olen tavannut jonkun hoitajan. Lasta riisuessani yleensä hoitaja tulee tervehtimään, jos hän on ollut toisten lasten kanssa jo puuhailemassa ja samalla voi vaihtaa illan ja yön kuulumiset, jos lapsesta on jotakin erkityistä kerrottavaa.
Samoin lasta hakiessani kysyn, miten päivä on mennyt ja onko ollut jotakin erkoista.
 
Meidän hoitopaikassa hoitajat kättelevät lapset mennessä ja lähtiessä. Kaikki otetaan mukaan heti, toki jokaisella on omat juttunsa, jotkut lapset ovat mieluummin hetken sivummalla. Omani ainakin välillä menee vähäksi aikaa tekemään jotain yksinään. Silloinkin kyllä hoitaja juttelee että jaa haluatkin mennä sinne mutta tule sitten tänne muitten kanssa tms... Tämä siis 3v:n ryhmässä. Seuraava eskarissa missä sielläkin kättelyhommat mutta sitten menee kavereitten kanssa pölisemään. Ja tuosta hoitajan kanssa juttelusta niin joinain aamuina riittää huomen-varsinkin jos on itelläkin kiire töihin, usein kuitenkin vaihdetaan muutama sana lapsen kuulumisia.
 
Lastenhoitaja
Kun vien oman lapseni hoitoon nään usein jonkun hoitajista. Liiemmin he eivät tule eteiseen vastaan, mutta näämme sitten kun viedään tavaroita lapsen omaan lokeroon.

Omassa työssäni lastenhoitajana menen aina eteiseen vastaan kun kuulen että joku tulee. Vaihdellaan sitten kuulumiset...toisten kanssa pitkatkin tarinat, toisten kanssa vain hyvät huomenet jne.
 
olen lastenhoitaja ja menen aina eteiseen vastaan, vaihdetaan kuulumiset ja lähes aina lapsi haluaa syliin ja mennään vilkuttaan vanhemmille ikkunasta:) Sitten leikkeihin joko yhdessä, toisen aikuisen kanssa tai kavereiden kanssa.
 
Meillä lapset ovat käyneet päiväkodissa vain varahoidossa ja joskus kun mieheni on vienyt lapset sinne niin ainut vastaanottaja on ollut joku siivooja. Ja hoidosta pois haettaessa ei muutamana kertana ole näkynyt ketään?! Kuka tahansa hyypiö olisi siis voinut hakea lapsemme.
 
Meillä on aina hoitotäti ottamassa vastaan. Ikinä ei ole käynyt niin että kukaan ei olisi tullut. Samoin lähtiessä, aina näemme tädin, joka kertoo aina päivän tärkeimmät kuulumiset.
 
Kyllähän koulutuksessa tehdään selväksi lapsen vastaanottamisen tärkeys... mutta vallitsevat käytännöt nujertavat innokkaimmankin uuden työntekijän valitettavan usein..

Nykyään korostetaan paljon ns vanhempien vartteja ja varhaiskasvatussuunnitelman tekoa yhdessä vanhemman kanssa.. ehkäpä siksi on unohtunut että tärkeintä olisi päivittäiset kohtaamiset.

Itse olen päiväkodissa töissä ja meillä otetaan jokainen lapsi vastaaan aamulla. Omat lapset ovat perhepäivähoidossa ja olisipa aika outoa jos ei hoitaja vaivautuisi eteiseen aamulla... eli siellä puolella taitaa tämäkin asia olla paremmin..
 
hei
riippuu hoitajasta. meillä aamun ensimmäiset lapset päiväkodissa useinmiten. aamulla on vain yksi hoitaja töissä, klo6.30 -> seuraava tulee 7aikoihin. osa hoitajista tulee vastaan, jossa jutellaan kuulumiset. osaa ei näy, saa kulkea päiväkodin läpi eskariryhmään saakka etsimään hoitajaa. iltapäivällä jutellaan aina kuulumiset nukkumiset syömiset ulkoilut muuten vaan erikoiset.iltapv:llä onkin aina oman ryhmän hoitajat paikalla.
 
viiden lapsen äiti

Hei!!

Kyllä tuossa päiväkodissa missä poikani on, niin ainakin yleensä henkilökunta tervehtii aamulla ja vaihtaa muutamaan sanan.
On tietysti poikkeuspäiviäkin....

Mutta sääntö on ainakin,että aikuinen ei saa poistua, ilman että ilmoitta että on tuonut lapsen.(siis jos henkilökunta ei ole nähnyt....)

Minusta on mukavmpaa jos aamuisin tervehditään, lapsi itsekin tykkää siitä.
Aiemmin toinen lapsi oli toisessa pk:ssa ja siellä ei tervehditty aamuisin, ei lapsi olisi mennyt sinne"tylsään" pk:n....


jos ei tervehditä päiväkodissa,siitä voi itse myös itse tehdä aloitteen ja pyytää sitä.
 
Olen kiitollinen vastauksista. Näin oletin asian olevan. Olen monessa eskarissa nähnyt tuon kättelyn ja sivusta katsojana se näyttäisi tekevän lapsille tosi hyvää.
Meidän päiväkodissa aiemmat hoitajat tulivat aina vastaan ja vastaantotto oli mukava. Kun hommiin tuli mukaan uusi nuori lto, ei häntä näy ja silloin kun näkyy on ilme nyrpeä, eikä hän lapseen kiinnitä mitään huomiota. On tainnut koulutus mennä ohi korvien.
 
kottarainen
Itselle ei tulisi mieleenkään hakea lasta hoidosta ilmoittamatta sitä hoitajille. Lapsikin haluaa sanoa heipat. Tullessa on aina joku paikalla tai muut lapset huutaa hoitajille, että nyt ...tuli hoitoon. Ja hoitajat tulevat aina paikalle.
 
kottarainen
Itselle ei tulisi mieleenkään hakea lasta hoidosta ilmoittamatta sitä hoitajille. Lapsikin haluaa sanoa heipat. Tullessa on aina joku paikalla tai muut lapset huutaa hoitajille, että nyt ...tuli hoitoon. Ja hoitajat tulevat aina paikalle.
 
vastaus
Riippuu kyllä hoitajasta. Kaikki eivät tule eteiseen vastaan, joudun siis hakemaan hoitajan sieltä jostain kaukaa toisesta ryhmästä.

Lapsi ei suostu jäämään "väärän" ryhmän tiloihin vaan haluaa jäädä omalle puolelleen - ovat tavallaan yhteydessä toisiinsa, mutta erillään kuitenkin, välissä ei kuitenkaan ovea tms.

Sanoin tästä aamutervehtimisestä vanhempain vartissa, hoitajat oli sitä mieltä ettäkyllä he tulee aamulla vastaan joten oli ikävä nimetä yksi hoitaja, joka ei sitä tehnyt, vaikka olil lapsen ryhmän hoitajia. ´

Illalla haen pihalta, joten kyllä aina tulee sanottua ja nähtyä että lapsi haetaan. Vanhemmat hoitajat tulee vaihtaa kuulumisia, nuori LH ei.
 
riippuu mielestäni päiväkodin johdosta =) heidän tulisi määritellä työtapa ja valvoa että sitä noudatetaan...palautetta kannattaa antaa, jos sovitusta poiketaan. Meillä onneksi hyvin johdettu päiväkoti :wave:
 

Yhteistyössä