Kysymys ns. kädestä suuhun eläville

  • Viestiketjun aloittaja johanna
  • Ensimmäinen viesti
johanna
Oletteko jo ekoista työvuosostanne alkaen kuluttaneet kaiken tienaamanne samaan tahtiin kuin rahaa on tullut, vai onko jokin yksittäinen muutos vienyt säästönne nollille? Jos kaikki on aina mennyt, oletteko tykänneet ylläpitää tiettyä elintasoa, esim. kallista asuntoa tai runsasta matkustelua? Vai oletteko aina eläneet köyhästi ja kaikki silti menee mikä tulee?

Mietin vaan, kun itsellä on ihan normaali opiskelu- ja työhistoria vuokra-asuntoineen ja kesätöineen ja silti rahaa on aina jäänyt säästöön. En kysy ilkeillen vaan ymmärtääkseni:).
 
Mie
Ollaan aina "tuhlattu" kaikki mitä tulee. Eli köyhimpinä aikoina rahat menee ruokaan ja pakollisiin menoihin eli sähköt ym. Netti, lehdet ja muut sellaiset lopetetaan silloin. Sitten kun on vähän enempi rahaa, ostetaan vaatteita, kuluneiden tai rikkinäisten astioiden tilalle uusia ym pientä. Saatetaan myös maksaa talolainaa enempi pois. Koskaan ei ole ollut varaa vielä matkustella ulkomailla ym. Tai olisi voinut ollakin, jos olisi kiinnostanut ;)
 
vieraana
Minulla ei ole koskaan ollut työtuloja. On ollut työmarkkinatukea, toimeentulotukea, äitiyspäivärahaa, kotihoidontukea, sairauspäivärahaa.. jne. Eli näitä minimirahoja vain.

Kun on ikänsä tottunut elämään minimillä, ei isompia rahoja edes ymmärrä kaivata. Näillä rahoilla on syöty, maksettu laskut, hankittu vaatteet. Jonkin verran on saatu lahjoituksena ja sukulaiset heittäneet jokusen kympin oikein tiukan paikan tullen. Tiukka paikkakin on tullut vain jos olen typeryyttäni käynyt vaikkapa baarissa tai ostellut vähän turhia.

Olen alta 30v. yhden lapsen yh.
 
Mielenkiintoinen kysymys. Yleensä kun lisäksi selitetään, että ei ole varaa säästää ja sitten joudutaan pistämään enemmän rahaa osamaksuun. Ottaen huomioon että osamaksuerät ovat kertamaksua kalliimmat ja lähtöhinnatkin ovat tarjouksia kalliimmat.
 
No meillä on aina millä ostaa ruokaa ja maksaa laskut, joka kuussa voidaan tehdä pieniä hankintoja, mutta ennen tiliä voi olla tilillä se kaks euroa.

Ollaan nuoria, miulla on AMK kesken, mies on valtion virkamies. Tulot on siis pienet, noin 2000 kuussa kolmelle henkilölle. Ei juoda, ei polteta, matkusteluun säästetään aina. Mentiin nuorina naimisiin ja rahat on menny hankintoihin, huonekaluihin, autoon jne. Onnellisia ollaan ja kaikki on aina saatu ostettua, mitä on tarvittu. Koskaan ei oo otettu osamaksulla tai vipillä mitään, netistä ei tilailla.
 
Ja periaatteena on aina ollu se, että köyhällä ei oo varaa paskaan. Eli kun ostetaan jotain, niin ostetaan laatua. Astiat on Teemaa, monet huonekalut massiivipuuta jne. Hankinnat siis maksaa, mutta eipä sitten vaihdellakaan sisustusta. Ite teen myös paljon sisustusjuttuja, joilla saa edullisesti muutettua asunnon ilmettä. Kumpikaan ei tee heräteostoksia.
 
Meillä kyllä on jäänyt jonkun verran joka kk säästöön vaikka tosi pienillä tuloilla ollaan kitkuteltu, mutta säästöjä sitten on syönyt esim. muutot (muuttoauton vuokraus, takuuvuokrat jos on isompi kun edellisen, mahdollisesti kaksi vuokraa päällekäin) ja kuten nyt tässä kuussa, mies lähes tulotta ja isoja laskuja.
Mutta onneksi on ne vähäisetkin sääsöt niin ei tule suurta paniikkia vaikka hieman miinukselle tulot joku kk jäisikin.
 
shihtzu
Mä olen aika huono säästämään, mutta viime kevään remontin jälkeen ollaan edelly todellakin kädestä suuhun ja lapsen syntymä vaan pahensi sitä, kun on ollut kaikenlaista hankittavaa.
 
johanna
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Mielenkiintoinen kysymys. Yleensä kun lisäksi selitetään, että ei ole varaa säästää ja sitten joudutaan pistämään enemmän rahaa osamaksuun. Ottaen huomioon että osamaksuerät ovat kertamaksua kalliimmat ja lähtöhinnatkin ovat tarjouksia kalliimmat.
Niin, ja joillain rahaa kyllä riittää kaljaan ja tupakkaan ihan reilustikin, vaikka aina ollaan niin köyhiä. Mutta tässä ketjussahan sellaisia ei ole ollut, vaan toisenlaisia tarinoita.




 
Vieras
Menee ohi kysymyksen, mutta meitä 2+2 ja netto 1900-2000 euroa. Tuosta maksetaan asuntolaina + vastike + sähkö + opintolainat + puhelinlaskut, netti, vakuutukset ja turhuutena autolaina. Silti saadaan joka kuukausi säästöön vähintään 50 euroa. Nyt ollaan säästetty joulukuusta 2000 euroa. Ja silti käytetään rahaa vielä turhuuteen, esim. herkkuihin ja muutamaan osamaksuun. Ja lapsiltakin löytyy Reimatecit :D
Toisille tuntuu olevan mahdotonta..

 
noh
Kerran täällä vaan eletään ja mitään et mukaas saa kun lähtö koittaa. Rahaa on kyl jemmassa.mutta tuhlailemmekin ja nautimme elämästä perheen kanssa. Satsaamme omakotitaloomme ja matkustelemme :)
 
v
Minun anoppi on köyhä. Rahaa on vain niukasti ja kaikesta on tingitty, myös ruuasta. Selityksenä on peliriippuvuus. Vaikka tulisi ylimääräistä esimerkiksi 500 euroa, niin ei kestä kuin päivän tai kaksi, kun kaikki on mennyt.
 
no mä saan aina säästöön rahaa ku olen töissä...ja joskus jopa silloin ku oon ollu työttömänä.
Teen sesonki työtä eli talvisin.
huhtikuussa ostettiin koira johon meni osat rahat ja nyt olen liitosta puolitoista kuukautta odottanut rahoja eikä vieläkään kuulu..
se on syönyt säästöt nollille..
onneksi sinne kohta rupeaa tipahtelemaan taas ku pääsin liiton rahoille ettei tarvitse kelan päivärahalla elellä
 
jaa
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Menee ohi kysymyksen, mutta meitä 2+2 ja netto 1900-2000 euroa. Tuosta maksetaan asuntolaina + vastike + sähkö + opintolainat + puhelinlaskut, netti, vakuutukset ja turhuutena autolaina. Silti saadaan joka kuukausi säästöön vähintään 50 euroa. Nyt ollaan säästetty joulukuusta 2000 euroa. Ja silti käytetään rahaa vielä turhuuteen, esim. herkkuihin ja muutamaan osamaksuun. Ja lapsiltakin löytyy Reimatecit :D
Toisille tuntuu olevan mahdotonta..
jaa. saatteko vanhemmiltanne rahaa tai ruokaa tai tavaraa tai käyttekö tai käyvätkö lapsenne paljon isovanhemmilla syömässä?
vai ovatko lapsenne vielä niin pieniä että eivät syö paljon mitän eivätkä harrasta eivätkä osaa vaatia vaatetta tai leluakaan? (alle kouluikäisiä)
 
äiti75
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti:
No meillä on kaksi autoa, ok-talo, sijoitusasunto, moottoripyörä ja kaikki rahat menee mitkä tulee. Eli meillä se on kiinni ihan kulutustottumuksista.
tätä peessaan. paitti toi moottoripyörä noista meiltä puuttuu. lapsia on 5 :)
 
aina oltu köyhiä
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Menee ohi kysymyksen, mutta meitä 2+2 ja netto 1900-2000 euroa. Tuosta maksetaan asuntolaina + vastike + sähkö + opintolainat + puhelinlaskut, netti, vakuutukset ja turhuutena autolaina. Silti saadaan joka kuukausi säästöön vähintään 50 euroa. Nyt ollaan säästetty joulukuusta 2000 euroa. Ja silti käytetään rahaa vielä turhuuteen, esim. herkkuihin ja muutamaan osamaksuun. Ja lapsiltakin löytyy Reimatecit :D
Toisille tuntuu olevan mahdotonta..
No meille on mahdotonta, mutta meitä on 6 ja tulot hiemen pienemmät.
 
minä
meillä se on kulutustottumusta ja nyt varsinkin pitää kaikki käyttää mitä tulee.. ei ruokita lamaa.
ok-talo on velaton ja velaton kesämökki, 2 autoa, purjevene, matkustetaan 2 x vuosi koko perhe ja miehen kanssa lisäksi 1-2 pitkää viikonloppua. Palkkatilillä on yleensä muutama kymmpi tilipäivänä, vois kai sitä helvempaakin ruokaa ostaa mut kun ei haluu
 
Olen ollut nuoruuteni töissä, ostanut lähes tulkoon kaiken omilla rahoilla.
Säästöjä oli, ja ne menivät edellisen asunnon remonttiin.

Tällä hetkellä, olen kodinhoidontuella ja mies osa-aikatöissä, niin kaikki menee, mitä tulee.
Tehää remonttia ja maksetaan lainaa.
Ei ostella osamaksuilla, vaan säästetään ja ostetaan kun on varaa.
Tällä hetkellä ostetaan pakollinen, ei muuta.

Vaatteet ostan alesta ja kirppikseltä.
Taloudellinen tilanne pistää miettimään omat valinnat, ja monesta asioista voi tinkiä tai vaihtaa halvempaan versioon.
 
oho
Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
Minulla ei ole koskaan ollut työtuloja. On ollut työmarkkinatukea, toimeentulotukea, äitiyspäivärahaa, kotihoidontukea, sairauspäivärahaa.. jne. Eli näitä minimirahoja vain.

Kun on ikänsä tottunut elämään minimillä, ei isompia rahoja edes ymmärrä kaivata. Näillä rahoilla on syöty, maksettu laskut, hankittu vaatteet. Jonkin verran on saatu lahjoituksena ja sukulaiset heittäneet jokusen kympin oikein tiukan paikan tullen. Tiukka paikkakin on tullut vain jos olen typeryyttäni käynyt vaikkapa baarissa tai ostellut vähän turhia.

Olen alta 30v. yhden lapsen yh.
Siis olet melkein 30 vee, etkä ikinä ollut töissä. Miksi?
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Menee ohi kysymyksen, mutta meitä 2+2 ja netto 1900-2000 euroa. Tuosta maksetaan asuntolaina + vastike + sähkö + opintolainat + puhelinlaskut, netti, vakuutukset ja turhuutena autolaina. Silti saadaan joka kuukausi säästöön vähintään 50 euroa. Nyt ollaan säästetty joulukuusta 2000 euroa. Ja silti käytetään rahaa vielä turhuuteen, esim. herkkuihin ja muutamaan osamaksuun. Ja lapsiltakin löytyy Reimatecit :D
Toisille tuntuu olevan mahdotonta..
jaa. saatteko vanhemmiltanne rahaa tai ruokaa tai tavaraa tai käyttekö tai käyvätkö lapsenne paljon isovanhemmilla syömässä?
vai ovatko lapsenne vielä niin pieniä että eivät syö paljon mitän eivätkä harrasta eivätkä osaa vaatia vaatetta tai leluakaan? (alle kouluikäisiä)

No ei saada vanhemmilta rahaa eikä tavaraa eikä lapset käy siellä syömässä. Matkaa on 300 kilsaa, kyläillään kyllä n. kerran kuussa siellä että bensaahan se vie. Lapset ei ole koskaan yksinkään siellä ja yleensä viedään mennessämme leipää, maitoa, kahvia sun muuta sellaista. Lapset on alle kouluikäisiä, mutta leluja ja vaatetta on liikaakin. Just vein ison kasan pois, kun en jaksanyt myyntiin laittaa. Pienemmälle ostan paljon kirppikseltä, isommalle pitää ostaa uutena ja varsinkin housuja kuluu paljon. Mutta kyllä nuo lapset syö ja paljon!
 

Yhteistyössä