Kysymys niille, jotka säästelevät lasten menoissa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hyyppä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hyyppä

Vieras
Moni sanonut täällä, että ei ole varaa ostaa lapsille vaatteita uutena tai ei ole varaa ostaa leluja eikä viedä lasta kesällä huvipuitoihin yms. Käyttekö itse baareissa? Tupakoitteko? Käytättekö alkoholia? Kummasti tuntuu rahaa niihin löytyvän monelta tuttavaperheeltä, mutta lapsen uusiin kenkiin ei löydy kymppiä ja huvipuistossa ei ollut varaa käydä. Lapset kulkekoot liian pienissä vaatteissa kunhan aikuisilla riittää viinaa ja tupakkaa.Missään nimessä en tarkoita, että pitäisi kokoajan jotain ostaa lapsille, mutta jos oikeasti ei ole varaa ostaa esim.kenkiä uutena lapselle mutta on varaa tupakoida inin jotain on pielessä.

Meillä kyllä säästellään sekä lasten että aikuisten menoissa, muttei siitä syystä ettei rahaa olisi vaan siksi että on kiva jos sitä on jokus johonkin ekstraankin. Lapset saa saunajuomansa siinä kuin aikuisetkin.

En käy baareissa, en tupakoi, en käytä alkoholia. Ja ei, -ei löydy rahaa millä ostaa lapsille uusia vaatteita. Kirpputoireilta ostan vaatteet heille, itselleni en ole pariin vuoteen edes uusia sukkia ostanut. Täksi talveksi olisi pakko ostaa kengät lapselle, niitäkin yritän vielä kirpparilta metsästää. Ja kyllä itseäkin harmittaa kun välillä huomaa että lapsen housut on niin lyhyet että nilkat vilkkuu paljaina, mutta ruuasta emme tingi. Se on suurin rahareikä tässä perheessä.

ei polteta/käytetä alkoholia tai baareissa pyöritä.Jos on 4 lasta ja äiti kotihoidontuella (290e/kk)ja mies työssä (1400e käteen /kk) ja lapsilisät,menee kyllä suurinosa tuloista ihan asumiseen,ruokaa,ym perustarpeisiin.

Ei tupakoida, ei juoda, ei harrasteta mitään maksullista, ei käydä baareissa, ei tule lehtiä jne. Lapsilla on uutta ja käytettyä sekaisin, vielä kun löytyisi rahaa jolla ostaa äidille vaatetta:( Ainokaiset farkut oli tänään nyysitty pesutuvalta kuivumasta. Kuljenpa sitten kalsareissa ja tuulihousuissa tai jossain trikoissa. Kirpparilta ei tämmönen hehtaarip.erse löydä mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei tupakoida, ei juoda, ei harrasteta mitään maksullista, ei käydä baareissa, ei tule lehtiä jne. Lapsilla on uutta ja käytettyä sekaisin, vielä kun löytyisi rahaa jolla ostaa äidille vaatetta:( Ainokaiset farkut oli tänään nyysitty pesutuvalta kuivumasta. Kuljenpa sitten kalsareissa ja tuulihousuissa tai jossain trikoissa. Kirpparilta ei tämmönen hehtaarip.erse löydä mitään.

:o siis sulta nyysitty housut...kuka nyt tollaista kehtais tehdä?

Ihan noin ohimennen, itse suosin kyllä käytettyä jo siitäkin syystä, että lapset kuluttavat ihan älyttömät määrät vaatteita ja on ekologisempaa ostaa ainakin osa käytettynä. Kengät ja ulkovaatteet ostetaan enimmäkseen uutena, kumpparit tai harvoin pidettävät juhlakengät saatan kelpuuttaa käytettynäkin. Sisävaatteita saadaan niin paljon, etten viitsi niihin laittaa rahaa kun ei ole pakko. Ostan sitten säästyneillä rahoilla uuden talvihaalarin ja kengät esim.

Pieni lapsi ei kyllä kärsi käytetyistä vaatteista ollenkaan, eri asia väärän kokoiset/likaiset vaatteet ja selvät laiminlyönnit..

Minä tiedän tapauksen, jossa lapset eivät päässeet päiväkodin elokuvareissulle, koska se maksoi kaksi euroa per lapsi (perheessä on kaksi lasta). Mutta silti äidillä ja isillä riitti rahaa ostaa tupakkaa ja olutta kaupasta, samana päivänä kun se leffareissu oli :o. Silloin pisti vihaksi.

Yleisesti ottaen...

Mihin me hukuttaisiin jos kaikki ostaisi kaikki uutena?

Kannatan kierrättämistä ja kirpputoreja, mutta haluan kumminkin hyväkuntoista ja sellaista ei enää kirpputoreilta 100 senttiselle saa (=kulutuskokoa).

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mitä kokoa käytät, jos minulta tai joltakulta muulta löytyisi sopivan kokoiset housut.

me ei harrasteta juurikaan maksullisia huvituksia (huvipuistoja tms.) eikä kyllä ryypätäkään! Hauskaa voi olla ilman rahaa (ja viinaa) niin lapsilla kuin aikuisillakin!

ps. mitään kenkiä ei saa kympillä!

Meillä ostan lasten vaatteet käytettynä, koska meistä ei ole mitään järkeä maksaa uusista, kun on hyvä kirpputori vieressä. Ja myöskin maailma pelastuu...

Ostamme sellaiset vaatteet uusina, joita ei kirppikseltä löydy. Nyt ostimme tuppapuvun ja Vikingin kengät uusina, kun ei tullut oikeaa kokoa vastaan käytettynä. Eli laatukamaa ostetaan kirppariltakin ja kaupasta uutena jos ei löydy käytettynä.

Ja perstasku pullottaa rahaa, rahanpuutteesta ei ole kysymys. Eikä ryypätä, mies kyllä tupakoi, mutta hän saa tehdä toimintasatkullaan mitä haluaa.

En käy baareissa, en tupakoi. Otan alkoa ehkä kerran vuodessa ja silloinkin siihen menee rahaa ehkä 5 euroa. Ostetaan kyllä kengät ja turvakaukalot- ja istuimet ihan periaatteesta uutena, mutta tosi paljon käytettynä eikä mihinkään isompaan ole varaa. Kesällä käytiin Muumimaailmassa, se oli pojalle elämys ja toki meillekin, vaikka talous menikin sekaisin pariksi kuukaudeksi.

Eli kausittaista on. Joskus on varaa humputella, useimmiten ei..

Alkuperäinen kirjoittaja mustikkatassu:
Alkuperäinen kirjoittaja kroisos pennonen:
Eikä ryypätä, mies kyllä tupakoi, mutta hän saa tehdä toimintasatkullaan mitä haluaa.

ihanaa :laugh: mitäs mies tykkää toiminsatkustaan? :D

Tuntuu kovasti tykkäävän, kuten minä myös omastani. Hyvä tapa pitää omakin kulutus aisoissa.
Aikaisemmin kylvin kaikki rahat samantien, mies mut opetti ymmärtämään rahan arvon eli vapaa-ajan arvon. Siis on kiva tehdä vähemmän töitä ja saada vapaa-aikaa sillä rahalla minkä aiemmin kiikutin kauppaan saman tien.

Meillä ei tingitä lasten menoissa.Mutta toi ukko kulta tuntuu tuolla baareissa viihtyvän joten sehän olen minä joka tinkii sitten omista menoistaan.Ja siks toisekseen että mä olen just lopettanut tupakanpolton, ja olen hyvin ylpeä siitä :D Mut joo ymmärrän sun pointin eli sen että jos on varaa tehdä kaikkea "ylimääräistä" niin miksi sitten lasten menoista pitäs tinkiä :| Mutta kait ne lapset selviää siitä jos ei yhtenä vuonna tivoliin pääse :whistle:

mie en oo onneks ikinä törmännyt perheeseen jossa asiat olisi noin. toivottavasti ei tarvitsekaan törmätä. minä kyllä saatan siideriä itselleni ostaa, mut en kyl taatusti jos tiukkaa tekee muutenkin. ja vicy kyllä kympillä saa kenkiä.. täksikin kesäksi löysin alesta lapsille lenkkarit eikä ole mennyt kulutuksessa miksikään. toivottavasti ensi keväänä käy yhtä hyvä flaksi.

Yhteistyössä