kysymys niille joilla 4 hlö perhe ja ruokaan menee rahaa VAIN n.200-300!!

  • Viestiketjun aloittaja helppiä
  • Ensimmäinen viesti
Epäsäännölliset tulot
Me asutaan kaupungissa eikä saada mitään omasta maasta tai metsästä. Perheen koko on 4+3, eli vanhemmat ja 2 pikkuista + miehen 3 teini-ikäistä suursyömäriä, jotka käyvät meidän jääkaapilla joka toinen viikonloppu ja keskiviikkoiltaisin. Meillä pihistyskuukausina menee 200 kuussa, muuten 400 ruokaan. Pikkuisilla on maitoallergia, ja maitoa korvaavia kalliimpia tuotteita on pakko käyttää ruuanlaitossa ja heidän juomanaan.

Pihistyskuukausina säästö tulee siitä, että ei osteta naposteltavia, ei limuja, ei karkkia, ei mitään ylimääräistä. Makeaa saadaan kun leivon pullaa tai jotain muuta halpaa. Leivon silloin myös leivän itse. Mitään valmisruokia ei silloin osteta. Kaikki käytetyt vihannekset ovat kauden tavaraa, eli halvinta mahdollista. Talvella se tarkoittaa juureksia, sipulia, kaalia.

Muutenkin katsotaan kaupasta aina halvin vaihtoehto (tai kyllä siitä laadustakin täytyy pitää kiinni, ettei nyt mitä tahansa höttöä osta). Kilohinnat syynätään tarkkaan, ei esim ikinä yksittäispakattuja jugurtteja vaan litroittain (paitsi pikkuisille kun ei ole vaihtoehtoja). Säilytystilaa pitää olla, kun kaikki mahdollinen ostetaan isoissa pakkauksissa. Mitään ei heitetä pois, pakastin on ahkerassa käytössä - teen isoja satseja ruokaa ja pakastan valmiita annoksia, mikä säästää paitsi rahaa myös aikaa ja vaivaa. Käytän kaikki ruuan jämät jotenkin - ylijääneet raasteet sämpylöihin, riisit jälkkäriin, makaroonit ja spagetit seuraavan päivän laatikkoruokaan tai keittoon jne.

Hedelmiä syödään paljon, mutta nekin on aina halvinta laatua, kauden tavaraa. Lisäksi pakkasessa on paljon kesällä kerättyjä marjoja (metsään voi mennä vaikka ei siellä asuisikaan) ja omenasosetta. aamulla ja illalla syödään puuroa, se on paljon halvempaa kuin leipä lisukkeineen.

Lihan jatkan usein jollain, usein pavuilla. Esim jos teen jauhelihakastikkeen, pieni pakkaus riittää koko porukalle hyvin kun siihen lisää papuja ja juureksia.

Kuulostaa jotenkin ankealle ja työläälle kun sen näin kirjoittaa, mutta minusta meillä syödään hyvin ja terveellisesti, enkä koe että tämä tyyli olisi mitenkään työläs. Käyn töissä, joten en ehdi laittaa joka ilta ruokaa, siksi on hyvä että pakkasesta löytyy aina jotain. Viikonloppuna kokkailen useamman ruuan.
 
meillä
Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:
Syöttekö muuten "vähällä selviäjät" 2 lämmintä ruokaa päivässä? Tai siis toista ruokaa työpäivän jälkeen, ja syöttekö usein silloinkin puuroa? Meillä ei syödä puuroa oikeastaan ollenkaan, päiväkodissa syövät lapset aamupalaksi aina puuron, joten tuntuisi tyhmältä syödä sitä samaa iltapäivälläkin kotona. Meillä kyllä usein iltaruoka korvataan ihan vaan leivällä tms. kylmällä ruoalla.
Syödään sillointällöin töissä johon menee tietty rahaakin ja sitten työpäivänjälkeen toinen lämmin ruoka AINAKIN lapsille. johon siis kuuluu perunat/makaroni/riisi tms.. ja kastike ja kasviksia. yleensä jotain edellisen päivän antimia. jos ite ollaan syöty töissä, niin ei tarvita aikuiset 2 lämmintä ruokaa, mutta lapset tarvii. ja iltapalaksi sitten joskus puuroa, joskus jugurttia joskus hedelmäsalaattia ja tietty sitä leipää..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Meillä on 3 ja menee lähemmäs 800e + 300e työpaikkaruokailua :) Mutta minä kyllä tiedän miksi - kotimainen, luomu, reilukauppa ja tuoretavara maksaa...

Mutta utelias olen minäkin.
Samoin meillä menee ja samasta syystä. Tosin tuo työpaikkaruokailu pois, mutta ruokaan menee muuten väh. 800? kuussa.
 
mie
Meitä 4, noin 200 euroa menee kuussa ruokaan.

Tärkein säästökeino on se, ettei ruokaa heitetä roskiin. Kuivuneesta leivästä tehdään köyhiä ritareita tai kuumia voikkareita, riisinpuuronjämät päätyvät pannukakkutaikinaan jne. Meillä syödään perusruokaa sesongin mukaan. Meillä käytössä sellaisia vanhoja perinteisiä suomalaisia ruokia, joiden ainekset edullisia, esim. uunissa tehtävä munahöttö, uuniohrapuuro, kaaliruoat jne.

Lapset on totutettu syömään kaikkea pienestä pitäen. Eivät siis nirpistele, vaikka pöydässä olisi hirvenkieltä tai punajuuripihvejä tms. Siinä säästää, jos kaikki syövät samaa ruokaa ja kaikki kelpaa. Yritämme myös jonkin verran ajatella luontoa, tästä syystä tuoreita tomaatteja ja kurkkuja ei syödä lainkaan talvisin. Lentokasvikset olisivat ympäristöystävällisempiä, mutta työläisiä viljelmillä esim. Espanjassa kohdellaan niin kaltoin, ettei ole halua ostaa. Kesällä kotimaisia sitten.

On opeteltu jatkamaan ruokaa. Esim. pieni määrä lihaa saa lisää proteiinia linsseistä, pavuista jne., jotka halvempia. Ruoan kanssa syödään salaattia ja usein leipääkin (ei muita päällysteitä kuin levite ruoalla) ja jälkiruoaksi kiisseliä tms. Näin pääruokaa menee vähemmän, jossa yleensä ne kalleimmat ainekset ovat.

Itse tehdään niin paljon kuin vain pystytään. Eineksiä en tykkää juurikaan käyttää. Jonkin verran katsotaan, missä tarjouksia jne. Mutta esim. meidän taloudessa pelkästään maidon ostamisen keskittäminen halvimpaan maitoa myyvään kauppaan säästää noin satasen vuodessa. Senteistä syntyy tonnien alut!
 
noooo
meillä on kolmen hengen perhe ja kyllä ruokaan uppoaa 450-600e ja kaksi kertaa päivässä ruoka n.4-5 päivänä viikossa. Siis kyllä ruoka maksaa vaik kuinka katsoo että tulisi vain tarpeellinen ostettua. Kuinka työäiti teet sitä jätskiä itse?? Laitappa ohjetta kehiin!!!
 
noooo
meillä on kolmen hengen perhe ja kyllä ruokaan uppoaa 450-600e ja kaksi kertaa päivässä ruoka n.4-5 päivänä viikossa. Siis kyllä ruoka maksaa vaik kuinka katsoo että tulisi vain tarpeellinen ostettua. Kuinka työäiti teet sitä jätskiä itse?? Laitappa ohjetta kehiin!!!
 
Meillä
on 7 hlö:n perhe ja ruokalasku max 700e/kk:ssa.
Tuossa summassa on vaipat kahdelle, pesuaineet, paperit, herkkujakin, myös olutta ja siideriä, eikä tinkiä tarvii mistään. Pakkaset täynnä evästä, tuoretta vihannesta ja hedelmiä aina. Leivät leivon itse.
 
Meillä 5 henkilöä joista yksi alle vuoden..
En ole laskenut paljon menee mutta ollaan kokeiltu pärjätä vähemmällä kun oli toi lomautus ja onnistui ihan hyvin :D
Käytetään kestovaippoja pienimmällä ja itse tehdään ruuat, yleensä syö samaa ruokaa kun me mutta ilman mausteita.
Kurkkua on aina kaapissa, muuten ostan sitä mikä on halpaa(tomaattia aika usein mut on talvisin sika hintaista ja meille ei tule kun kotimaista)
Aina isommat satsit ruokaa, ei siis vaan yhdeksi päiväksi.
Keitot kuten jauhelihakeitto,makkarakeitto,kalakeitto ym..
Halvin lenkki maksaa alta euron.
kastikkeita ja laatikoita.
Kanan koivet on melko halpoja ja niitä ostetaan se kaksi pakettia aina ni jää pari ylimääräistä..
Niistä olen ennen tehnyt sellaista riisikana hässäkkää toiselle päivälle mut viimeksi tein valkokastikkeet ja pilkoin kanat siihen ja sekaan makaroonit ni oli mieletön hitti :D
Puuro on halvempaa kun murot.
Itse leivottu sämpylä on ihanaa, ja mikä parasta lapset nauttii leipoa kauheesti, korvapuusteja leivotaan aina isompi satsi pakkaseen ni on vieraiden varalle jotain :)
Jälkkäriä meillä harvemmin on, yleensä syödään hedelmää kuten omput ja banaani mitä saa suht halvalla, letut on halpoja tehdä joten ne on kestohitti :)
Riisipuuro tai mannapuuro plus mannapuurolle esim mustikkakeitto/kiisseli ni nam :)
Makaroonilaatikkoonkin voi laittaa toisinaan nakkia ja edellispäivän perunamuussin(mitä kannattaa tehdä reilusti) Voi laittaa uuniin joko uunilenkin kanssa tai sotkea sekaan nakkia/jauhelihaa tms ja vähän maitoa.
Juureksia on aina kaapissa, jos tomaatit ja kurkutkin on sika hintaisia niin ruuan kanssa on sitten porkkanaraastetta tai porkkanatikkuja.
Ja kaikki tarjous jutut kannattaa ostaa ja heittää pakkaseen oottamaan sitä pahaa päivää :)

Nyt alkaa lyödä tyhjää, mut ruuan laitossa kannattaa aina käyttää mielikuvitusta ja tehdä pikkuisen isompia satseja koska jämäruoka on parasta :D
 
kolmen hengen perhe
Meitä on vain 3 ja kauppaan saadaan menemään paljon tai vähän miten vaan haluaa. Näitä on hankala laskea kun joskus ostan -50% lihoja ja kalaa kerralla 50-100?:lla ja niitä syödään pitkään. Esim. tuosta 100?:n lihasta voi laskea 100? säästöä, kun oikeasti olisi mennyt 200? niihin lihoihin. Tietyt perustarvikkeet mitä ostetaan eli vellijauhetta, maitoa, jogurttia litran purkeissa(niitä halvempia, koska hintahaitari on näissä noin eurosta yli kolmeen euroon litralta), juustoa(yleensä halvinta Viking Edamia tai tarjouksesta oltermannit tms. tai jos haluaa kalliimpaa niin sitten niitä), leipää. Kerran viikossa käydään kaupassa ja ehkä viikolla haetaan maitoa ja leipää. Viikossa menee ruokaan noin 50-70?(tai enemmän jos ostan kiloittain lihaa ja kalaa) ja tämä vain ruokaa. Ostan vihanneksia, mutta joskus jää kurkku ja tomaatit ostamatta kun tajuton kilohinta. Teen tällöin toisenlaista salaattia. Paheeni on kirsikkatomaatit ja kaikki ne pikkutomaatit eriväreissä ja näitä ostan kyllä vaikka kalliimpia(nämä on minun karkkeja, kun en karkkeja osta). Riiseissä ja muissa katson ensin euroshopperit, eldoradot ja muut kaupan omat merkit, kun ovat halvimpia(yleensä ovat) ja ne missä maku sama kuin kalliimmassa. Käytän kaikki tarjoukset hyväkseni ja ostan alennuksesta pidemmäksi aikaa, jos vain mahdollista. Harvemmin ostetaan luomua, mutta alesta sitäkin on tullut ostettua. Meillä ei puutetta rahasta, mutta olen peruspihi kaikessa. Varmaan kotoa opittua kun lama-aikaan vanhemmat työttömiä ja puutetta oli kaikesta.
Joskus herkutellaan ravintolassa ja kahvilassa, mutta niitä en laske tähän, koska ovat mielestäni merkityksettömiä jos lasketaan kodin ruokakuluja. Hyvin voisi jättää käymättäkin nuo parit kerrat, mutta tämäkin on luksusta meille, joten joskus on ihanaa istua valmiiseen.
 
Josa
Meitä on viisi ja ruokaan menee paljon rahaa. Jauheliha ei voi olla kuin paistijauhelihaa, juusto hyvää esim oltermanni 17%, lihaa leivän päälle, kurkku ja tomaatti ihan älyttömän kalliita nyt, hedelmiä pari kiloa päivässä parhaimmillaan, Hyvää kuituista hiivaleipää ja ruisleipää, naudan fileitä, possun filettä, joskus kalaa, lisäks herkut. Lapset syö herkkuja vain viikonloppuna. Välillä leivon itse, varsinkin pullan. Näihin menee ainakin 600e+pesuaineet yms.
 
vivian
Meillä menee n. 75?/vko ruokakauppaan. Ja me olemme vielä aikamoisia kulinaristeja, minä siis harrastan kokkausta ja tykkään tehdä erilaisia leivonnaisia ja ruokia :) Mutta hyödynnämme tarjoukset, ostamme lihaa puoleen hintaan pakkasen täyteen, leivon itse paljon koska tykkään siitä, voisin ostaa valmiinakin, mut haluan tehdä itse. Vihannekset, kasvikset ja hedelmät ovat aina reilun kaupan TAI luomu TAI lähellä tuotettua. Eineksiä emme osta ikinä, teen yleensä ruokaa sen verran että riittää mulle ja miehelle töihin evääksi, sekä lapsille ns. välipalaksi. Karkkia, sipsejä, limua emme osta myöskään oikeastaan ikinä. Tuoremehua kylläkin. Leipää leivon joskus, mutta aika harvoin, sitä syödäänkin meillä aika harvakseltaan... Jogurttia meillä ei syö eikä juo kuin ainoastaan mies, vanukkaita ostetaan joskus.

Näistä jo säästää aikalailla kun emme osta tosiaan mitään herkkuja emmekä eineksiä, ei edes puolieineksiä juurikaan. Jos herkutellaan, niin tehdään marjapiirakkaa tai korvapuusteja, tai sitten keksejä itse, jäätelöä löytyy pakkasesta kyllä aina, koska pirtelö on sauna-illan herkku :)

Tuo nyt oli tuollainen arvio, joskus menee enemmän ja joskus vähemmän. Se riippuu niin siitä että mitä ruokaa tehdään. Ei nihistellä mitenkään erityisesti, ostetaan mitä halutaan.
 

Yhteistyössä