Kysymys MODEILLE ja muille

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
ONko Kaksplus-palstalla ihan ok tehdä epäsuosituimmuuslistauksia, jossa nimeltä vieraana haukutaan joitain nikkejä? Jos on mielestäsi ok, niin miten eroaa koulu- tai työpaikkakiusaamisesta?
miksi oppilaat koulussa joutuvat puhutteluun irc-kiusaamisesta, jos käy ilmi, että on tehty ei-pidettyjen listoja tms.? Onko kanttia edellyttää lapsilta jotain sellaista, mihin aikuiset eivät itse näytä kykenevän?

selvennykseksi sanottakoon, etten ole kukaan mainituista nikeistä enkä muutenkaan ole itse tullut parjatuksi. Ihmettelen vain periaatteen ja empatian vuoksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
ONko Kaksplus-palstalla ihan ok tehdä epäsuosituimmuuslistauksia, jossa nimeltä vieraana haukutaan joitain nikkejä? Jos on mielestäsi ok, niin miten eroaa koulu- tai työpaikkakiusaamisesta?
miksi oppilaat koulussa joutuvat puhutteluun irc-kiusaamisesta, jos käy ilmi, että on tehty ei-pidettyjen listoja tms.? Onko kanttia edellyttää lapsilta jotain sellaista, mihin aikuiset eivät itse näytä kykenevän?

selvennykseksi sanottakoon, etten ole kukaan mainituista nikeistä enkä muutenkaan ole itse tullut parjatuksi. Ihmettelen vain periaatteen ja empatian vuoksi.

Olen täysin samaa mieltä kanssasi ja onnittelen sinua että nostat kissan pöydälle.
 
No on tässä nyt ainakin se ero, ettei täällä sinänsä haukuta ketään henkilöä henkilökohtaisesti. Tarkoitan siis sitä, että mistä teistä kukaan tietää mikä mäkin olen miehiäni?!

Teistä kukaan (lukuunottamatta niitä jotka tunnen irl) ei voi mua tuntea kun ei olla tavattu. Ja jos ei olla tavattu niin aika paha siinä on mennä ihmistä itseään haukkumaan. Eli jos (ja kun) mua on haukuttu niin en mä sitä kovin henk. koht. ota. Ei sitä voi oikeastaan ottaakaan, koska ei se haukku voi millään kohdistua munhun kun haukkuja ei mua tunne.

Ajattelenkin itse, että sitä nikkiä haukutaan, eikä sitä ihmistä koska täällä voi kuka tahansa esiintyä kenenä tahansa. Mä saatan olla viiskymmpinen karvamahamies, joten jos joku haukkuu mua huonoksi äidiksi, niin kolahtaisko se silloin? Tuskin.

Mutta tokihan on fiksua olla kiusaamatta edes sitä nikkiä, koska ihminenhän sieltä nikin takaata kuitenkin löytyy.
 
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
No on tässä nyt ainakin se ero, ettei täällä sinänsä haukuta ketään henkilöä henkilökohtaisesti. Tarkoitan siis sitä, että mistä teistä kukaan tietää mikä mäkin olen miehiäni?!

Teistä kukaan (lukuunottamatta niitä jotka tunnen irl) ei voi mua tuntea kun ei olla tavattu. Ja jos ei olla tavattu niin aika paha siinä on mennä ihmistä itseään haukkumaan. Eli jos (ja kun) mua on haukuttu niin en mä sitä kovin henk. koht. ota. Ei sitä voi oikeastaan ottaakaan, koska ei se haukku voi millään kohdistua munhun kun haukkuja ei mua tunne.

Ajattelenkin itse, että sitä nikkiä haukutaan, eikä sitä ihmistä koska täällä voi kuka tahansa esiintyä kenenä tahansa. Mä saatan olla viiskymmpinen karvamahamies, joten jos joku haukkuu mua huonoksi äidiksi, niin kolahtaisko se silloin? Tuskin.

Mutta tokihan on fiksua olla kiusaamatta edes sitä nikkiä, koska ihminenhän sieltä nikin takaata kuitenkin löytyy.


Kyllä täällä aika henkilökohtaisuuksiinkin voidaan mennä. Musta on asiatonta haukkua esim. toisen ukonäköä (lapsen haukkumista puhumattakaan), kun harva sitä naamavärkilleen kauheasti mitään voi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
No on tässä nyt ainakin se ero, ettei täällä sinänsä haukuta ketään henkilöä henkilökohtaisesti. Tarkoitan siis sitä, että mistä teistä kukaan tietää mikä mäkin olen miehiäni?!

Teistä kukaan (lukuunottamatta niitä jotka tunnen irl) ei voi mua tuntea kun ei olla tavattu. Ja jos ei olla tavattu niin aika paha siinä on mennä ihmistä itseään haukkumaan. Eli jos (ja kun) mua on haukuttu niin en mä sitä kovin henk. koht. ota. Ei sitä voi oikeastaan ottaakaan, koska ei se haukku voi millään kohdistua munhun kun haukkuja ei mua tunne.

Ajattelenkin itse, että sitä nikkiä haukutaan, eikä sitä ihmistä koska täällä voi kuka tahansa esiintyä kenenä tahansa. Mä saatan olla viiskymmpinen karvamahamies, joten jos joku haukkuu mua huonoksi äidiksi, niin kolahtaisko se silloin? Tuskin.

Mutta tokihan on fiksua olla kiusaamatta edes sitä nikkiä, koska ihminenhän sieltä nikin takaata kuitenkin löytyy.

Juuri tuota loppuosaa painottaisin. Ihan oikeasti huomaa, että monilla on tarkoitus loukata toista ja siellä näppiksen takana todella ON ihminen. Ja lapset ottavat mallia. Jos aikuisten on ok perustaa haukkumisketjuja, miksi lapsetkin eivät niin saisi tehdä? Työssäni tapaan koulu- ja työpaikkakiusattuja ja myös netissä kiusattuja lapsia. Toisten lasten mielestä voi olla viatonta harmia nimetä joku ei-toivottujen joukkoon, mutta sille nimetylle asia voi aiheuttaa vaikeita ongelmia. En siksi ainakaan itse koe millään tavoin mielekkäänä tai hyväksyttävänä ketjuja, joiden ainoa tarkoitus on solvata tiettyjä nikkejä, joiden kasvot ja vähintään nettipersoona tunnetaan. Minusta se vain on väärin ja uskallan sanoa sen myös ääneen - tosi ilkeää ja lapsellista.
 
Kyllä täällä mennään henkilöhtaisuuksiin, kaivetaan esille ihmisten nimiä ja osotteita ja haukutaan lasten ulkonäöt ja kuvapinoon osallistujat. Ylipaino vasta kirosana on. Ja ylipainoinen äiti on huono äiti, palstan mukaan.

Tiedän, että tähän tulee eräs mode antamaan taas ympäripyöreitä vastauksia.

sellasta se on!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Teenlitku Taikinaterapia:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
No on tässä nyt ainakin se ero, ettei täällä sinänsä haukuta ketään henkilöä henkilökohtaisesti. Tarkoitan siis sitä, että mistä teistä kukaan tietää mikä mäkin olen miehiäni?!

Teistä kukaan (lukuunottamatta niitä jotka tunnen irl) ei voi mua tuntea kun ei olla tavattu. Ja jos ei olla tavattu niin aika paha siinä on mennä ihmistä itseään haukkumaan. Eli jos (ja kun) mua on haukuttu niin en mä sitä kovin henk. koht. ota. Ei sitä voi oikeastaan ottaakaan, koska ei se haukku voi millään kohdistua munhun kun haukkuja ei mua tunne.

Ajattelenkin itse, että sitä nikkiä haukutaan, eikä sitä ihmistä koska täällä voi kuka tahansa esiintyä kenenä tahansa. Mä saatan olla viiskymmpinen karvamahamies, joten jos joku haukkuu mua huonoksi äidiksi, niin kolahtaisko se silloin? Tuskin.

Mutta tokihan on fiksua olla kiusaamatta edes sitä nikkiä, koska ihminenhän sieltä nikin takaata kuitenkin löytyy.


Kyllä täällä aika henkilökohtaisuuksiinkin voidaan mennä. Musta on asiatonta haukkua esim. toisen ukonäköä (lapsen haukkumista puhumattakaan), kun harva sitä naamavärkilleen kauheasti mitään voi.

No joo, mutta kannattaako sitä omaa kuvaa sitten esille laittaa? Eli kyllä mä näkisin että tietyssä kohtaa myös itse ollaan hakemassa verta nenästä.

En tarkoita että kiusaaminen olisi siltikään oikein tai hyväksyttävää, mutta kun fakta on se, ettei kiusaminen tällä palstalla lopu IKINÄ, niin kannattaisi tosiaan miettiä mitä itsestään kertoo ja paljastaako kuviansa.

Jos sä laitat sun kuvan esille ja mä sanon että sä olet mun mielestä ruma (painotan nyt, etten ole kuvaasi nähnyt, eli en puhu nyt faktana) niin onko se kiusaamista? Mun mielestä ei ole, vaikka tokihan olisi ehkä fiksua jättää moinen kommentti sanomatta. Eli monasti myös ihmiset vähän turhan helposti itkevät sitä että heitä kiusataan jne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Kannattaako niitä niin vakavasti ottaa, eihän täällä ihmisistä nimillä puhuta.

Mihin tarvitaan ketjuja, joiden ainoa tarkoitus on listata ei-pidettyjä nikkejä harmaana ja solvata heitä sitten eri tavoin? Onko siinä jotain mieltä ja kenen tarpeita se palvelee? Erilaiset mielipiteet ja keskustelu on ok, mutta puhun nyt nimenomaan ketjuista, joiden tarkoitus on piikitellä joitain nikkejä, jotka ovat täällä monet muuten kasvoillaankin esiintyneet.
 
Joo, kyllä täällä tosiaan mennään erittäin henkilökohtaisuuksiin ja sitten on vielä niitä vatipäitä jotka tuntevat jonkun irl tai ovat fb-kavereita, niin tulevat sitten tänne levittämään asioita ja paljastavat oikean nimen. Mun mielestä palstalla on aika pahaa tiettyjen nimimerkkien kiusaamista, esim. vanhoja asioita kaivellaan uudestaan ja uudestaan...
Voin tunnustaa että itsekin joskus täällä jollekin asiattomia laukonut koska en vain tykkää kyseisestä palstapersoonasta, mutta mikä hulluinta, luulen että irl tulisimme erittäin hyvin toimeen :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Kannattaako niitä niin vakavasti ottaa, eihän täällä ihmisistä nimillä puhuta.

Mihin tarvitaan ketjuja, joiden ainoa tarkoitus on listata ei-pidettyjä nikkejä harmaana ja solvata heitä sitten eri tavoin? Onko siinä jotain mieltä ja kenen tarpeita se palvelee? Erilaiset mielipiteet ja keskustelu on ok, mutta puhun nyt nimenomaan ketjuista, joiden tarkoitus on piikitellä joitain nikkejä, jotka ovat täällä monet muuten kasvoillaankin esiintyneet.

En minäkään sitä hyväksy jos henkilökohtasuuksiin mennään. Mutta kyllä nikkien juttuja saa mielestäni vapaasti arvostella.
Niin, ehkä tommoset pinot on kyllä turhia kun tarkemmin aattelee. Mutta sitten ne arvostelut menee kuitenkin muihin ketjuihin.

En tiijjä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja viiras:
Joo, kyllä täällä tosiaan mennään erittäin henkilökohtaisuuksiin ja sitten on vielä niitä vatipäitä jotka tuntevat jonkun irl tai ovat fb-kavereita, niin tulevat sitten tänne levittämään asioita ja paljastavat oikean nimen. Mun mielestä palstalla on aika pahaa tiettyjen nimimerkkien kiusaamista, esim. vanhoja asioita kaivellaan uudestaan ja uudestaan...
Voin tunnustaa että itsekin joskus täällä jollekin asiattomia laukonut koska en vain tykkää kyseisestä palstapersoonasta, mutta mikä hulluinta, luulen että irl tulisimme erittäin hyvin toimeen :D

Munkin oikea nimi paljastettiin eilen yhdessä ketjussa, semmosta ei voi hyväksyä. :(
 
Kysyn vielä, että oikeuttaako se kiusaamisen, että joku on laittanut kuvansa palstalle? Päteekö sama myös lapsiinne, joilla ehkä on fb:ssa tai irc-galleriassa kuvia? Minusta ei. Minusta sillä ei ole merkitystä asiassa. Kiusaaminen on lasten kohdalla väärin. Ja työpaikalla. Kysymykseni siis kuuluu MODEille ja muille, että onko palstalla ok tehdä ei-pidettyjen nikkien listoja ja solvata heitä ja heidän perhe-elämäänsä ym. harmaana?

Korostan edelleen, ettei itselläni ole nikkiä, en ole tullut kiusatuksi enkä ole osallistunut kiusaamiseen. Kunhan kysyn palstan linjaa periaatteessa. Kolmen lapsen äitina ja henkilönä, joka tapaan mm. Netissä kiusattuja työssäni.
 
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
No joo, mutta kannattaako sitä omaa kuvaa sitten esille laittaa? Eli kyllä mä näkisin että tietyssä kohtaa myös itse ollaan hakemassa verta nenästä.

En tarkoita että kiusaaminen olisi siltikään oikein tai hyväksyttävää, mutta kun fakta on se, ettei kiusaminen tällä palstalla lopu IKINÄ, niin kannattaisi tosiaan miettiä mitä itsestään kertoo ja paljastaako kuviansa.

Jos sä laitat sun kuvan esille ja mä sanon että sä olet mun mielestä ruma (painotan nyt, etten ole kuvaasi nähnyt, eli en puhu nyt faktana) niin onko se kiusaamista? Mun mielestä ei ole, vaikka tokihan olisi ehkä fiksua jättää moinen kommentti sanomatta. Eli monasti myös ihmiset vähän turhan helposti itkevät sitä että heitä kiusataan jne.

Mun mielestä haukkuminen vain ei ole asiallista, ei vastuuta voi vierittää syytä sen niskaan, joka on laittanut kuvansa esiin. Ja minä esimerkiksi olen saanut haukkuja rumasta naamastani sellaisissakin ketjuissa, joilla ei ole mitään tekemistä kuvien kanssa. Joku vain muistaa, että tuo on se ruma ämmä, ja katsoo asiakseen muistuttaa siitä.

Olen siis sitä mieltä, että jos kysyy, että arvostele kampaus/asu/ulkonäkö (tai vaikka koti), niin silloin pitää kestää asiallinen kritiikki, mutta muuten haukkuja ei tarvitse kestää eikä sietää.

 
Vaikea vaikea juttu moderoida. Yleensä minä olen poistanut heti sellaiset ilkeämieliset haukkumaketjut, jotka osoitetaan suoraan johonkin tiettyyn nimimerkkiin. Toisaalta taas, jos ketjun luonne vaihtuukin heti lennossa pitkäksi huumoriketjuksi ja näyttäisi kalahtavan aloittajan omaan nilkkaan, niin harvoin sitä aletaan poistamaan.
Nuo fb:n 'paljastus' jutut ovat kyllä ihan persiistä suoraan sanottuna. :/ Sen takia jaksan aina jankuttaa siitä, että älkää hyvät ihmiset ottako sinne ihan keitä vain. :/ Se 'luottokaveri' täältä palstalta saattaa ihan aikuisten oikeesti olla jotakin aivan muuta, eli se että on fb:ssä ei todellakaan ole mikään luottolause yhtään mistään.

Tuo on minun kantani ja ajatukseni. En ole vielä kelaillut keskusteluja, joten jos nyt aloittaisin. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Teenlitku Taikinaterapia:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
No joo, mutta kannattaako sitä omaa kuvaa sitten esille laittaa? Eli kyllä mä näkisin että tietyssä kohtaa myös itse ollaan hakemassa verta nenästä.

En tarkoita että kiusaaminen olisi siltikään oikein tai hyväksyttävää, mutta kun fakta on se, ettei kiusaminen tällä palstalla lopu IKINÄ, niin kannattaisi tosiaan miettiä mitä itsestään kertoo ja paljastaako kuviansa.

Jos sä laitat sun kuvan esille ja mä sanon että sä olet mun mielestä ruma (painotan nyt, etten ole kuvaasi nähnyt, eli en puhu nyt faktana) niin onko se kiusaamista? Mun mielestä ei ole, vaikka tokihan olisi ehkä fiksua jättää moinen kommentti sanomatta. Eli monasti myös ihmiset vähän turhan helposti itkevät sitä että heitä kiusataan jne.

Mun mielestä haukkuminen vain ei ole asiallista, ei vastuuta voi vierittää syytä sen niskaan, joka on laittanut kuvansa esiin. Ja minä esimerkiksi olen saanut haukkuja rumasta naamastani sellaisissakin ketjuissa, joilla ei ole mitään tekemistä kuvien kanssa. Joku vain muistaa, että tuo on se ruma ämmä, ja katsoo asiakseen muistuttaa siitä.

Olen siis sitä mieltä, että jos kysyy, että arvostele kampaus/asu/ulkonäkö (tai vaikka koti), niin silloin pitää kestää asiallinen kritiikki, mutta muuten haukkuja ei tarvitse kestää eikä sietää.

Ei se tosiaan asiallista ole, se on ihan totta.

Mutta kyllä mä silti olen sitä mieltä että vaikka ideaalitilanne olisi se, että ei tarvitsisi haukkuja kenenkään kuunnella niin koska fakta on se, ettei tuo tule toteutumaan niin sinänsä vastuu kyllä kuuluu myös sille kuvansa julkaisseelle.

Onko tämä oikein? No ei tietenkään mutta niin se vain menee, valitettavasti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Teenlitku Taikinaterapia:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
No joo, mutta kannattaako sitä omaa kuvaa sitten esille laittaa? Eli kyllä mä näkisin että tietyssä kohtaa myös itse ollaan hakemassa verta nenästä.

En tarkoita että kiusaaminen olisi siltikään oikein tai hyväksyttävää, mutta kun fakta on se, ettei kiusaminen tällä palstalla lopu IKINÄ, niin kannattaisi tosiaan miettiä mitä itsestään kertoo ja paljastaako kuviansa.

Jos sä laitat sun kuvan esille ja mä sanon että sä olet mun mielestä ruma (painotan nyt, etten ole kuvaasi nähnyt, eli en puhu nyt faktana) niin onko se kiusaamista? Mun mielestä ei ole, vaikka tokihan olisi ehkä fiksua jättää moinen kommentti sanomatta. Eli monasti myös ihmiset vähän turhan helposti itkevät sitä että heitä kiusataan jne.

Mun mielestä haukkuminen vain ei ole asiallista, ei vastuuta voi vierittää syytä sen niskaan, joka on laittanut kuvansa esiin. Ja minä esimerkiksi olen saanut haukkuja rumasta naamastani sellaisissakin ketjuissa, joilla ei ole mitään tekemistä kuvien kanssa. Joku vain muistaa, että tuo on se ruma ämmä, ja katsoo asiakseen muistuttaa siitä.

Olen siis sitä mieltä, että jos kysyy, että arvostele kampaus/asu/ulkonäkö (tai vaikka koti), niin silloin pitää kestää asiallinen kritiikki, mutta muuten haukkuja ei tarvitse kestää eikä sietää.

Näin minäkin ajattelen, että jos kysyy mielipidettä, niin sitten voi varautua myös kritiikkiin, samoin mielipideasioista ollaan eri mieltä (senkin voi tehdä asiallisestikin ), mutta henkilön tai hänen ominaisuuksiensa solvaaminen on väärin. Erityisesti on tosiaan vaikea käsittää ketjua, joka tehdään VAIN solvaamistarkoituksessa eikä sisällä mitään aihetta keskustelulle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Kysyn vielä, että oikeuttaako se kiusaamisen, että joku on laittanut kuvansa palstalle? Päteekö sama myös lapsiinne, joilla ehkä on fb:ssa tai irc-galleriassa kuvia? Minusta ei. Minusta sillä ei ole merkitystä asiassa. Kiusaaminen on lasten kohdalla väärin. Ja työpaikalla. Kysymykseni siis kuuluu MODEille ja muille, että onko palstalla ok tehdä ei-pidettyjen nikkien listoja ja solvata heitä ja heidän perhe-elämäänsä ym. harmaana?

Korostan edelleen, ettei itselläni ole nikkiä, en ole tullut kiusatuksi enkä ole osallistunut kiusaamiseen. Kunhan kysyn palstan linjaa periaatteessa. Kolmen lapsen äitina ja henkilönä, joka tapaan mm. Netissä kiusattuja työssäni.

Palstakiusaaminen on uusi sana, joka on hiljattain alkanut näkyä myös bannilistassa, valitettavasti. Eli ei, emme salli kiusaamista. MUTTA modetkaan eivät jokaikiseen ketjuun kerkeä luutimaan, eikä ole kyllä tarkoituskaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja Teenlitku Taikinaterapia:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
No joo, mutta kannattaako sitä omaa kuvaa sitten esille laittaa? Eli kyllä mä näkisin että tietyssä kohtaa myös itse ollaan hakemassa verta nenästä.

En tarkoita että kiusaaminen olisi siltikään oikein tai hyväksyttävää, mutta kun fakta on se, ettei kiusaminen tällä palstalla lopu IKINÄ, niin kannattaisi tosiaan miettiä mitä itsestään kertoo ja paljastaako kuviansa.

Jos sä laitat sun kuvan esille ja mä sanon että sä olet mun mielestä ruma (painotan nyt, etten ole kuvaasi nähnyt, eli en puhu nyt faktana) niin onko se kiusaamista? Mun mielestä ei ole, vaikka tokihan olisi ehkä fiksua jättää moinen kommentti sanomatta. Eli monasti myös ihmiset vähän turhan helposti itkevät sitä että heitä kiusataan jne.

Mun mielestä haukkuminen vain ei ole asiallista, ei vastuuta voi vierittää syytä sen niskaan, joka on laittanut kuvansa esiin. Ja minä esimerkiksi olen saanut haukkuja rumasta naamastani sellaisissakin ketjuissa, joilla ei ole mitään tekemistä kuvien kanssa. Joku vain muistaa, että tuo on se ruma ämmä, ja katsoo asiakseen muistuttaa siitä.

Olen siis sitä mieltä, että jos kysyy, että arvostele kampaus/asu/ulkonäkö (tai vaikka koti), niin silloin pitää kestää asiallinen kritiikki, mutta muuten haukkuja ei tarvitse kestää eikä sietää.

Ei se tosiaan asiallista ole, se on ihan totta.

Mutta kyllä mä silti olen sitä mieltä että vaikka ideaalitilanne olisi se, että ei tarvitsisi haukkuja kenenkään kuunnella niin koska fakta on se, ettei tuo tule toteutumaan niin sinänsä vastuu kyllä kuuluu myös sille kuvansa julkaisseelle.

Onko tämä oikein? No ei tietenkään mutta niin se vain menee, valitettavasti.

Mutta herää kysymys, miksi pitää haukkua? Mitä siitä joku saa, että saa sanoa sadannen kerran, että onpa Teenlitku ihan perkeleen ruma. Tai siitä, että muistaa vähän väliä muistuttaa, että Teenlitkupa se muistuttaa Mauno Ahosta? (Joo, hauska juttu mutta meni jo.) Musta se on säälittävää, jopa sairasta.

Tiedän, että nollatorelanssi kiusaamisen suhteen on kaukainen utopia, mutta kyllä mä sen puolesta olen valmis taistelemaan.
 

Yhteistyössä