M
"morsian"
Vieras
Olen menossa huomenna naimisiin maistraatissa ja kauhea jännittäjä kun olen, niin mielessä pyörii kaikkia tyhmiä juttuja.
Kävin maistraatin sivuilta lukemassa vihkikaavan, joka onneksi on lyhyt! Mutta pari asiaa jäi mietityttämään... Siellä siis lukee, että alussa vihkijä lukee lyhyen tekstin ja sitten kysyy nämä "Tahdotko sinä...." ja kumpikin vastaa. Sen jälkeen vihkijä sanoo, että totean teidät aviopuolisoiksi.
Ja sitten JOS vaihdetaan sormuksia, niin sitten vihkijä siinäkin sanoo jonkun sanasen "Ota mieheltäsi tämä sormus...." ja sitten toteaa vielä, että puolisoina olette yhdenvertaiset.
Niin onko tosiaan niin, että meidät julistetaan ensin aviopuolisoiksi ja sitten vasta annetaan tuo sormus. (Mies siis antaa minulle, hänelle ei tule vihkisormusta.)
Missäs vaiheessa siinä sitten "saa suudella morsianta"?
Kun eikös kirkossakin suudella morsianta, kun pappi on julistanut parin aviopuolisoiksi? ja sormukset on siinä vaiheessa jo vaihdettu? Vai eikö maistraatissa suudella? Vai vasta sitten koko toimituksen lopuksi?
Tyhmiä kysymyksiä, sori... Mut jos joku tietäs?
Ja sitten JOS vaihdetaan sormuksia, niin sitten vihkijä siinäkin sanoo jonkun sanasen "Ota mieheltäsi tämä sormus...." ja sitten toteaa vielä, että puolisoina olette yhdenvertaiset.
Niin onko tosiaan niin, että meidät julistetaan ensin aviopuolisoiksi ja sitten vasta annetaan tuo sormus. (Mies siis antaa minulle, hänelle ei tule vihkisormusta.)
Missäs vaiheessa siinä sitten "saa suudella morsianta"?
Kun eikös kirkossakin suudella morsianta, kun pappi on julistanut parin aviopuolisoiksi? ja sormukset on siinä vaiheessa jo vaihdettu? Vai eikö maistraatissa suudella? Vai vasta sitten koko toimituksen lopuksi?
Tyhmiä kysymyksiä, sori... Mut jos joku tietäs?