kysymys koirien liikunnasta....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koira
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

koira

Vieras
tää on nyt vaan esimerkki, älkää takertuko aikoihin mitä käytän...

mutta oletetaan et taloudessa on kaksi koiraa. "keski-ikäisiä" hyväkuntoisia koiria.

KUMPI on parempi;
1h lenkki hihnan päässä VAI
1h vapaana juoksemista?

kumpi on tehokkaampaa?

on väittely erään "koira-asiantuntijan" kanssa aiheesta.....

Koiran kunnolle tottakai tehokkaampaa olla se aika vapaana mikäli koiraa innostaa liikkumaan vapaana ollessaan ja on tilaisuus käyttää erilaisia maastoja.
mutta jos koira on luonteeltaan semmoinen sohvaperuna,
ettei paljon liikahda ilman remmiä niin tokihan hihnalenkki kattaa sitten enempi sitä liikunnallista puolta?

mulla itselläni hyvin energinen 5v neito,
jolle vapaana olo on sitä ihan parasta..siinä 1tunnin ajassa juoksentelee itse varmasti 2-3krt saman verran kuin mitä me liikutaan hihnan kanssa..

Koiran kunnolle tottakai tehokkaampaa olla se aika vapaana mikäli koiraa innostaa liikkumaan vapaana ollessaan ja on tilaisuus käyttää erilaisia maastoja.
mutta jos koira on luonteeltaan semmoinen sohvaperuna,
ettei paljon liikahda ilman remmiä niin tokihan hihnalenkki kattaa sitten enempi sitä liikunnallista puolta?

mulla itselläni hyvin energinen 5v neito,
jolle vapaana olo on sitä ihan parasta..siinä 1tunnin ajassa juoksentelee itse varmasti 2-3krt saman verran kuin mitä me liikutaan hihnan kanssa..

Näin juur.

meillä tilanne se, että meillä kaksi koiraa; uros ja narttu. tää uros on enemmän sellanen "flegu sohvaperuna" mut nartun voisin luokitella jopa adhd:ksi, mikään ei tunnu riittävän.

sain sitten palautetta siitä kun mua ei säännöllisesti näe näiden koirien kanssa lenkillä, et onko eläinsuojeluasia (sinänsä musta oikeesti kiva et ihmiset välittää, koska VOISI olla kyse siitä et koira ei saa liikuntaa) mutta mä teen paljon sitä et pakkaan koirat autoon ja ajan meidän mökille tai soramontulle tms missä ne saa juosta niin paljon kun sielu sietää. ainoastaan vapaana ollessaan tää meidän narttu saa uroksen mukaan siihen juoksemiseen ja peuhaamiseen, remmissä ne kumpikin vaan "lönkyttää". mä käyn koirien kans sienimetsällä ja teen myös niitä remmilenkkejä, mutta sainpahan palautetta et oon laiska ja vastuuton koiranomistaja kun en huolehdi niiden liikunnasta, et ainoostaan remmilenkit tuo sitä OIKEAA liikuntaa...............
talvisinkin saattaa mennä kokonainen PÄIVÄ jäällä, koirat vapaana, itse pilkillä jne, ja kyllä ne on sitten aivan tattista tavaraa kotona.............

ihmetyttää vaan et joku voi olla tota mieltä...

No ohhoh, ompas ihmeelinen syytös :(

Tosi hyvältähän tuo liikunta kuulostaa. Me käydään metsässä vapaana pari kertaa päivässä ja pari lyhyempää hihanlenkkiä päälle. Kyllä koira metsälenkkien jälkeen on aina liikkuneempi ja tyytyväisempi!

Riippuu. Jos koirat oikeasti hyödyntävät sen tunnin liikkumiseen niin ehdottomasti vapaana. Jos homma menee sellaiseksi että omistaja seisoo paikallaan ja koirat siinä vähän pyörii ja that´s it, niin remmilenkki...joka taas sekin riippuu omistaja kävelyvauhdista.

Mä osaan kävellä 5,2 km tunnissa, mutta kyllä mä sen tunnin saan 1,5 kilsan lenkkiinkin menemään jos haluan.

irti tietenki! nyt hirven pyynti aikana koira löysäthään methään n 6.00-700 aikhoin ja välilä on menny se 20h enne ku on takas narussa.. 3 vuorokautta ollu kerralla reeisussa. nyt vanhemmiten (7v) alkanu tekeen nuita päivän reissuja vain.

Yhteistyössä