Kysymys kissan ampumisesta

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
"Valiokunta katsookin, että villiintyneenä on pidettävä kissaa, joka hankkii ravintonsa luonnosta oman pihapiirinsä ulkopuolelta."

Siinä määritelmä!

Ja mistä tämä määritelmä on? Linkki, lähde?

"Hankkii *ravintonsa*" - entä jos se kuitenkin pääasiassa syö ravintonsa kotona ja lähinnä urheilun vuoksi hankkii lisämuonaa, siis *ravintoa* ulkoa? Silloin ei kissa ole millään muotoa villiintynyt.
Miten voit siis todentaa että kissa hankkii (kaiken) *ravintonsa* (näin sanamuoto antaa ymmärtää) luonnosta? Tontin ulkopuolelle poistuminen ei tätä vielä tarkoita.

Alkuperäinen kirjoittaja Ket:
HUOH. Ole hyvä ja lue nuo nykyiset lakitekstit. Ei ole lupaa ampua omalta tontilta poistunutta kissaa.

"Valiokunta katsookin, että villiintyneenä on pidettävä kissaa, joka hankkii ravintonsa luonnosta oman pihapiirinsä ulkopuolelta."

Siinä määritelmä!

Mitä kohtaa et ymmärtänyt?Laissa ei erikseen määritellä "villiintynyttä" mutta maa-ja metsätalousvaliokunta on määritellyt.Eli nappi otsaan kun pihalta poistuu!

Siinä määritelmä!

Eli kissa ei ole villiintynyt jos joku ruokkii sitä, hiirten ja lintujen pyydystys ei vielä todista villiintymistä. Monet kotikissat kun pyydystävät, mutta eivät syö saaliitaan.

HUOH. Ole hyvä ja lue nuo nykyiset lakitekstit. Ei ole lupaa ampua omalta tontilta poistunutta kissaa.

Siinä määritelmä!

Mitä kohtaa et ymmärtänyt?Laissa ei erikseen määritellä "villiintynyttä" mutta maa-ja metsätalousvaliokunta on määritellyt.Eli nappi otsaan kun pihalta poistuu!

"Täysin villiintyneen kissan saa metsästyslain mukaan lopettaa maanomistaja tai metsästysoikeuden haltija. Käytännössä villiintyneen ja kesyn kissan erottaminen edellyttää, että kissa otetaan kiinni ja sitä tarkkaillaan vähintäänkin muutamien päivien ajan, jotta selviäsi, onko se villi vai vain oppinut varomaan vihamielisiä ihmisiä. Täysin villiintynyt kissa tunnistetaan lain mukaan sen käyttäytymisen ja elinpiirin perusteella. Edellytyksenä on mm. se, että kissa hankkii ravintonsa luonnosta. Joskus kissaa syytetään hyvin yksipuolisesti lintujen tappamisesta. On otettava huomioon, että kissa ei ole ainoa eikä edes kovin merkittävä uhka linnustolle. Arvioidaan, että pelkästään (alati kasvava) liikenne tappaa Suomessa 2-5 miljoonaa lintua vuosittain. "

se että poistuu tontilta ei todellakaan oikeuta tappamaan kissaa.

Alkuperäinen kirjoittaja höppä:
aika jännä.Mulle nimittäin väitettiin tos keväällä,ettei kenelläkään ole oikeutta ampua mun lemmikkiä.omistajan luvalla sellainen tehdään.eläinsuojeluakkeli höpöttelöi myös jotain siitä et silloin on asia erikseen jos kissa kärsii.
tiedä sit oliko pelkkää paskaa.

Ei saa lemmikkiä.Mutta jos menee tontilta pois niin on aika laillista riistaa.

Noh.Sinähän sen rikoksen siinä sitten teet.
Jos asut taajamas ja sun kissas karkaa,ei naapurilla ole lupaa ampua sitä.eikä viel sillonkaan ku asut taajaman ulkopuolel.
jos nuo lait on muka sit paikkakunta kohtasii...

Siinä määritelmä!

Toivottavasti et ala soveltaa viimeistä kirjoittaamasi lausetta tosielämässä ja jää siitä kiinni, voipi rapsahtaa syytteitä kun tuo ei tosiaankaan paikkaansa pidä. Kannattaa lukea ne tekstit laajemmalti kuin yhden lauseen osalta.

Siinä määritelmä!

..ja oikeudessa tavataan.

Laissa ei kyllä puhuta "Täysin villiintynyt kissa tunnistamisesta" vaan ainoastaan villiintyneestä.Kaipa sitä jokainen maanomista tai metsästäjä päättelee itse onko elukka villiintynyt.Ja mitä tunnen niitä niin aika helposti kallistuvat villin puolelle.Mutta eivätpä kuseskele pihoille tai tuhoa metsäkanalintujen pesiä! :laugh:

aika jännä.Mulle nimittäin väitettiin tos keväällä,ettei kenelläkään ole oikeutta ampua mun lemmikkiä.omistajan luvalla sellainen tehdään.eläinsuojeluakkeli höpöttelöi myös jotain siitä et silloin on asia erikseen jos kissa kärsii.

Jos asut taajamas ja sun kissas karkaa,ei naapurilla ole lupaa ampua sitä.eikä viel sillonkaan ku asut taajaman ulkopuolel.

Laittaa pihalle loukun ja vie kissan jollekin ystävälliselle metsästäjälle joka mielellään hoitaa asian loppuun.

Ja tässä onkin taas hyvä tilaisuus muistuttaa että kissoista Timpan lailla ajattelevia ihmisiä on varmasti muitakin joten onkohan niitä kissoja kuitenkaan niin turvallista ja suotavaa pitää siellä ulkona..?

Alkuperäinen kirjoittaja vouho:
Ja tässä onkin taas hyvä tilaisuus muistuttaa että kissoista Timpan lailla ajattelevia ihmisiä on varmasti muitakin joten onkohan niitä kissoja kuitenkaan niin turvallista ja suotavaa pitää siellä ulkona..?

Sama mieltä.
Surullista vain, että noin ajattelevia ihmisiä on, ja paljon.

Meilläkin on kissa!En minä näin tee mutta v*tuttaa ihmiset jotka pitävät kissojaan TAAJAMISSA vapaana kuseskelemassa toisten hiekkalaatikoihin ja seiniin.Ja tuo mitä kirjoitin on vaan lakia.

Meilläkin on kissa!En minä näin tee mutta v*tuttaa ihmiset jotka pitävät kissojaan TAAJAMISSA vapaana kuseskelemassa toisten hiekkalaatikoihin ja seiniin.Ja tuo mitä kirjoitin on vaan lakia.

No samalla tavoinhan minäkin ajattelen, en hyväksy kissojen valvomatonta vapaana ulkoilua todellakaan. Mutta tuossahan juuri tarkoitin että noin niinkuin sinä tuota lakia tulkitset, varmasti tulkitsee moni muukin tai jättää kokonaan tulkitsematta, miten vain. Itse käsitän nuo lakitekstit erilailla.

Laittaa pihalle loukun ja vie kissan jollekin ystävälliselle metsästäjälle joka mielellään hoitaa asian loppuun.
Sitten saat syytteen ilkivallasta.
Kissan villiintymistä on vaikea todeta,ja jos et syytettä halua niin kandee se katti sit varmaan viedä sinne "löytöeläinkotiin".

Kannattaa myös oppia tulkitsemaan sitä lakia ihan oikein,eikä vain lukea.

...ei niitä tosiasiassa monikaan taida lukea. Meidän naapuri paukuttaa hengiltä joka katin joka tontilleen astuu, ja toinen naapuri sitä mukaa uusia ottaa. Kerran valitti poliiseille, niin poliisin ohje oli pitää kissat kytkettyinä. Mutta arvon rouva eläinystävä vaan päästää kissat irti.
Itse en menis kissoja ampumaan, mutta en pane pahakseni kun naapuri sen puolestani tekee. Tarpeeksi monet tuhotut linnunpesät jo nähty. Samoin kylläytymiseen asti olen siivonnut nurkkia kissankusista ja paskoista. Raavittu konepeltikään ei paljoa naurattanut. Ja todellakin on muutakin tekemistä kuin loukuttaa ja ajeluttaa ympäriinsä pöljien ihmisten irtokissoja. Koko kylä tietää että tuo naapuri kissoja ampuu, ja kukaan ei ole vielä häntä moittinut näihin vuosiin. Taitaa muutkin olla tympääntyneitä irtokissoihin. Samalla lailla "katosi" erään naapurin pystykorva joka päivittäin "vahingossa" karkasi ja kaiveli ja kusi tarpeeksi monta istutusta väärästä pihasta.

Sääliksi munkin käy periaatteessa näitä eläimiä, ennemmin mä lojauttaisin haulit niiden omistajien persauksiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Wide:
Kyllä kissa nauttii kun saa olla ulkona ja toteuttaa vaistojaan.
Täällähän noita hiiriä löytyy kun peltoja vieressä sekä heppoja &lehmiä.

Niin varmasti nauttis koirat, hevoset, käärmeet ym. lemmikit myös... Eli irti vaanko lasketaan kaikki että saavat "toteuttaa vaistojaan?" Eikös jotakuinkin näin ole nyt käynyt lemmikkikaneille Hesassa?

Alkuperäinen kirjoittaja Wide:
Kyllä kissa nauttii kun saa olla ulkona ja toteuttaa vaistojaan.
Täällähän noita hiiriä löytyy kun peltoja vieressä sekä heppoja &lehmiä.

Ja se varmaan nauttii myös elämänsä viimeisistä pihahduksista maatessaan tunteja siinä tienpenkalla puolittain auton lyttäämänä. Kissaa voi ja saa ulkoiluttaa turvallisesti esimerkiksi valjaissa tai tarhassa, ja sille voi myös tarjota virikkeitä sisällä, turvallisesti! Se ei ole mistään muusta kun omistajan viitseliäisyydestä kiinni!

Mitähän kissat itse sanoisivat? Taajamaulkoilua vapana ja valvomatta en ymmärrä, mutta maalla on kyllä pikkasen eri juttu. Ja tarkoitan nyt maaseudulla paikkaa, jossa joka töllissä on elukoita. Väittäisin, että maaseudulla ihmiset ja eläimet on vähän eri lailla oppineet kimpassa elämään ja noita eläintenvihaajia pikemminkin katsotaan kieroon, jos sellaisia sattuu olemaan. Justiinsa oman kunnaneläinlääkärin kanssa aiheesta juttelin ja hän sanoi, että kyllä se vaan niin on että maatiloilla ja niiden naapurissa kissat ovat ihan hyödyllistä porukkaa ja hän ymmärtää täysin niiden irti pidon.

Alkuperäinen kirjoittaja Hmmm:
Mitähän kissat itse sanoisivat? Taajamaulkoilua vapana ja valvomatta en ymmärrä, mutta maalla on kyllä pikkasen eri juttu. Ja tarkoitan nyt maaseudulla paikkaa, jossa joka töllissä on elukoita. Väittäisin, että maaseudulla ihmiset ja eläimet on vähän eri lailla oppineet kimpassa elämään ja noita eläintenvihaajia pikemminkin katsotaan kieroon, jos sellaisia sattuu olemaan. Justiinsa oman kunnaneläinlääkärin kanssa aiheesta juttelin ja hän sanoi, että kyllä se vaan niin on että maatiloilla ja niiden naapurissa kissat ovat ihan hyödyllistä porukkaa ja hän ymmärtää täysin niiden irti pidon.

Jos joku meidän kissan tappaa siksi että väärille pihoille menee niin se on ihan ok.Mutta kun kaupunkilaiset ei tajua että kissat piuräisi pitää taajamassa kiinni!

Eli jos "naapurin villi kissa" pyydystää minun mailtani sorsanpoikasen tai rusakonpoikasen, ampuisin kissan niin voisin hyvin turvautua tuohon valiokunnan katseluun.

Alkuperäinen kirjoittaja Kuulapyssy:
Toi laki nyt on edelleen ihan perzeestä ja antaa ymmärtää vaikka mitä, kukin voi tulkita sitä niinkun tykkää. Mutta mun mielestä ei voi väittää olevansa kovin kissarakas jos lemmikkejänsä tuolla luonnossa vapaasti pitää, se on vastuutonta sitä itse kissaa kohtaan, sekä myös muita eläimiä joita se kissa siellä listii, sekä myös muita kanssaihmisiä kohtaan. Joo, ehkä minäkin justiin vielä syrjäiset maatalot ymmärrän missä kissa on myös ns.työeläin, mutta siihen loppuukin mun ymmärrys. Karanneet katit on tietty eri juttu, paitsi siinä vaiheessa kun se kissa on karussa joka päivä.. En kertakaikkiaan ymmärrä miksi kissojen pitäisi saada juosta ulkona vapaasti, se kun ei tuo mukanaan muita kun ongelmia. Ja siihen että se on tapana ja niin on aina tehty, niin miksi se pätee tähän mutta ei moneen muuhun asiaan? Vai teettekö kaiken muunkin niinkuin on aina entisaikoinakin tehty?

Peesailen. Miksi hitossa kissan pitäisi saada ulkoilla itekseen kun koiratkin on pidettävä aina kytkettyinä.

no pysyy tuo jyrsijäkanta kurissa... mä en ole huomannut mitään haittapuolta, vaikka täällä meilläpäinkin kissat vapaana kulkee.. miten jengi huomaa jonkun kissan käyneen auton konepellillä :o mä en oo ikinä pistänyt merkille..

Yhteistyössä