Kysymys kissan ampumisesta

Snapsikäsi Edward

Aktiivinen jäsen
07.06.2005
2 101
0
36
Siis, oli tänään tinka töissä siitä, saako metsästäjä ampua metsässä vastaantulevan kissan, vaikka se olisi villiintynyt.
Samaten jos kissalla on panta.
Kuulemma näin, että se on metsästäjän oman harkinnan varassa ampuuko kissan vai ei, oli sillä pantaa eli ei.

Onko näin?

Alkuperäinen kirjoittaja vierasv:
http://www.resy.fi/artikkelit/kissa%20ei%20ole%20lainsuojaton.html

Eläinsuojelulain ja metsästyslain uudistuttua kissan lainsuoja on parantunut aikaisesta. Vapaana kulkeva tai heitteille jätetty kissa ei ole lainsuojaton. Metsästyslain mukaan kotikissalla on lain suoja koko maassa. Eläimen saa lopettaa vain ja ainoastaan sen omistaja. Kissan tai minkään muunkaan lemmikin liikkuminen yksin ilman omistajaansa ei suinkaan tarkoita, että se olisi villiintynyt. Oman pihansa ulkopuolella kulkevaa kotikissaa ei saa enää tappaa. Kotikissan tappaminen on rikos ja siitä voi tehdä rikosilmoituksen.

On se jännä että kissan saa ampua mutta koiran ei. Mielestäni tasavertaisuuden nimissä a. joka molemmat saa ampua tai b. molemmat ottaa kiinni ja toimittaa löytöeläintaloon.

Ei saa. Villiintyneen käsittääkseni kyllä, mutta ei sitäkään tosta noin tiedä onko villiintynyt vai ei. Ja monellako villiintyneellä kissalla on panta kaulassa? Joo, ei ehkä jää kiinni ja selittelyllä voi selvitä vaikka jäiskin mutta siitäpä ei ollutkaan kysymys. Mun mielestä niiden kissojen ei tarvitsisi siellä metsässä eikä missään muuallakaan kyllä edes yksin seikkailla oli panta kaulassa tai ei, ja niillä pyssy kourassa tallustelevilla metsästäjillä on toivon mukaan aivot päässä ja miettivät vähän mitä, missä ja miten sillä pyssyllään posauttelevat.

Alkuperäinen kirjoittaja vouho:
Ei saa. Villiintyneen käsittääkseni kyllä, mutta ei sitäkään tosta noin tiedä onko villiintynyt vai ei. Ja monellako villiintyneellä kissalla on panta kaulassa? Joo, ei ehkä jää kiinni ja selittelyllä voi selvitä vaikka jäiskin mutta siitäpä ei ollutkaan kysymys. Mun mielestä niiden kissojen ei tarvitsisi siellä metsässä eikä missään muuallakaan kyllä edes yksin seikkailla oli panta kaulassa tai ei, ja niillä pyssy kourassa tallustelevilla metsästäjillä on toivon mukaan aivot päässä ja miettivät vähän mitä, missä ja miten sillä pyssyllään posauttelevat.

Tätä minäkin toivon, mutta kun työkaveri suu vaahdossa selitti, kuinka hän on perehtynyt lakipykäliin, joissa sanotaan että kissan saa tappaa metsäja oman harkinnan mukaan. Pitääpä sanoa, että tarkistaa ne lakipykälänsä uuestaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Entäs sit kun eihän niitä kissoja saa pitää vapaana metsissä juoksentelemassa?

PItäisi ottaa kiinni, tai loukuttaa. Onhan kissa voinut karata, sitä paitsi kissa saa kulkea irrallaan, tosin se ei ole minun mielestä suotavaa

"Kissoja ei sen sijaan uuden lain mukaan tarvitse pitää kytkettyinä."

Alkuperäinen kirjoittaja Snapsikäsi Edward:

Tätä minäkin toivon, mutta kun työkaveri suu vaahdossa selitti, kuinka hän on perehtynyt lakipykäliin, joissa sanotaan että kissan saa tappaa metsäja oman harkinnan mukaan. Pitääpä sanoa, että tarkistaa ne lakipykälänsä uuestaan.

Juu sanopa sille työkaverillesi että päivittää hiukan dataansa. Ennen se noin olikin, mutta ei enää vuosiin..

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Entäs sit kun eihän niitä kissoja saa pitää vapaana metsissä juoksentelemassa?

Saa pitää.

Vain jos olet itse kissasi imussa, mutta itsekseen kissaa ei saisi pöheikköihin päästää juoksentelemaan:

http://www.poliisi.fi/poliisi/poliisilehti/periodic.nsf/vwarchivedlist/C64B1899B236257CC22572F9002AE88B

Kissojen irtipitämisen ymmärrän maalla jos on iso pihapiiri ja kissa kutakuinkin pysyy omalla alueella mut täällä rivitaloalueella :headwall: Konepellille menevät aina nukkumaan ja auto tassun jälkiä täynnä. Mies on tosi raivoissaan tuosta aina.

Toi laki nyt on edelleen ihan perzeestä ja antaa ymmärtää vaikka mitä, kukin voi tulkita sitä niinkun tykkää. Mutta mun mielestä ei voi väittää olevansa kovin kissarakas jos lemmikkejänsä tuolla luonnossa vapaasti pitää, se on vastuutonta sitä itse kissaa kohtaan, sekä myös muita eläimiä joita se kissa siellä listii, sekä myös muita kanssaihmisiä kohtaan. Joo, ehkä minäkin justiin vielä syrjäiset maatalot ymmärrän missä kissa on myös ns.työeläin, mutta siihen loppuukin mun ymmärrys. Karanneet katit on tietty eri juttu, paitsi siinä vaiheessa kun se kissa on karussa joka päivä.. En kertakaikkiaan ymmärrä miksi kissojen pitäisi saada juosta ulkona vapaasti, se kun ei tuo mukanaan muita kun ongelmia. Ja siihen että se on tapana ja niin on aina tehty, niin miksi se pätee tähän mutta ei moneen muuhun asiaan? Vai teettekö kaiken muunkin niinkuin on aina entisaikoinakin tehty?

Toi laki nyt on edelleen ihan perzeestä ja antaa ymmärtää vaikka mitä, kukin voi tulkita sitä niinkun tykkää. Mutta mun mielestä ei voi väittää olevansa kovin kissarakas jos lemmikkejänsä tuolla luonnossa vapaasti pitää, se on vastuutonta sitä itse kissaa kohtaan, sekä myös muita eläimiä joita se kissa siellä listii, sekä myös muita kanssaihmisiä kohtaan. Joo, ehkä minäkin justiin vielä syrjäiset maatalot ymmärrän missä kissa on myös ns.työeläin, mutta siihen loppuukin mun ymmärrys. Karanneet katit on tietty eri juttu, paitsi siinä vaiheessa kun se kissa on karussa joka päivä.. En kertakaikkiaan ymmärrä miksi kissojen pitäisi saada juosta ulkona vapaasti, se kun ei tuo mukanaan muita kun ongelmia. Ja siihen että se on tapana ja niin on aina tehty, niin miksi se pätee tähän mutta ei moneen muuhun asiaan? Vai teettekö kaiken muunkin niinkuin on aina entisaikoinakin tehty?

Peesailen. Miksi hitossa kissan pitäisi saada ulkoilla itekseen kun koiratkin on pidettävä aina kytkettyinä.

Yhteistyössä