Kysymys kaikille äideille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lunacy sioux
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja apassin kyynel:
Meillä on varsinkin tämä nuorempi jo alta 1,5 vuotiaana hyvin selkeästi ilmaissut jos joku vaate ei miellytä. Ja käyneet itse hakemassa laatikosta vaatteita mitä on haluttu laittaa päälle. Mutta se varmaan on sidoksissa siihen kuinka varhain lapselle kehittyy se ns oma tahto =)

Meillä löytyy kyllä kummaltakin tota omaa tahtoa reippaasti, eikä niitä silti jaksa kiinnostaa ne rytkyt :D Ainoa että toi kuopus riisuu joka tapauksessa vaatteensa 10 kertaa päivässä ja kiskoo neljät säärystimet kerralla jalkaan.

Isäänsä tulleita, ihan sama mitkä vaatteet on päällä :whistle:

Ei kun jaa, kyllä niillä se tahto on vaatetuksen suhteen että molemmat olis aina kumisaappaat jalassa kun mennään ulos, oli keli mikä hyvänsä.

6v tyttö osaa jo itse valita asunsa ja pojalle 2v on riemunhetkiä kun saa laittaa juhlavaatteet päälle. poika rakastaa varsinkin kauluspaitaa ja kravattia ja varmaan pitäis niitä useamminkin jos vaan ehdotettais :) varmaan johtuu siitä kun isillä aina kauluspaita töissä niin haluaa samanlaisen =)

Kyllä meillä saa lapset aika lailla aina valita, mitä laittavat päälleen. Itse minäkin omat vaatteeni valitsen. Tietysti voin neuvoa lapsia, jos vaatevalinnat tuntuvat menevän ihan metsään (tyyliin shortsit talvella tai reikäiset verkkarit hautajaisiin), mutta yleensä nuo osaavat ihan hienosti valita sopivat tamineet itsekin. Ja vaateostokset tehdään myös niin, että lapsilla on oikeus valita, millaisia vaatteita heille hankitaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Tuo meitin 1,5-vuotias tyty nyt ei vielä osaa valita synttärirytkyjään, mutta kunhan ikää tulee lisää, saa toki itse valita millaisessa kostyymissa patsastelee syntymäpäivillään :) Sen verran vaikutan asiaan, että puhdasta pitää olla.

Eikö teidän 1,5 vee vielä ilmaise mielipidettään JOS vaate mitä päälle tarjotaan ei miellytä?

No ei kylläkään... Eihän se pukeminen mitään mukavaa hommaa ole, mutta ei hää kyllä mitenkään ilmaise vastenmielisyyttään mitään tiettyä vaatetta kohtaan. Mieluiten hää heiluisi ilman rihmankiertämää, jos saisi valita :)

Ilmaiseekos muiden 1,5-vuotiaat sitten selkeästi, mistä vaatteista tykätään ja mistä ei?

Meillä on varsinkin tämä nuorempi jo alta 1,5 vuotiaana hyvin selkeästi ilmaissut jos joku vaate ei miellytä. Ja käyneet itse hakemassa laatikosta vaatteita mitä on haluttu laittaa päälle. Mutta se varmaan on sidoksissa siihen kuinka varhain lapselle kehittyy se ns oma tahto =)
Meillä on outoja mukuloita. Sillä vaikka omaa tahtoa on löytynyt liiankin kiitettävästi, niin niille tuntuu olevan ihan sama mitä päällä on. Paitsi että jos noilta kahdelta nuorimalta kysyy, niin mielellään hilluvat ilman vaatteita. ;) Vaatekaapin sisällön käyvät kyllä vetämässä mennentullen lattialle. :kieh: Isomat jo löytää itse vaatteet kaapista, mutta joskus heitäkin täytyy ohjeistaa. Varsinkin vanhin on niin hajamielinen että helteellä saattaa vetää päälle villapaidan, ja tulipalopakkasilla jotkut ohuet kesävaatteet. :whistle: ;)

Nähtävästi mulla ja 5v pojalla on niin yhtäläinen maku, että mun ostamat vaatteet on tähän asti kelvanneet käytettäväksi.
Totta on, että meillä on samat lempivärit eikä poika oo kovin kiinnostunut vaatteista.
Valitsee itse vaatteensa muutamasta vaihtoehdosta jotka mä oon antanut.

1v4kk on kovinkin omatahtoinen, mutta vaatteet ei kiinnosta sillain et valitsis vielä itse.

Pojan passitan vaihtamaan siistimpää jos tapansa mukaan kaivaa jotain minusta jo pyykkikoriin kuuluvaa päälleen (eihän se nyt ole niin tarkkaa, kun on parempaakin tekemistä kuin vaatteiden kanssa säätäminen nuoren herran mielestä), mutta saa silti valita mitä siistimpää pukee. Tyttö taas on niin tarkka vaatteissaan (eikä puhettakaan että äidin valitsemat kelpaavat edes arkena) ja tietää että juhliin pukeudutaan hienommin, että saa itse valita.

Yhteistyössä