Kysymys imettämisestä ja rintamaidosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja avuton....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

avuton....

Vieras
meillä on 1.5kk ikäinen vauva. Ja olen täysimettänyt tämän ajan. Nyt näinä päivinä saa ihme raivareita rinnasta ja olen lypsänyt ja antanut pullosta. En tiedä onko mulla liian paljon maitoa vai mistä mättää?. meinaa pakahtua siihen. ja joudun käyttämään rintakumia koska ei saa kunnon otetta. Siis rinnat tuntuvat kovilta/täysiltä. Näin on ollut kokoajan elis siis aina kun alkaa imemään. Eli siis tasottuuko toi vai onko se aina näin? Ja aina imettämisen jälkeen olemme vauvan kanssa aivan maidossa. tuntuu että tämä ei ole elämää!! En voi kuvitellakaan imettämistä muualla kuin kotona. Tekisi mieli luovuttaa!!!

Onko sulla suihkutissit? Mulla on sellaiset ja juurikin tuossa iässä vauva raivosi paljon rinnalla. Helpottuisko jos ensin ihan vähän lypsäisit maitoa ja antaisit pahimmat suihkut mennä ennen kuin annat tissin vauvan suuhun. Maitolaituri on keskustelupalsta imetyksestä tietoa haluaville, sieltä olen itsekin hyviä vinkkejä saanut.

Alkuperäinen kirjoittaja tiia-liina:
Onko sulla suihkutissit? Mulla on sellaiset ja juurikin tuossa iässä vauva raivosi paljon rinnalla. Helpottuisko jos ensin ihan vähän lypsäisit maitoa ja antaisit pahimmat suihkut mennä ennen kuin annat tissin vauvan suuhun. Maitolaituri on keskustelupalsta imetyksestä tietoa haluaville, sieltä olen itsekin hyviä vinkkejä saanut.

Joo, kyllä on tai siis suihkuaa :( Mut kiitos tosta maitolaituri vinkistä käyn vilkaisemassa.

Kyllä se yleensä alkaa tasoittumaan. Jos oikein tukalaa on niin pumppaa hiukan pois, mutta älä ihan hirveästi koska sekin sitten lisää tuotantoa. Kuulemma kaalinlehdet rintojen päällä helpottaa kuumotusta(en oo ite kokeillut)
Pidätkö liivinsuojia, mulla oli alkuun 2 tai 3 lappua liiveissä yötä päivää. Ja kyllä joskus vieläkin joutuu laittamaan liivinsuojan kun toisesta heruu samalla kun toisesta syöttää. Ikää on siis 10kk nyt epelillä.
Älä luovuta :hug: 1,5kk on kuitenkin vielä aika lyhyt aika ja jos kuitenkin maitoa riittää pienelle niin koita vielä sinnitellä.

Pumppaaminen ikäväkyllä vain lisää maidonnousua rintoihin-->pingottuvat entisestään.Tilanne tasaantuu kyllä, imettämisessä toimii kysynnän ja tarjonnan laki maidonmäärän suhteen.

Niitä rintaraivarikausia on meidänkin vauvalla välillä (nyt vähän yli 4 kk ikäinen). Joutuu kaikenlaisia temppuja tekemään, jotta saa vauvan syömään. Ja ylituotantoa oli alussa myös mutta ajan kanssa se väheni.

Jos vähän lypsät ennen syöttöä, niin ei tuu niin vuolaasti. Kesken syötön voi painaa sormella nänniä sisäänpäin, jos maito suorastaan suihkuaa suuhun. Vauvasi on pieni vielä,
älä luovuta. Voi hyvinkin olla helpompaa jo muutaman viikon päästä, kun rinnat tottuvat imetykseen ja maitomäärä tasoittuu tarpeen mukaan. Jos lypsät, pakasta maito, sille voi olla tarvetta myöhemmin. Minä oon imettänyt seistenkin vauvaa sylissä heijaillen, kun ei rauhoittunut rinnalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Iloinen Possu:
Kyllä se yleensä alkaa tasoittumaan. Jos oikein tukalaa on niin pumppaa hiukan pois, mutta älä ihan hirveästi koska sekin sitten lisää tuotantoa. Kuulemma kaalinlehdet rintojen päällä helpottaa kuumotusta(en oo ite kokeillut)
Pidätkö liivinsuojia, mulla oli alkuun 2 tai 3 lappua liiveissä yötä päivää. Ja kyllä joskus vieläkin joutuu laittamaan liivinsuojan kun toisesta heruu samalla kun toisesta syöttää. Ikää on siis 10kk nyt epelillä.
Älä luovuta :hug: 1,5kk on kuitenkin vielä aika lyhyt aika ja jos kuitenkin maitoa riittää pienelle niin koita vielä sinnitellä.

Joudun pitämään liivin suojia. yöllä menee useampikin. tuntuu vaan niin toivottomalta. ehkä se tästä. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Iloinen Possu:

Joudun pitämään liivin suojia. yöllä menee useampikin. tuntuu vaan niin toivottomalta. ehkä se tästä. :)

Hih. Minä pidin edellisestä melkein koko imetyksen ajan liivinsuojia. Vasta loppuvaiheessa pääsin niistä eroon. NIin ja imetin 2v4kk.

Yleensä maidontuotanto tasaantuu n 3-4 kk kieppeillä. Joillakin auttaa imettäminen makuuasennossa. Sen lisäks on niitä varsinaisia suihkutissihoitomenetelmiä, esim että imettää vain yhdestä rinnasta 2-4 syöttöä, sitten vasta toisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Yleensä maidontuotanto tasaantuu n 3-4 kk kieppeillä. Joillakin auttaa imettäminen makuuasennossa. Sen lisäks on niitä varsinaisia suihkutissihoitomenetelmiä, esim että imettää vain yhdestä rinnasta 2-4 syöttöä, sitten vasta toisesta.

Kiitos. tota pitää kokeilla. että 2-4 syöttöä toisesta rinnasta ja sit toisesta. mutta mun on pakko kyllä välillä lypsätä se toinen...

Pumppaaminen tietenkin tavallaan lisää "maidon tilausta" mutta uskoisin että se tasoittuu kun vauva ottaa rinnasta kuitenkin vaan sen verran kuin tarvii. Eli minä pumppaisin kanssa ensin liiemmät pois että vauva saa paremman otteen ja ja maito ei suihkua niin paljon. Kyllä se liikatuotanto tasoittuu tosta pikkuhiljaa.

Se voi myös auttaa että imetätä ns. vastavirtaan. Eli ei niin että vauva on makuultan ja tissi vauvan "päällä" vaan olet esim puoli istuvassa asennossa ja vauva tulee tissin päälle. Eli se saattaa vähän hidastaa maidonsuihkuamista. Tajuskohan tuosta mun selityksestä yhtään mitään.... kannattaa kokeilla.

Oma vauva nyt 6kk ja pahin suihkuaminen on onneksi ohitse. Mutta liivinsuojia joutuu silti käyttämään....
Jos muuten pahasti heruttaa toisesta rinnasta imetyksen aikana niin kaupasta löytyy maidonkerääjiä. Sellaisen kun ostaa ja livauttaa imetyksen ajaksi liivin sisään on se homma huomattavasti siistimpään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Kiitos. tota pitää kokeilla. että 2-4 syöttöä toisesta rinnasta ja sit toisesta. mutta mun on pakko kyllä välillä lypsätä se toinen...

mä peesin tuota useampaa syöttökertaa per rinta. mutta pumppauslinjasta sun pitäis päästä eroon koska sillä vaan lisäät maidon tuloa. älä pumppaa vaan käsin lypsä/puristele harsoon tms vain ne paineet ulos jotta vauva saa otteen..

puhun kokemuksesta.täällon toinen kierros menossa suihkutisseillä ja nyt vasta tajuan miten niillä imetetään ja miten niiden kans voi kikkailla että sitä maitoa tosiaan ei ole jokapuolella ja että vauva ei tukehdu. ja miten sen maidontuotannon saa tasaantumaan. mulla vauva nyt 1kk ikäinen.

niin ja mulla menee liivinsuojia yössä varmaan 4..

Tässäpä ne keinot tulikin, joita itse käytin. Ja toimivat. Etenkin tuo makuuasento. Ja kyllä minun oli pakko muutama tippa lypsää alussa alta pois, ettei suihkunnut liikoja.

Elä ahdistu laisinkaan. Tasottuu tuosta se maidon tulo. Meilläkin oli alussa kaikki paikat maidossa ja öisin lakanat ui... Se olikin minulla se yllätys vauvan tulossa. Kukaan ei ollut kertonut, että siinä maidossa voi aluksi uida =)

Mulla autto tuohon suihkutissi-obngelmaan että annoin maidon valua rättiin kun pahin paine imetyksen alussa iski päälle. Vauva muutenkin joutui pitää taukoja imemisessä kun maitoa tuli niin kovaa kyytiä ettei sinällään häiriintynyt tauosta ruokailussa.

Ja nuo kaalinlehdet tisseillä tosiaan helpottaa kuumotukseen!! Itse joutunut tän kakkosen kanssa muutomia kertoja tuota kikkaa käyttämään.

Nyt on alkanut maidontuotanto oikeastaan tasaantumaan vasta ja vauva 5½kk ikäinen, ei ole enää pakkaantunut rintoihin vaikka kovalla paineella edelleen maito tulee (ei kuitenkaan niin hirveällä paineella kun aikaisemmin). Ja ei voisi kyllä edes unelmoida että olisi ilman liivinsuojia.

Minulla tuli maito suihkumalla eikä lapsi saanut otetta. Ekat kuukaudet käytin rintakumia ja sitten alkoi sujua ilmankin. Täysimetin 6 kk ja sen jälkeen jatkoin imetystä vielä reilun vuoden.

Liivinsuojia meni minullakin alkuun paljon ja imettäessä piti käyttää maidonkerää, kun maitoa valui toisesta rinnasta niin paljon.

Minulla oli myös tuo maidokerääjä alussa pitkään käytössä. Ja liivinsuojat edelleen, vaikka poju vuoden ja tissimaito ei enää se pääravinto ollut pitkään aikaan. Varsinkin imettäessä saattaa edelleen toinen tissi ruveta falskaamaan. Nykyään tosin samoilla suojilla mennään koko päivä, eikä välttämäti edes likaannu. Silloin alussahan niitä suojia meni tolkuttomasti. Käytän kestosuojia ja oliskohan mulla ollu 8 paria kierrossa ja joka päivä sai pestä.

Meillä oli tuohon aikaan 1,5-2 kk aivan järkyttäviä rintaraivareita. Itkin ja kirosin koko imetystä. Tyttö sai hepulin pelkästä rinnan näkemisestä ja imetysasentoon laittamisesta. Imetin mitä ihmeellisemmissä asennoissa ja pikkuhiljaa hivuttamalla tissille.
Ja meillä tyttö vajaa 4 kk ja nyt tuntuu, että maito alkaisi tasaantumaan. Sitä ennen maitoa tosiaan oli joka paikassa. Imetyksessä kastuttiin usein molemmat ja liivinsuojia meni yöllä monet. Välillä laskin, että viikossa menee enemmän rahaa liivinsuojiin kuin vaippoihin.
Mutta mene sinne maitolaiturille, koska siellä on varmasti tästä asiasta jo monta valmista ketjua ja ainahan voit sielläkin asiasta vielä kysyä.
Tsemppiä :hug:

Näin. Mä lisäksi pumppaan välillä vieläkin, tyttö 3kk, siis ennen syöttöä jotta vauvan on helpompi syödä. Ei se sitä maidontuotantoa lisää jos pumppaa vain enimmät pois.
Ja muuten, jos vaan viitsit/haluat niin voit hyvin alkaa vielä luovuttamaan maitoa, suuri apu pienille vauvoille ja siitä saa ihan kivasti myös "taskurahaa". :)

Yhteistyössä