[QUOTE="Juupa juu";26565434]Olen synnyttänyt esikoisen puudutuksilla ja kaksi lasta sen jälkeen ilman mitään. Jännä juttu, mutta en "urheillut" ketään muuta miellyttääkseni kuin itseäni. Halusin olla tolkuissani, halusin ettei lapsi saa mömmöjä, halusin olla aktiivinen synnyttäjä. Jos vielä synnyttäisin, lähtisin hommaan ilman muuta sillä mielellä, että puudutuksia en ota. Toisaalta jos jotain menisi pieleen, en vastustelisi tietenkään puudutuksia tai leikkaustakaan.
En ymmärrä, mikä siinä niin nyppii, että moni haluaa synnyttää tajuissaan, ponnistaa itse jne. Jos se ei sovi teille, niin se on teidän asianne. Me, jotka olemme sen kokeneet ja pitäneet sitä hyvänä, emme kyllä vaikene vain sen takia, että jotakuta ärsyttää, kun kaikki eivät ole kuten hän itse.[/QUOTE]
No mutta eihän puudutteiden saaminen nyt tarkoita ettei ole aktiivinen synnyttäjä tai ettei ole tolkuissaan. Joillekin se lääkkeellinen kivunlievitys voi hyvinkin olla kieno pysyä tokjuissaan (ei kipu vie täysin mennessään).
kipukynnyksiä on erilaisia ja musta henkilökohtaisesti on hienoa, että ihmiset ei halua kehoaan täyteen kaikenmaailman lääkkeitä jos pystyvät olemaan ilmankin (eli kaikki kunnia luomusti ilman lääkkeellistä kivunlievitystä synnyttäneille!).
Mäkin lähdin kumpaakin synnytykseen sillä mielellä että ei kiitos lääkkeille, mutta niin vaan kummassakin lopulta kohdunkaulapuudutuksen halusin

Ja ponnistin ihan itse ja olin tolkuissani ja aktiivinen synnyttäjä