[QUOTE="Krista";26552830]Ensimmäisen lapseni kohdalla synnytys käynnistettiin. Mitään ei aluksi tapahtunut, joten annostusta nostettiin monta kertaa ja yhtäkkiä kipu humahti kerralla. Sain aluksi morfiinipiikin ja sitten epiduraalin. Minulle on tuosta epiduraalista jäänyt trauma, sillä sitä laitettaessa jalkani sätkivät kuin sähköjäniksellä ja lääkäri ja kätilö huuusivat, että ei saaliikkua. Kipu toki loppui, mutta jotenkin synnytys pysähtyi ja lopulta vauva saatiin imukupilla ulos, kun happitaso alkoi laskea.
Olen siis toisen lapsen kohdalla jajatellut, että en ota kipulääkettä. Laskettuun aikaan nyt kuukausi ja olen miettinyt, miten tilanteen saisi hallitummaksi. Mitä jos taas kipu humahtaa kerralla ja pyydän enempiä ajattelematta epiduralin? Eli miten selvisitte kivun "päälle" ja pystyitte pysymään kannassa?[/QUOTE]
Hmm. Mulla ei ollut mitään kantaa siitä, ettenkö lääkkeellistä kivunlievitystä toisenkin lapsen kohdalla ottaisi, mutta vastaan silti, sillä ilman kivunlievitystä se toisen lapsen synnytys sitten kuitenkin meni.
Mä sain myöskin esikoista synnyttäessäni epiduraalin, kaikki meni tuolloin hyvin ja synnytys sujui nopeasti.
Nyt vuotta myöhemmin sain sitten toisen lapseni. Olin epiduraalia ajatellut, mutta asiat menikin sitten vähän toisin. Sairaalaan kun pääsin, niin kohdunsuu oli 8cm auki, enkä sitten enää sitä toivomaani epiduraalia saanut. Kauhuissani kyselin kätilöltä, mitenköhän tulen kestämään tulevat kivut (kuvittelin siis kipuluokan olevan jotain järkyttävää) mutta rehellisesti ja liioittelematta omalla kohdallani supistukset tuntuivat vain ja ainoastaan pahoilta kuukautiskivuilta.
Synnytyssalissa käväisin kuumassa suihkussa ja sänkyyn siirtyessäni pyysin pari lämmitettyä kauratyynyä selkäni alle. Ne tuntuivat mukavilta kyllä.
Ponnistusvaiheessakaan kipu ei mitenkään järkyttävää ollut, vaan paljon pahempaa oli se järkyttävä ponnistamisen tarve ja tunne siitä että vauva ei liiku senttiäkään (no, tokihan se oikeasti liikkui) vaikka kuinka ähellän.
Minä en ajatellut kipua sen kummemmin, mietin vain, että olispa vauva jo maailmassa ja pääsisimpä jo nukkumaan

Vauva olikin sitten maailmassa kahden tunnin kuluttua, synnytyksestä jäi kaikin puolin hyvä mieli ja voisin kuvitella jatkossakin synnyttäväni ilman lääkkeellistä kivunlievitystä. Tuossa muuten olikin mielestäni se hyvä puoli, että ponnistusvaiheessa tunsi ne supistukset ja oli tosiaan se ponnistamisen tarve, jota en silloin esikoisen aikana sen suuremmin tuntenut. Oli tavallaan paremmin "kärryillä" tilanteessa, jos ymmärrät mitä tarkoitan.