Kysymys ihottumasta, onko kellään kokemusta?

Meidän tytön (2 v 4 kk) kyynärtaipeisiin ilmestyi parisen viikkoa sitten kutiavia näppyjä, joita hoidin alkuun kortisonilla. Neuvolassa neuvoivat niin. Sitten ihottuma paheni, levisi koko käsivarteen ja kämmensyrjiin, peukalon ja etusormen yläpuolelle. Tyttö raapii niitä välillä vereslihalle. Mentiin lopulta lääkäriin, kun tänä aamuna toinen käsivarsi ei ollut enää näppyläinen vaan kuin fritsuilla, ihon alla verenpurkaumia vaikka kuinka paljon.

Lääkäri oli joku nuori mies, joka määräsi vahvempaa voidetta. Vaadin että eikö asiaa voisi selvittää mitenkään, mistä ihottuma johtuu, niin sitten hän puhui raapaisutestistä (prick tai brick-koe), johon voisin varata aikaa. Meninpä varaamaan niin hoitsu sanoi ettei sellaisia tehdä alle kouluikäisille (ainakaan meidän tk:ssa), soitti lekurille ja sai lähetteen verikokeeseen. Nyt sitten pitäisi odotaa tuloksia, että johtuuko allergiasta.

Tuo lääkärin tietämättömyys kuitenkin vähän huolettaa, ajattelin, että sattuisiko täällä olemaan ketään, jolle olisi käynyt samoin ja selvisikö ihottuman syy ikinä? Kuinka kauan pitäisi odottaa tehoaako voide jos allergiaa ei ole (tulos tulee vasta puolentoista viikon päästä) ennenkuin vien tytön yksityiselle tutkittavaksi? Tää nuori mies käski vain käyttää 10 päivää, sitten 10 päivää taukoo ja taas 10 päivää rasvaa... aika pitkä aika pienelle lapselle raapia itseään ja itkeä äidille, että kutittaa :'(
 
morra
Ite ainakin käyttäisin yksityisellä allergologilla ennekuin menee iho pahemmaksi ja tulee tulehduksia. Omaani olen käyttänytkin. Siellä tekivät prick -testin heti, Se ei kai tosin ole oikein luotettava ainakaan noin pienellä mitä meillä oli tuo poika 8 kk....
 
minäkin
Alkuperäinen kirjoittaja morra:
Ite ainakin käyttäisin yksityisellä allergologilla ennekuin menee iho pahemmaksi ja tulee tulehduksia. Omaani olen käyttänytkin. Siellä tekivät prick -testin heti, Se ei kai tosin ole oikein luotettava ainakaan noin pienellä mitä meillä oli tuo poika 8 kk....
Sama tuli mieleen jos vain mahdollista, niin yksityiselle ihotautilääkärille, lastenlääkärille tms. Valitettavasti yleislääkärit tk:ssa eivät aina tiedä kaikkea, siitä tulee se yleis...
 
Alkuperäinen kirjoittaja minäkin:
Alkuperäinen kirjoittaja morra:
Ite ainakin käyttäisin yksityisellä allergologilla ennekuin menee iho pahemmaksi ja tulee tulehduksia. Omaani olen käyttänytkin. Siellä tekivät prick -testin heti, Se ei kai tosin ole oikein luotettava ainakaan noin pienellä mitä meillä oli tuo poika 8 kk....
Sama tuli mieleen jos vain mahdollista, niin yksityiselle ihotautilääkärille, lastenlääkärille tms. Valitettavasti yleislääkärit tk:ssa eivät aina tiedä kaikkea, siitä tulee se yleis...
Niin ja varsinkin jos on kyseessä joku märkäkorva kandi... Ei millään pahalla, joskushan niidenkin on aloitettava, mutta ärsyttää kun sattuu oman lapsen kohdalle :(
 
suvi-tuuli
ei kyllä kuulosta normi-ihottumalle jos iholla on verenpurkaumia. Oletko selvittänyt ettei teillä ollut uutta paitaa, uutta pesuainetta tms. juttuja siinä yhteydessä. Normiallergiatkaan eivät oman kokemukseni mukaan tee yhtä rajusti alkavia ihottumia. Pikemminkin pitäisi se ihon raapiminen saada kuriin eli lapselle pitkähihaiset paidat ettei suoraan ihoa riko ja kutinaan atarax ainakin. Kannattaa mennä jonnekin kokeneemmalle lääkärille jos se vain mahdollista. ja googleta ihottumia netistä jos vaikka löydät jotain samannäköistä niin sen voisi lääkärille kertoa (ihottumiakin kun on ihan joka lähtöön) siis tarkoitan sitä lähtötilannetta.
 
vieras
No juu. Ei se aina siitä yksityisestäkään parane, jos vaan yleisvastaanotolla käy. Meillekin joskus käynyt niin, kun on iltapäivystyksessä käyty, että aamulla kun verikokeiden tuloksia kyseltiin, lastenlääkäri perui koko reseptin mitä illalla oli määrätty. Eli lastenlääkäriä suosittaisin ja se sit neuvoo varmaan ihotautilekurille, jos ei muuten selviä. Mutat luulis, että testistä jotain näkyis - jos siis pienentäkään hajua mitä pitäis epäillä.
 
Siinäpä se, kun ei ole mitään uutta. Tosin pari kertaa käytin omo sensitive huuhteluaineen sijasta erisan-huuhteluainetta, mutta vaihdoin heti takas kun tuli näppyjä. Pitkähihaiset paidat on käytössä, mutta ne ei oikein auta siihen kämmensyrjään ja muutenkin tyttö nostaa hihat ylös jotta pääsee raapimaan. Se voide on apolar, en tiedä miten tehokas... ja jos alan googlettamaan niin löydän varmaan niin pelottavia juttuja että oksat pois... epäilin jo mm ihokeliakiaa...

Kai se on pakko lähteä yksityiselle...
 
meillä pojun ihottuma alkoi taas pahentua, oli tuossa pahimmillaan ikinä, polvitaipeet vereslihalla ja märkivinä, käytiin lääkärissä saatiin antibioottikuuri joka autto hetrkellisesti, ihottuma tuli takaisin, varasin siinävaiheessa yksityiselle ihotautilääkärille ajan, saatiin voide missä on bakteereja tappava aine, kortisoni ja perusvoide samassa.
meillä siis atooppinen ihottuma.
 
pepi
minun mielestä kuullostaa ihan siltä vanhan-ajan taiveihottumalta eli nyk. atooppinen iho. Itselläni nuorena oli just samanlaiset kaikki taipeet;kyynär ja polvitaipeet, ja itse en sitä niin kamalan tarkkaan muista niin silloin kun olin raapinut kaikki ihoni rikki ja ne tulehtui. Lääkärin määräämänä makasin Pebadine(vai miten tuo nyt kirjoitetaan?)monta viikkoa ja ne kääreet vaihdettiin kaks kertaa päivässä. Olen joutunut tätänykyäänkin aika-ajoin käyttää kortisonia ja se on semmonen jonka kanssa olen oppinut elämään. =)
 
googletin ihottumia, eikä ois pitänyt... mutta onneksi tytöllä ei ole kuumetta, joten pahimmat taudit voin jättää pois laskuista. Toivottavasti (jos se jotain on) se olisi tuota atooppista ihottumaa, itselläkin on aika herkkä ja kuiva iho, se olisi jotenkin parempi kuin esim ruoka-aineallergia. Katsotaan nyt, mitä testi sanoo. Jos oireet pahenee niin hyppään kyllä heti ensi viikolla yksityiselle. Kiitos vastaajille!
 
no ei oo... mutta jos ollaan maksettu kissojen lääkäristä 300 niin kyllähän se maksetaan lapsestakin... vaikka tuntuukin kalliilta... pitäisköhän olla fiksumpi tulevan kakkosen kanssa ja ottaa vakuutus...
 
mape
Alkuperäinen kirjoittaja Kathy:
no ei oo... mutta jos ollaan maksettu kissojen lääkäristä 300 niin kyllähän se maksetaan lapsestakin... vaikka tuntuukin kalliilta... pitäisköhän olla fiksumpi tulevan kakkosen kanssa ja ottaa vakuutus...
juu, mulla samat kokemukset. vauvavakuutus oli mutta lapsivakuutus jäi tekemättä oman väsymyksen vuoksi. mutta onpa nuo yksityiset reissutkin saanut aina maksettua.
 
Neuvolalääkäri voi kirjoittaa lähetteen allergiasairaalaan, nii meille on tehty.
Kuopus oli 1,5v kun brick-testi tehtiin. Verikokeita ei tarvinnut ottaa.

Tai sitten meette suoraa itse erikoislääkärille; ihotautilääkärille niin satte oikeeta tietoa.
Vaikkei vakuutusta oiskaan niin se nyt NIIN kalis oo etteikö laste vois siellä käyttää et saa asiasta selvyyden :)
 

Yhteistyössä