Kysymys hoitotyössä oleville

  • Viestiketjun aloittaja "Niisku"
  • Ensimmäinen viesti
"Niisku"
Opiskelen lähihoitajaksi ja oon nyt harjoittelussa vanhainkodissa. Viikon oon ollut, ja vieläkin tekee tiukkaa vaippojen vaihto, pesut jne. Siispä kysynkin, miten te ootte alussa noihin toimiin suhtautuneet? Tottuuko hajuun ja eritteisiin? Vanhukset ovat aivan ihania ja haluan parhaalla mahdollisella tavalla heitä hoitaa, mutta en voi mitään, että jotkut toimet vieläkin hirvittävät/yököttävät. Mielessä on jo käynyt, että sovinko ollenkaan alalle...
 
Joku aika siten juttelin asiasta hoitoalalla olevan kaverin kanssa ja sanoi että kaikkeen muuhun hän on tottunut mutta räkä tekee aina vaan pahaa :D

Musta ei ikinä olis mihinkään eritehommiin/hoitoalalle, yökkään jo ajatuksestakin. Mutta ihana että rohkeita hoitajia on :)
 
mä olen juri valmistunut lähihoitaja, tuo hoito ja huolenpidon jakso oli vaikea vanhusten hoidossa, juuri vaippojen yms eritteet pesut yökötti, vaikee oli myös kohdata muutamia kertoja ihmisen kuolema, niihi kesti tottumine ja vasta toiseksi viimeisellä viikolla aloin tottumaan. en kuitenkana päätyny valitsemana vanhuksia tai sairaanhoitoa ja huolenpitoa koulutusohjelmana vaan vammaistyön, josta tykkään enemmän ja pysty valitsee työpaikat missä tuntuu itsestäni mielekkäämmältä :)
 
3 lasta
3 lapsen äitinä sitä oli jo ennen opiskeluja tottunut eritteisiin, mutta eihän se paskan lapioiminen koskaan niin mieltä ylentävää ole. Räkä ja yskökset ovat mielestäni ällöttävämpiä :x

Olin 1,5v vanhustyössä avopuolella eikä siellä niin paljon sitä paskasouvia ollut kuin osastolla. Nyt kuitenkin työskentelen lasten parissa -eikä niistä eritteistä pääse täälläkään :D
 
No, ottaahan se välillä nenuun, mutta kaikkeen tottuu / turtuu, kun ottaa sen oikealla asenteella. Tosin mullekin edelleenkin oksennuksen siivoaminen tekee välillä tiukkaa, vaikka hoitsuna ollut jo yli 10 vuotta, mutta pakko sekin on siivota ja sitten vaan käydään yökällä itse, jos sellanen olo tulee - ei siinä sen kummempaa.
 
Mulla oli syksyllä hohu jakso. Viimeisellä harjoitteluviikolla olin jo tottunut vaipan vaihtoon niin ettei tehnyt pahaa. Edelleen pelkkä tuseerauksen ajattelu saa mukavan yökkimisreaktion salamannopeasti esiin.
 
"vieras"
Kyllä niihin eritteisiin ja hajuihin tottuu, n. 15 vuotta alalla olleena on jo ihan sama mitä kyseisistä asioista kollegoiden kanssa evästauolla syömisen ohessa puhutaan, ei haittaa yhtään. Kun vain aina siviilissä muistaisi sen että kaikkien muiden hermot, nenä ja vatsa ei välttämättä olekaan tehty teräksestä kuten omat on :)
 
"Niisku"
Kiitokset vastanneille! Valatte uskoa, että itsekin totun ajan mittaan toimiin. Mulla on 3 lasta, joten eritteet ovat tulleet tutuiksi sitäkin kautta. Ja esimerkiksi päiväkotiharjoittelussa ei oksut tai muut jutut haitanneet yhtään, aikuiset ihmiset ovat aivan eri asia.

Täytyy vaan vissiin antaa itselle aikaa tottua/turtua käytännön työhön.
 

Yhteistyössä