Kysymys facebookin nettikirppiksistä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ***
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

Vieras
Myin yhdellä kirppissivulla vaatteen, jonka olin itse uutena ostanut, yhden kerran käyttänyt ja pessyt. Ostaja kysyi mittoja ennen ostopäätöstä, enkä edes siinä vaiheessa vaatetta syynätessä huomannut mitään erikoista.
Lähetin vaatteen ja nyt ostaja ilmoitti, että vaatteessa on reikä ja tahra, ja haluaa perua kaupat.
Itse en todellakaan myisi likaista tai rikkinäistä vaatetta, ja useamman vuoden on kaupat sujuneet hyvin monilla sivuilla.
Onko mulla lain mukaan velvollisuus lunastaa vaate takaisin, vai miten näissä yleensä menetellään??
Kiitos etukäteen vastauksista.

[QUOTE="vieras";26753310]ai huijauksen makua? no jos molemma tulee puoleen väliin, maksat siis puolet?[/QUOTE]

Jotain sinne päin, koska en itse mitään vikaa vaatteessa huomannut, enkä sellaista vaatetta kenellekään lähettäisi. Kenelle vaate ja kenen maksamilla postikuluilla, jos tulisin ns. puoleen tiehen vastaan? Onko mulla velvollisuutta edes siihen?

Pyydä siltä kuvat vioista? Mulle kerran fb:n kirppisostaja laittoi viestin, että iso tahra paidassa edessä näkyvällä paikalla, hän haluaa hyvitystä. No minä ihmeissäni pyytelin anteeksi ja pyysin lähettämään kuvan kun itse en tahraa huomannut vaikka aina ennen lähettämistä vielä tarkastan vaatteen. Ihmettelin vielä, että kumma kun ei näissä minun omissa kuvissani tahraa näy... (olin just sattunut ottamaan siitä vaatteesta useammsn kuvan). Ostajasta ei kuulunut enää mitään. Ja meni mun mustalle listalle. Mutta oishan tuossa vittumaisempi tyyppi voinut itse tehdä tahran ja lähettää kuvan. Tuosta kuitenkin tuli vaan olo, että koetti kepillä jäätä. En tiiä kuinka monelle tehnyt saman tempun...

Mutta minulle on kerran tullut paita, jossa oli tahra vaikka erikseen kysyin, etteihän ole tahroja. Ja yhdessä tunikassa oli reikä vaikka myyjä mainosti ehjänä. Noista sain mahdollisuuden purkaa kaupan tai vähän hyvitystä.

Se kävi mielessä, että pyytäisin kuvia, mutta äkkiäkös hän itse sen reiän ja tahran tekee... Voisin ehkä tulla kaupassa vastaan, mutta tuntuu siltä että ostaja ei tykkääkään vaatteesta ja haluaa vain rahat takaisin. Onko mulla siis lain mukaan velvollisuus perua kaupat?

Sen kerran kun olen reklamoinut yksityiselle kuluttajalle niin oon kyllä laittanu kuvat heti kättelyssä mukaan. Ilman kuvia en korvaisi mitään. Tuskin se sinusta rikosilmoitusta tekee vaikka kieltäytyisit hyvityksestä, mutta jos haluat että kaikilla on hyvö mieli, voit tarjoutua palauttamaan puolet rahoista.

Ei mun mielestä oo tämmöisessä kuluttajalta kuluttajalle-kaupassa sulla mitään velvollisuutta hyvittää mitään. Kirpparilta ostettu kampe on käytettyä tavaraa, ja esim. "hyväkuntoinen" on ihan tulkinnanvarainen ilmaisu.

[QUOTE="Jenis";26759806]Ei mun mielestä oo tämmöisessä kuluttajalta kuluttajalle-kaupassa sulla mitään velvollisuutta hyvittää mitään. Kirpparilta ostettu kampe on käytettyä tavaraa, ja esim. "hyväkuntoinen" on ihan tulkinnanvarainen ilmaisu.[/QUOTE]

Koskeeko tämä siis myös postitse hoidettua kauppaa? Mä ihmettelen nyt, miten tässä pitäisi toimia, koskaan ei ole tällaista tullut eteen. Itse en tosiaan huomannut noita ostajan mainitsemia vikoja, ja nyt sitten pitäisi kauppa purkaa, yhden kerran käytetystä ja pestystä vaatteesta... Joka mun silmiin oli miltei uudenveroinen.

[QUOTE="aloittaja";26759856]Koskeeko tämä siis myös postitse hoidettua kauppaa? Mä ihmettelen nyt, miten tässä pitäisi toimia, koskaan ei ole tällaista tullut eteen. Itse en tosiaan huomannut noita ostajan mainitsemia vikoja, ja nyt sitten pitäisi kauppa purkaa, yhden kerran käytetystä ja pestystä vaatteesta... Joka mun silmiin oli miltei uudenveroinen.[/QUOTE]

Käsittääkseni toi postimyynnin palautusoikeus koskee vain ns. myymälämyyntiä, eli firmojen hoitamaa postimyyntiä. Ja veikkaan, että tommoinen yhden vaatteen kirpparikauppa katsotaan niin vähäpätöiseksi enivei, ettei siitä kukaan lähde mitään rikosjuttua nostamaan.

[QUOTE="Jenis";26759903]Käsittääkseni toi postimyynnin palautusoikeus koskee vain ns. myymälämyyntiä, eli firmojen hoitamaa postimyyntiä. Ja veikkaan, että tommoinen yhden vaatteen kirpparikauppa katsotaan niin vähäpätöiseksi enivei, ettei siitä kukaan lähde mitään rikosjuttua nostamaan.[/QUOTE]

Ok. Yritin googlettaa jotain faktaa tästä mutta ei nyt ainakaan ihan heti löytynyt, onko tässä joku rikos muka tapahtunut... Siitähän voi rikosilmoituksen tehdä, jos ei maksamaansa tavaraa saa, mutta tässä ei ole nyt siitäkään kyse.

[QUOTE="aloittaja";26760088]Ok. Yritin googlettaa jotain faktaa tästä mutta ei nyt ainakaan ihan heti löytynyt, onko tässä joku rikos muka tapahtunut... Siitähän voi rikosilmoituksen tehdä, jos ei maksamaansa tavaraa saa, mutta tässä ei ole nyt siitäkään kyse.[/QUOTE]

Juu, nyt ei ku relax vaan. Voit toki kysyä ostajalta miten hän tahtoisi itseään hyviteltävän, mutta esim. minä laittaisin ton vain elämänkokemuksen piikkiin.

Yhteistyössä