Kysymys äidin opiskelusta ja lapsen hoitoon laittamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nanni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nanni"

Vieras
Moiks!
Auttakaa mua vähän.. oon 1,5v lapsen yh-äiti ja elelen kotihoidontuella+lapsilisillä+elatuksilla ja sosiaalituilla. Nyt suunnitelmissa muuttaa toiselle paikkakunnalle,aloittaa opiskelut ja laittaa tytskä hoitoon.
Kuinka nämä tuet tulee silloin muuttumaan? Mitä tukia mun tulee hakea? en edes tiedä mitä kaikkea voin aiheesta kysyä..! aivan uusi tilanne.
Auttakaa tyhmää :)

Saat edelleen elatusavun ja lapsilisän.
Kotihoidontuki pois ja tilalle opintotuki.
Yleinen asumistuki kuuluu sinulle.
En tiedä, onko mahdollista saada lisäksi soskusta jotain. Ilmeisesti on, jos saat nytkin.

Kannattaa ihan suoraan mennä kelan konttoriin kyselemään, tai vielä parempi jos soitat niiden opiskelijoille suunnattuun puhelinpalveluun, siellä on ihmiset jotka tietää hyvin mitä voit hakea.

Veikkaisin että siirryt opintotuelle ja lisäksi saat sitten opintotuen asumislisää tai yleistä asumistukea, kotihoidontuki vaihtuu kunnalliseen päivähoitopaikkaan tai yksityisen hoidon tukeen ja jos tosiaan mitään muuta et sitten suoraan saa eikä tunnu riittävän niin toimeentulotuki on varmaankin se viimesijainen. Lapsilisät ja elarit luonnollisesti pysyy.

Asumistuki, opintotuki+mahdollinen laina (lapsilisä ja elatus pysyy ennallaan) ja hoitomaksu tod.näk. 0€. Toimeentulotukea sossusta et tod.näk. tule enää saamaan. Kannattaa selvitää mitä maksaisi yksityinen päivähoito, voit jopa voittaa siinä!

[QUOTE="äiti";22806072]Saat edelleen elatusavun ja lapsilisän.
Kotihoidontuki pois ja tilalle opintotuki.
Yleinen asumistuki kuuluu sinulle.
En tiedä, onko mahdollista saada lisäksi soskusta jotain. Ilmeisesti on, jos saat nytkin.[/QUOTE]

kiitos kaunis! ja siis kyllä mulla tuo asumistukikin on,unohtui kirjoittaa:) onko hoitopaikka ns. ilmainen..?? ensimmäinen lapsi eikä todellakaan kokemusta hoitoonlaittamisesta tai muustakaan

Itsekkin olen juuri lähdössä opiskelemaan ja kävin samanlaisia kuvioita läpi. Meidän tuet menee nyt niin, että saan opintotukea, asumistukea sekä lapsilisää. Kunnallinen päivähoito on ilmainen koska meidän perheellä on niin pienet tulot (mieskin opiskelija). Päivähoitopaikkaa kannatta hakea vaan tarpeeksi ajoissa, me haettiin jo 3 kk ennen hoidon alkamista eikä saatu lähimpään, eikä edes toiseksi tai kolmanneksi lähimpään päiväkotiin paikkaa, vaan n.3 km päässä olevasta...

Saat asumistuen, lapsilisän ja elatusavun sekä opintotuen. Tulot ovat pienemmät kuin kotihoidontuella, joten lisäksi sinun täytyy joko ottaa lainaa tai työskennellä osa-aikaisesti.

Yhteistyössä