Kysymyksiä kristityille. Tarvitsen vastauksia kipeästi.

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Haikara lentää tuhansia kilometrejä korkeammalla kuin mikään muu, mutta mitä syötävää se löytää matkoillaan? Sammakoitako?
Tuolla autiomaassa tuskin on montakaan nutipäätä tullut vastaan:D
 
vierailija
On ollut aina, vikkei itse ole siitä koskaan ollut tietoinen:)
"Jer 10:12 Mutta hän on tehnyt maan woimallans ja mailman pijrin wijsaudellans/ on myös lewittänyt taiwan ymmärryxelläns.

Jer 10:13 Cosca hän jylistä/ silloin on paljo wettä taiwan alla/ ja wetä ylös udun maan äristä/ hän teke pitkäisen leimauxen saten cansa/ ja anda tuulen tulla salaisesta paicasta."

Pitkäisen leimaus on salama. "Vetää udun maan ääristä":love:
Utu on oikestaan se aamukaste... pisarana havuissa, ruohoissa tai hiekkadyynin harjalla aamulla. Mustilla otuksilla on oma rooli tässä kaikessa, sillä ne keräävät nopeasti auringon lämmön(y)
Haicaratarin tähän jatkoksi, sopii oikein hyvin.
Tästä löytyy kolmen eri version tekstit. Luonnollisestikin kannattaa lukea ensin se vanhin versio, niin erottaa muutokset(y)
Kyllä linnut tietää, missä on paras paikka - tai siis löytävät helpommin uuden, mutta toisten reviiri on isompi kuin toisten ja aina on lintujen erilaisia taitoja osattu käyttää "hyödyksi".(y)
 
vierailija
HaicaratarinA, siis... mehän ei voida nähdä niitä muuten kuin houkuttelemalla niitä erilaisilla rakennelmilla, minne he sitten pesänsä rakentavat... Ei Lehtopöllö ole vieläkään löytänyt meidän tekemälle pesäpöntölle, mutta siinä onkin kolistellut telkkäperhe monena kesänä:LOL:
Osa pelikaanlinnuista oikeesti syö pikkuotuksia, eikä vain kotkat yms.:ninja:
Onkohan ne joskus vieneet pikkulapsiakin:eek:
 
vierailija
"Han stillar havets vågor
och leder vindens gång.
Han tänder norrskenslågor
i vinternatten lång.
Han skyddar markens gröda
för frostens farlighet.
Han signar rikt vår möda,
och ej av gräns hans kärlek vet."
 
vierailija
Todella hyvä kuvakirja tuossa, luettavaksi kaikenikäisille:
https://www.adlibris.com/fi/kirja/a-sanoi-agricola-9789522885425
"Mikael Agricolan Rucouskiria Bibliasta painettiin vuonna 1544. Teoksessa oli 877 sivua ja 17 puupiirroskuvaa. Rucouskiriassa oli rukouksia jumalanpalveluksiin ja yksityiseen hartauteen. Agricola oli koonnut niitä erityisesti muista hartauskirjoista ja Raamatusta. Eri tilanteisiin kuuluvista rukouksista oli teoksessa erilaisia vaihtoehtoja.

Rucouskirian alussa oli erikseen kalenteriosasto, joka sisälsi hyödyllistä yleistietoa, esimerkiksi lääketieteellistä opastusta sekä muistirunot kuukausista ja juhlapäivistä. Keskiajalla käsitys monista asioista oli erilainen kuin nykyään. Esimerkiksi astronomian eli tähtitieteen ajateltiin olevan yhteydessä lääketieteeseen. Tammikuussa kehotetaan olemaan laskematta verta, mutta muu toiminta kuten esimerkiksi kylpeminen sallitaan. Toukokuun kohdalla kuvaillaan luonnon virkoamista ja kehotetaan kylpemään. Heinäkuussa taas kehotetaan välttämään unta ja herkkuja (wni ia hercku welte mös).

Agricolan oma ääni kuuluu lähinnä neljässä teokseen kirjoitetussa esipuheessa. Agricola muun muassa puolustaa suomen kielen käyttöä ja kirjan mahdollisia vajavaisuuksia. Rucouskiriassa on myös papeille tarkoitettu kehotuspuhe, jossa heitä opastetaan oikeanlaiseen elämään ja viranhoitoon. Agricola on ottanut Rucouskiriaan mukaan myös katoliseen perinteeseen liittyviä rukouksia, joita hän kuitenkin muokkasi." -agricola.fi -
Missä tuo mahtaa olla, kun vain papit ovat nähneet sen?
Kuinka toisenlainen historia olisi ollut, jos Kopernikuksen oppi olisi ollut tunnettu kaikkialla ennen niitä teesejä? 21. toukokuuta 1543, jolloin hän kuoli. Tieto tosin ei liikkunut hevosta nopeampaa missään tuolloin. 1536 vuodesta alkaa kirja, mikä kertoo Agricolasta. Tähtitaivaan tarkkailu oli määrätty kauan sitten piispoille, mutta.... o_O

"27.9.1368 Upsalan arkkipiispa kielsi maallikoita, olipa näiden yhteiskunnallinen asema mikä tahansa, julkisesti tai salaa koskettelemasta uskontoa ja sen oppeja" -Suomen kansan kalenteri 2017-
 
vierailija
Kirjassa Kalenteri siv. 144:

"Kuultuaan, että harva piispa tai ylipappi y m m ä r s i tarpeeksi matematiikkaa ja ajanlaskua pystyäkseen tekemään p ä t e v i ä laskelmia pääsiäispyhistä tai pitämään yllä kristillistä kalenteria, hän vaati tiukasti alamaisiaan myös opettelemaan ja opettamaan computusta.

"Jumalan alttarin palvelijat kootkoot ja ottakoot huostaansa lapsia, jotta lukeville pojille syntyy kouluja", Kaarle Suuri käski vuoden 789 ediktissä.

"Oppikoot he psalmeja, nuotteja, lauluja, computusta ja kielioppia jokaisessa luostarissa ja piispantalossa".
- Kalenterin historia- kirjassa Kalenteri -

"Now this computation of Easter, which we set forth to you to be followed, is contained in a cycle of nineteen years, which began long since to be observed in the Church, to wit, even in the time of the Apostles, especially at Rome and in Egypt, as has been said above.

But by the industry of Eusebius, who took his surname from the blessed martyr Pamphilus, it was reduced to a plainer system; insomuch that what till then used to be enjoined every year throughout all the Churches by the Bishop of Alexandria, might, from that time forward, be most easily known by all men, the occurrence of the fourteenth moon being regularly set forth in its course. This Paschal computation, Theophilus, Bishop of Alexandria, made for the Emperor Theodosius, for a hundred years to come.

Cyril also, his successor, comprised a series of ninety-five years in five cycles of nineteen years.

After whom, Dionysius Exiguus added as many more, in order, after the same manner, reaching down to our own time.

The expiration of these is now drawing near, but there is at the present day so great a number of calculators, that even in our Churches throughout Britain, there are many who, having learned the ancient rules of the Egyptians, can with great ease carry on the Paschal cycles for any length of time, even to five hundred and thirty-two years, if they will; after the expiration of which, all that appertains to the succession of sun and moon, month and week, returns in the same order as before.

We therefore forbear to send you these same cycles of the times to come, because, desiring only to be instructed respecting the reason for the Paschal time, you show that you have enough of those catholic cycles concerning Easter." - Kiitos sanoista tänne -
 
vierailija
8:11 Tämä on se wertaus:
Siemen on Jumalan sana.", Luukkaan sanomana, eri vuosina.

Tietysti noista kannattaa lukea aina se vanhin versio(y)
https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/21634/sangenia.pdf?sequence=1

Tuosta on hyvä jatkaa, kun vaan muistaa, että Agricola keksi ihan itse monia sanoja. 1516 muuten alkaa tekstit kirjassa A sanoi Agricola. Taisi tulla aiemmin väärin, kun alkusivuilla oli 1556.

Mikä on ollut luostarin priori, en tiedä, vielä. Agricola on keksinyt useita sanoja ihan itsekin:)
 
vierailija
Kiitos kysyjille, sain hyvän vastauksen: tuossa rypäleessä ON siemeniä ja se pölyttyy itsestään.
https://www.victoriananursery.co.uk/Grape_Vine_Mllerthurgau/

"Siemen on Jumalan Sanaa" - vai mitä?
http://ww2010.atmos.uiuc.edu/(Gh)/guides/mtr/hyd/smry.rxml
Ja sama vesi kiertää meidänkin kautta maapallolla, vaikkei sitä aina nähdäkään selvästi. Kiertää se, koska on vain yksi pallo. Toivotaan, ettei se koskaan halkea;)
Miten kuulle silloin kävisikään:eek:
 
vierailija
Goooogl-kääntäjä sai tuon tekstin alusta tällaisen, aika hauskan:
"Hydrologinen sykli alkaa veden haihtumisesta meren pinnasta.

Kosteaa ilmaa nostettaessa se jäähtyy ja vesihöyry kondensoituu pilvien muodostamiseksi.

Kosteutta kuljetetaan maapallon ympäri, kunnes se palaa pinnalle sademääränä.

Kun vesi pääsee maahan, voi tapahtua yksi kahdesta prosessista;
1) osa vedestä voi haihtua takaisin ilmakehään tai
2) vesi voi tunkeutua pintaan ja tulla pohjaveteen.

Pohjavesi joko pääsee tiensä kohti valtamereitä, jokia ja puroja tai vapautuu takaisin ilmakehään henkäyksen kautta.

Maan pinnalla oleva veden tasapaino on valuma, joka tyhjennetään järveen, jokiin ja puroihin ja viedään takaisin valtamerelle, jossa sykli alkaa uudelleen.

Järvi-vaikutus lumisade on hyvä esimerkki työläisen hydrologisen syklin toiminnasta.

Alla on pystysuora poikkileikkaus, jossa esitetään yhteenveto hydrologisen syklin prosesseista, jotka edistävät järvi-vaikutuslumen tuotantoa.

Syy alkaa, kun kylmät tuulet (vaakasuorat siniset nuolet) puhaltaa suurta järveä, ilmiöitä, joita esiintyy usein myöhään syksyllä ja talvikuukausina Suurten järvien ympärillä."

Enpä ala korjaamaan, mutta työläinen siellä seassa voisi olla jokin muu...:rolleyes:
 

Yhteistyössä