Kysymyksiä "yliaikaisen" synnyttäneille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv42
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rv42

Vieras
Onko olemassa syitä sille, ettei vauva synny "ajallaan"? Tiedän toki, ettei rv40-42 ole vielä virallisesti yliaikaa, mutta näin kuitenkin yleensä aina puhutaan että on "yliajalla", jos laskettu aika on ylitetty.

Miten paljon teillä mennyt yli lasketun? Onko kerrottu syitä? Käynnistettiinkö ja miten? Mikä oli kohdunsuun tilanne? Kuinka moni joutui sektioon? Kuinka isoja vauvoja tuli?

Kertokaa!

Ei kovin yliaikainen mutta syntyi 40+6 ja painoin 3885g. Ihan tarpeeks oli yli tuokin ja kyllä oli puuduttavaa ootella!!! Ja synnytys käynnistyi ihan itsekseen todella hitaaaasti....Noh nyt tyttö jo melkein vuoden :)

Meillä pojalla ei ollu aikomustakaan tulla aikoihin ulos. Menin yliaikakontrolliin tasan rv 42. Lääkäri ehdotti ensin että tulen muutaman päivän päästä uudelleen, jolloin käynnistettäis. Onneks kätilö sanoi että saliin ja tippaan vaan. Mitään selitystä ei ollut miksi ei ole tapahtunut mitään aikanaan.
Alakerrassa ei ollu mitään tapahtunu viimisen tarkastuksen jälkeen, hiukan lyhentyny ja ihan pikkusen auki, nämä siis ollu jo kolmisen viikkoa.Tippa laitettiin ja lopulta kalvot puhkastiin. Poika synty samana iltana ja oli 54cm ja 4340g. Synnytyksen kesto oli 4h25min muistaakseni.

Muok. Esikko synty 40+5, mitat oli 51cm ja 3650g.

Esikoinen syntyi 42+4, käynnistettiin tipalla ja jouduin hätäsectioon, pojan mitat oli 4940g ja 54cm. Syitä ei kerrottu, enkä muista kohdunsuun tilanne. Vika kerta neuvolassa sanottiin et kohta syntyy, sama lääkäri sanoi myös et hyvin mahtuu vauva ulos :headwall: ja mulla on siis ahdas lantio, en voi synnyttää ollenkaan alakautta (selvisi myöhemmin).

42 aloitettiin käynnistely cyotec muruilla, mitään ei tapahtunut, joten 42+1 kalvot puhkaistiin ja oksitosiini tippumaan. Syitä en tiedä. Vauva syntyi 5h päästä kun kalvot puhkastiin. Painoa oli 4045g pituus 51cm.

Minä synnytin 42+2 ja synnytys käynnistettiin. Mitat oli muhkeas 4650grammaa ja 54,5cm ja päänympäryskin oli 38,5cm. Ja ihan alakautta synnytin mutta kyllä oli ponnistamista!!!!

Heh, mun sisko kun synnytti myös 42+2 niin vauva paino 5200grammaa!!!! JA ihan alakautta sen väänti!!! Tosin oli jo neljäs lapsi eikä kukaan todellakaan ole ollut pieni, kaikk n.4,5 kiloa tai vähän yli. Ja yliaikaisia tosiaan kaikki. Ite synnytin 41 viikolla 3900gramma painavan tytön :)

Esikoisen syntymä käynnistettiin rv 43+5. Kohdunsuun tilannetta en muista, paitsi ettei se monen tunnin kärvistelynkään jälkeen auennut kuin 4 cm, ja vauva syntyi sektiolla. Painoa oli 3800g ja pituutta 52 cm.

Kuopuksen syntymä myös käynnistettiin 42+2. Kohdunsuu kyllä aukeni kokonaan, mutta vauva oli väärässä tarjonnassa ja syntyi sitten sektiolla 42+3. Onneks, neidillä oli meinaan painoa 4990g ja pituutta 54 cm.

Mitään syytä yli menemiselle ei sanottu, lieneekö siihen olemassakaan mitään syytä.

Esikko syntyi rv 41+5, käynnistettynä. 2 päivää otin lääkkeitä suun kautta ja sitten seuraavana yönä alkoi tapahtumaan. Alhaalla tilanne oli kuulemma epäkypsä ja tuota käynnistelyä kutsuttiinkin kypsyttelyksi.
Lantio oli "mittausten" perusteella sopiva, vaikka isoa vauvaa oli arvioitu.
Ponnistelusta huolimatta ei vauva meinannut tulla, ja imukuppi otettiin avuksi. Sitten myöhemmin selvis että vauva oli ollut väärässä tarjonnassa ja käsi otsalla. Mitat olivat 4,480kg ja 52cm. Painoarvio oli ollut 4,1kg pari päivää aiemmin.

Kuopuskin meni pari päivää yli, syntyi rv 40+2, itekseen käynnstyi ja mitat olivat vain 3,610kg ja 50,5cm:)

mulla käynnistettiin viikoilla 42+5.
lapsivesi normaali, mitään merkkejä synnytyksen käynnistymisestä ei ollut.
aloitettiin kohdunsuun kypsyttely niillä tableteilla ja sitten käynnistettiin.
lapsi oli 55cm ja 5990g.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
mulla käynnistettiin viikoilla 42+5.
lapsivesi normaali, mitään merkkejä synnytyksen käynnistymisestä ei ollut.
aloitettiin kohdunsuun kypsyttely niillä tableteilla ja sitten käynnistettiin.
lapsi oli 55cm ja 5990g.

siis 3995g

Eka raskaus kesti 40 viikkoa ja 5 päivää. Synnytys käynnistyi itsestään, ja lapsi oli 50 cm ja 2.8 kg.

Toka synnytys tapahtui raskausviikoilla 41+3, ilman käynnistystä sekin, lapsen mitat 3.5 kg ja 54 cm.

Alakautta molemmat, ja oksitosiinia käytettiin molemmissa synnytyksissä mutta ei käynnistystapana vaan siksi, että supistukset loppui kummallakin kerralla siinä 5-6 cm kohdalla (muistaakseni).

Molemmat lapset syntyneet 41+5 samalla kaavalla lapsivesi meni ja siitä parin tunnin päästä alkoi supistelut. Kokonaiskesto molemmissa synnytyksissä n.6 h, molemmat suht helppoja synnytyksiä. Lasten mitat 3260g ja 49cm & 3555g ja 52cm. Ei kai siihen yliaikaisuuteen mitään varsinaista syytä ole. Jonkun tutkimuksen mukaan useimmat lapset syntyvät viikolla 41+, jonka vuoksi ne ei kovin herkästi enää nykyään käynnistele.

Mulla kaikki kolme lasta menneet yli, syntyneet 41+5, 41+6 ja 41+3 :) Painoa jokaiselle oli ehtinyt kertyä ihan kiitettävästi 4550g, 4840g ja 4880g :D jokaisella pituutta 54cm. Onneks mulla tilava lantio ja synnytykset ollu suht helppoja, viimenen tosin synty sektiolla, koska oli perätilasssa ja painoa epäiltiin olevan jopa yli 5kiloa koska aiemmissa raskauksissa painoarviot oli alakanttiin.

Kuopus syntyi vk 41+0 käynnistettynä (käynnistelyt aloitetiin jo 40+5) painoa oli 4100g

Suurin syy kuulemma noihin yliaikaisiin, on kuukautis kierron pituus eli jos se on yli sen 28pvää niin noi raskausviikot eivät mene oikeasti noin miten ne lasketaan vaan raskausaika hiemat pitenee... Hankala selittää, neuvola täti mulle silloin selitti...

2780g ja 48cm rv 41+3. Omat supparit ei aukonu paikkoja 3cm eteenpäin joten tabuilla käynnistettiin, eikä nekään auttanu, mutta kivut oli helvetinmmoiset verrattuna luonnollisiin supistuksiin. Kalvot sit pukastiin ja synty. Voi vattu jos taas joutuu niitä tabuja tunkee...

Vauva ei ollu kasvanu painoarvioiden mukaan rv36 jälkeen ollenkaan (2.9kg rv36) eikä mitään hajua miksi. Lapsivettä ei ollut juuri mitään enää. Istukassa ei kuulemma mitään vikaa ollu.

Mulla aloitettiin kypsyttely 42+2. Muuta ei tapahtunut 2 vuorokauteen kuin taukoamattomat supistukset. Sit kolmantena piävänä tippa ja kalvojen puhkaisu jolloin vauva vasta laskeutui ja lopulta 6 tunnin odottelun jälkeen syntyi 4880g poika. Isohko pahka vielä hidasti toimintaa. Sairaalaan mennessä siis kaikki paikat vielä "nollatilassa": ei tippaakaan auki kohdunsuu ja kanava liki kokonaan jäljellä.

42+0 käynnistyi itsestään. Samalle aamulle olisi ollut yliaikaiskontrolli (2 päivää aikaisemmin olin jo käynyt kontrollissa). Leikattiin loppujen lopuksi, häikkää sydänäänten kanssa ynnä muuta.
Painoa 3,5kg, pituus 51cm.

Mulla molemmat käynnistetty ilman merkkejä synnytyksen alkamisesta. Mun äidillä on kans kaikki kolme käynnistetty. Ei hajua miks ei ala syntyyn ajoissa lapsoset, mut olis kyllä mielenkiintoista tietää, millon tulis mun vauvat itsestään ulos (jos ikinä tulis :whistle: ) :xmas:

Kaikki neljä yliaika käynnistetty viikoilla 42+ :D ei siihen yleensä syytä kerrota tai ees sen kummemmin pohdita. Laskettuaikahan on noin arvio, luonto se on mikä sen oikeen ajan määrittää. Yhden lääkärin kanssa kerran juteltii et pitkä kierto on yks joka tota ns. yliaikaa tekee, ettei oikeesti oliskaa yliaijan vaan oikee aika onki vasta myöhemmin.
Ite en oo noita kahta viimistä ees ootellu "laskettuna" aikana :D

Multakaan ei vauvat vaan halua ulos. Kohdunsuu on viimeseen asti visusti kiinni vaikka sitä on useita päiviä koitettu kypsytellä niillä mömmöillä. Synnytykset on käynnistetty sitten tipalla ja kalvojen puhkaisulla. Ensimmäinen viikolla 42+0 (vauva 4250g/53cm) ja toinen 42+3 (vauva 4240g ja 53,5cm). Ton ekan jälkeen en edes oleta että mun vauvat syntyisi laskettuna aikana, tosin tästä kolmannesta jota just nyt odottelen 38 viikolla on kohdunsuu jo sentään pehmennyt ja vähän aukikin, että enpä sitten tiedä.