Kysymyksiä siivouspalvelusta ja kotitalousvähennyksestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hoitaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hoitaja"

Vieras
Olen hankkimassa siivouspalvelua mummille 1 krt/kk, eli ihan perus ylläpitosiivousta: lattioiden puhdistus, vessan siivous. Asunto on 60 neliön kaksio. Onko kenelläkään mitään hajua mitä tämä tulee maksamaan, asia on minulle niin uusi etten osaa edes arvella missä summissa liikutaan? Paljon tällä seudulla ei ole varaa kilpailutukseen mutta olisi hyvä tietää kuitenkin.

Ja miten tämä kotitalousvähennys käytännössä toimii, maksetaanko se siivous esim. joka käynnin jälkeen kokonaan itse, ja kotitalousvähennys tulee sitten yhtenä pompsina kun veronpalautukset tulee? Joku puhui että kotitalousvähennyksen omavastuu on 600e vuodessa mutta erään firman sivuilla luki että se on 100e vuodessa, miten on?

Auttakaa tyhmää, kiitos. :D

Hinnoista en osaa sanoa mitään. Et kuitenkaan voi saada kotitalousvähennystä itsellesi jos siivooja siivoaa mummosi taloa. Kotitalousvähennyksen saaja on mummosi.

Omavastuu on 100 € / vuosi. Jos teettää jotain isompaa ja kalliimpaa niin kannattaa ihmeessä mennä käymään siellä verotoimistossa niiden maksukuittien kanssa ja laskettaa uusi veroprosentti. Tällöin saa kotitalousvähennyksen hyödyn heti eikä vuoden päästä.

Vielä lisäyksenä; kotitalousvähennyksen saadakseen täytyy tuon työtätekevän firman (oy:n, tmi:n tms) olla merkattuna ennakkoperintärekisteriin.

eli et voi vaan palkata yksityistä ihmistä siivoomaan ja vähentää niitä palkkakuluja. Eli kun pyydät tarjouksia tarkasta ytj:n sivuilta ennakkoperintärekisterin voimassaolo

Hinta riippuu asuinpaikasta ja otatko pienen vai isomman firman. Keskimäärin hinnat on 30 - 35e /h ja 60 m2 asuntoon menee 2h. Ja saat myös itsellesi verovähennyksen jos sinä olet tilaaja ja maksat mummon siivoukset. Omavastuu on tosiaan 100e ja verovähennyksen saa 3000e asti / hlö / vuosi. Takasin saat 60% maksamistasi siivouksista.

Huomaa myös että pienituloisille vanhuksille jotka eivät itse kykene siivoamaan, jotkut kunnat maksavat siivouksen 1/kk.

Yhteistyössä