Kysymyksiä sektiosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja panikoiva sektioonmenijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

panikoiva sektioonmenijä

Vieras
Ensi viikolla edessä suunniteltu sektio ja nyt kaipaisin käytännön kokemuksia tästä...

Eli...

Miten vauvanhoito onnistuu sektion jälkeen (samana päivänä siis)? Jos mies ei pysty olemaan sairaalassa kuin pieniä hetkiä kerrallaan?
Vaipanvaihto? Imetys? Yleensä vauvan käsittely, jos itse makaa vaan sängyssä?

Miten nopeasti pääsee/pystyy liikkumaan?

Miten nopeasti olo ns. normalisoituu niin, että pärjää kipulääkkeillä?

Lähteekö mies vauvan synnyttyä kätilön mukaan punnitsemaan ym vauvaa? Minne vauva viedään leikkaussalista?

Kuinka nopeasti pääsee heräämöstä huoneeseen?

Miten kotona pärjää? Sänkyynmeno/-nousu? Mahdolliset rappuset sisällä? Vessassakäynnit?

Miten pian pääsee suihkuun ym?

Millaisia vaatteita pystyy pitämään, kun haava on vielä tuore?

Mä olen niin kamalassa paniikissa, että edes ruoka ei pysy sisällä :( Kaikki mitä laitan suuhun tulee samantien ylös.
Olen syvästi sairaalakammoinen ja pelkään kaikkia leikkauksia ja varsinkin sen jälkeista KIPUA ihan älyttömästi... Yhden leikkauksen kokeneena tämä oli just se mitä vähiten halusin.....

mä vastaan joihinkin..silloinkun et pysty hoitaan vauvaa hoitajat hoitaa..mä nousin seur aamuna kun ed aamuna leikattiin. soitin silloin kun en ite saanu vauvaa hoitajille että antavat tissille kun alkoi itkemään. pääsin kotiin kolmantena päivänä leikkauksesta. aika hitaasti kävelin ja varovasti menin autoon. sängystä vähän hankala nousta,esim tuoli hyvä sängyn vieressä tai pinnasänky mistä saa tukea..laita odotuspikkarit ja löysät vaatteet,ettei likistä haavaa..

Vaikea sanoa, koska kaikki ovat yksilöitä, että miten siitä toipuu.
Sairaalassa kyllä vauva tulee hoidetuksi, jos äiti ei kipujen takia pysty esim. nostelemaan: Ja niitä kipuja ei tarvitse kärsiä, pyydä kipulääkettä.
Kuopus syntyi sektiolla puolen yön jälkeen, meni isän ja kätilön kanssa punnitukseen ym. Minä olin pari tuntia heräämössä, ja siitä osastolle jossa mies ja vauva odottivat. Aamulla ylös sängystä ja suihkuun. Kotiin lähdettiin 2½ vrk sektiosta. Kipulääkettä en tarvinnut kertaakaan.

Mulle tehtiin kiireellinen sektio illalla, seuraavana aamuna nousin ekan kerran ylös. Ja oli tuskaa... Vauvaa lähdettiin sitten miehen kanssa pyörätuolin avulla katsomaan lastensastolle, se oli liian pitkä matka kävellä...

Vauvaa en uskaltanut nostella muutamaan äivään, olo oli hutera... Sylissä kuitenkin pidin ja imetin ja vaippaa vaihdoin, kunhan joku oli vauvan ensin hoitopöydälle laittanut...

Kipulääkkeitä otin noin pari viikkoa, sänkyyn ja istumaan menot/nousut niitä pahimpia... Suihkuun sain mennä ekan kerran vrk:n päästä leikkauksesta.

Mulla ekana päivänä vauvanhoito onnistui niin, että kätilö auttoi vauvan tissille ym. Yöllä nousin kyllä jo itse ylös ja hoidin lapsen.Vessaan pääsin iltapäpäivällä kun sektio suoritettiin aamulla. Suihkuun seuraavana aamuna.

Lapsen isä lähti salista lapsen kanssa punnitsemaan ja pesemään vauvan, sen jälkeen he odottivat minua osastolla.

Heräämöstä huoneeseen pääsin ekassa sektiossa (nukutus) kolmen tunnin kuluttua, tokasta sektiosta (puudutus) tunnin päästä.

Kotona pärjäsin jo ihan normaalisti, kotiuduin suunnitellun sektion jälkeen 3.päivä leikkauksesta, ja kotona käytin vajaan viikon särkylääkkeitä. Sen sairaalassaoloajan käytin enemmän. Kotona pärjäsin siis ihan normaalisti, ei mitään ongelmia liikkumisen kanssa. Portaita ei meillä ollut. Vaatteista ei voinut käyttää sellaisia, missä housun reuna osui suoraan haavaan, mutta kovin vähän sellaisia vaatteita olikaan kun haava oli niin alhaalla.

niin suihkussa olin miltei samantien kun pääsin ylös ja hoitaja odotteli ja olisi auttanut jos tarvis. kipupiikin saa ennenkun nousee. pyydä jättään epiduraalikanyyli paikoilleen,että antavat sitä ensimmäisiin kipuihin,oli muuten hyvä,ite sain toivomuksesta,kun aikasemmassa leikkauksessa tuskat oli niin hirveät varsinkin aluksi. älä panikoi,mäkin pelkäsin,mutta meni tosi hyvin. mulla oli kammo edellisestä kiireellisestä sektiosta,mutta tästä suunnitellusta toivuin tosi nopeasti. ja heti kun pystyy kävelemään kannattaa tehdä sairaalas pieniä käytävä kävelyjä..

Ei ollut paha, siis kiireellinen tai peräti hätäsektio, ei osaa tietää. Mutta kun nukutuksesta heräsin, oli ensimmäinen sängystä nouseminen hankalaa, kolmantena päivänä lähdin kotiin ja ihan samalla tavalla jaksoi/pystyi, kuin muissakin synnytyksissä.

Miten vauvanhoito onnistuu sektion jälkeen (samana päivänä siis)? Huonosti. Lastenhoitajat auttaa ja hoitaa.

Miten nopeasti pääsee/pystyy liikkumaan? Pääsin vuorokauden kuluttua leikkauksesta.

Miten nopeasti olo ns. normalisoituu niin, että pärjää kipulääkkeillä? Pari-kolme vuorokautta mulla meni, että normalisoitui. 2 viikkoa meni silti kipulääkkellä, sitten ilman.

Lähteekö mies vauvan synnyttyä kätilön mukaan punnitsemaan ym vauvaa? Minne vauva viedään leikkaussalista? Lähti mukaan, vauva vietiin synnytyssaliin ja lämpökaappiin.

Kuinka nopeasti pääsee heräämöstä huoneeseen? Yksilöllistä, itse taisin olla 2-3 tuntia heräämössä.

Miten kotona pärjää? Sänkyynmeno/-nousu? Mahdolliset rappuset sisällä? Vessassakäynnit?
Ihan hyvin pärjää, hitaasti edeten. Isompaa lasta ei voi nostella, eli apua tarvitaan, jos on muitakin suht pieniä. Paskahätä ei ollu mikään nautinto... Mutta sekin ikävä vaihe menee ohi.

Miten pian pääsee suihkuun ym? Minä pääsin vuorokauden kuluttua leikkauksesta.

Millaisia vaatteita pystyy pitämään, kun haava on vielä tuore? Löysiä housuja, pystyhaava oli ikävä. Vauvan syöttäminenkin sattui aluksi tosi paljon ja sai varoa.

Ja nämähän on yksilöllisiä juttuja kaikilla ja varmaan eri sairaaloilla on eri käytäntöjä. Mulle on tehty 3 sektiota. Hyvin se menee sullakin. Sielä salissa on niin leppoisa ja kiireetön tunnelma. Semmonen jännä unenomainen ja epätodellinen. Ei siinä tajua, että kohta meillä on se vauva. Koko ajan kerrotaan, mitä tapahtuu, koko ajan huolehditaan ja kysellään vointia yms. Olet hyvissä käsissä, ammattilaiset sielä tekee työtään. Älä panikoi.

Kiitos vastauksista. Tottakai jokainen on yksilö ja toipuu eri tavalla, mutta lähinnä nuo käytännön asiat ovat ne mitkä ei kyllä muutu.

Ja mikä tässä just on huvittavinta on se, että itse olen sh. En vaan ole koskaan itse ollut potilaana, joten... Veren tms näkeminen ei tee pahaa - ainut just se kipu ja se, että ei itse selviydy normaaleista asioista :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos vastauksista. Tottakai jokainen on yksilö ja toipuu eri tavalla, mutta lähinnä nuo käytännön asiat ovat ne mitkä ei kyllä muutu.

Ja mikä tässä just on huvittavinta on se, että itse olen sh. En vaan ole koskaan itse ollut potilaana, joten... Veren tms näkeminen ei tee pahaa - ainut just se kipu ja se, että ei itse selviydy normaaleista asioista :(

Mulla erona ekasta toiseen sektioon oli se, että toisessa käytin suruttomammin kipulääkettä, otin siis sen sairaalassaoloajan niin paljon kuin käytännössä katsoen annettiin. Ja toivuin siitä nopeammin kyllä, kotonakin sain lopetettua aikaisemmin kipulääkkeet. Sh:na tiedät itsekin, että kivun kannalta riittävän paljon riittävän ajoissa (kipulääkettä) on periaate, mikä auttaa nopeassa toipumisessa. =)

Vastauksia omasta kokemuksesta, takana kaksi kiireellistä sektiota:
- >Ekana päivänä olet niin pöllyissä ja sänkyyn sidottuna mm. katetrin ja kipupumpun takia, että vauvaa voit hoitaa ainoastaan imettämällä häntä sängyssä. Hoitajat tekevät sitten vaipanvaihdot yms ja ottavat lapsen tarvittaessa vauvalaan, että saat nukuttua.

Heräämöstä huoneeseen pääsyssä menee pari-kolme tuntia, riippuen heräämön kiireistä. Mies saa hoitaa vauvaa niin paljon kuin ehtii ja kätilöt kyllä neuvovat.

- Seuraavana päivänä pääset suihkuun, vessaan ja liikkeelle. Kipulääkkeitä kannattaa syödä reippaasti, että pääset liikkumaan. Kivutonta ei mikään ole, mutta päivä päivältä helpottaa.

- Kotiin pääset vasta 5vrk kuluttua (ainakin itse pääsin), joten tikit on poistettu. Kotiin pitää varata riittävästi siteitä (yösellaisia), ne pitää vaihtaa aina kun käyt vessassa. Samon kannattaa ostaa paracetamolia ja ibuprofeenia valmiiksi, pari pakettia ainakin kutakin. Itse olin ainakin jo niin hyvässä kunnossa kotiinlähdettäessä, että se oli helpotus. Kotona ei kannata pitää housuja tms pikkareiden lisäksi, että haava paranee nopeammin, vaatekerrokset voivat hinkata ja hautoa haavaa. Pyyhkeitä vaan nojatuoliin, niin ei sotkeennu.

Hyvin se sektio menee, ei sillä ole mitään tekemistä muiden leikkausten kanssa. Tuloksena saat kuitenkin jotain todella kaunista ja hormonit ja kipulääkkeet vievät kyllä kivut pois.

Minulle sektiot ovat olleet kaikesta häslingistä huolimatta (sydänäänien heikkeneminen, synnytyksen edistymättömyys jne, jotka sektioon sitten johtivat) mukava kokemus, oikeastaan varsinaiseen synnyttämiseen verrattuna sitä vaan ollaan ja annetaan ammattilaisten tehdä hommat. Sektio itsessään on kaikkine valmisteluineen ohi varmaan vartissa, joten eipä siinä ehdi miettiä muuta kuin pikkuista.

Mulle tehtiin sektio 23.00 illalla ja seuraavana päivänä n.15.00 olin päässyt siihen asteeseen et pääsin ylös sängyst ja pyörätuoliin.

Kipupumpust luovuin (oli pakkokin että olisin päässyt kävelemään) kun pääsin ylös sängystä, särkylääkkeet jätin minimiin toisena päivänä leikkauksesta ja kolmantena en enää ottanut.

Mulla oli mies apuna vauvanhoidos ym. Sänkyyn meno oli tuskaa kuten sieltä nousukin, pitkään jouduin nouseen silleen oudosti kyljelteen ylös että onnistu ees jotenkin siedettävästi.
Rappusis en muista olleen ongelmaa sen kummemmin mut autos istuminen oli tuskaa.
Vessassa meni suht hyvin jos ei ollut ns.isoa hätää, sen kanssa oli ongelmia pitkään. Paitsi että yks päivä kun istuuduin vessassa niin haava aukes yhdestä kohtaa mut sinne oli kertynyt jotain mätää tms. joka varmaan turvottanut kohtaa niin paljon että haava ei kestänyt kunnolla, en tiedä.

Mä oisin päässy suihkuun kai heti kun pääsin sängystä ylös mut suuntasin ensimmäisenä vauvan luokse ja vasta sen jälkeen suihkuun (muistaakseni).

Käytin äitiyshousuja ja löysähköjä mekkoja kun kotiuduin, semmosia ettei vaatteet kiristäneet tai painaneet haavan kohdalle (oli navast alaspäin)

Se on niin yksilöllistä kuin toipuu ja jaksaa. 3 sektiota takana ja joka kerralla toivuin nopsaan.
Joka kerralla muutaman tunnin päästä pystyyn ja kävellen vessaan. Vauvoi hoidin ja vaihtelin vaipat. Imetyksessä hoitajat oli apuna, kyleltään kun imetin, tulivat välillä ottamaan vauvan syliin, miä käänsin kylkeä ja pistivät taas vauvan rinnalle.
Seuraavana päivänä tääkii onnistu jo ite.
Kipupiikkejä sain pari, sen jälkeen pari panacodia sit pelkkää buranaa.
Jos isä on mukana sektiossa, lähtee isi vauvan kanssa pesulle ja mittauksiin, sit osastolle oottelemaan. Pari tuntii olin viimeeks heräämössä. Ekalla ja tokalla vietiin leikkaussalista suoraan osastolle.
Suihkuunkin pääsin heti kun halusin, kunhan tolpilla pysyi eikä ollu mitään huimauksia.
Ekan kanssa lähdin kotiin 4 päivänä, toisen kans 3 päivänä ja kolmannen kanssa 2 päivänä.
Kotonakaa ei ollu ongelmia. Mukavat rennot vaatteet, etekii housut. Buranaa tarvittaessa, en kyllä tarvinnu. Kunhan ei lähteny kaupasta kävellen raahaamaan viikon ruokia ja vaippoja niin hyvin selvis! Sääntönähän oli ettei vauvaa painavampaa saa nostaa!

Mutta siis niin yksilöllistä. Ekan kun sain, oli viereisessä sängyssä toinen sektio äiti, ja hää oli tosi kipee viel parin päivän päästäkin. Juurikaan ei liikkeelle päässy eikä pystyny juuri vauvankaan hoitoon osalistumaan imetystä enempää.

Miten vauvanhoito onnistuu sektion jälkeen (samana päivänä siis)? Jos mies ei pysty olemaan sairaalassa kuin pieniä hetkiä kerrallaan?
Vaipanvaihto? Imetys? Yleensä vauvan käsittely, jos itse makaa vaan sängyssä?
Ite pystyin vasta 4pv liikkumaan, kaiken muun sillä aikaa teki hoitajat, imetykseen vauvan toi hoitajat
Miten nopeasti pääsee/pystyy liikkumaan?
3pv olin ihan rampa makasin vaan sängyssä, ei ollut kovin mielyttävää olla likaisena 3pv, 4pv kävelin hyvin varovasti ja kävin suihkussa, istuminen tuntui erikoiselta ja hieman kipeältä

Miten nopeasti olo ns. normalisoituu niin, että pärjää kipulääkkeillä?
Normalisoidun kipulääkkeillä vasta 2vk päästä, sitä ennen söin tuhottomasti kipuääkkeitä, söin lääkkeitä 4vk

Lähteekö mies vauvan synnyttyä kätilön mukaan punnitsemaan ym vauvaa? Minne vauva viedään leikkaussalista?
Ei ollut miestä, joten vauva vietiin punnitukseen ja vauva osastolle

Kuinka nopeasti pääsee heräämöstä huoneeseen?
Pääsin 4-6h päästä

Kotona yksin kun vauvan kanssa olin, ei ollut mitenkään ihanaa. Sänkyynmeno 5pv sattui niin saakelisti, nousu oli lievästi helpompaa, rappusissa ei sattunut niin paljoa, vessassa sattui niin saatanasti

Miten pian pääsee suihkuun ym?
Pääsin vasta 4pv, vasta koska olin todella kipeä sektiosta

Millaisia vaatteita pystyy pitämään, kun haava on vielä tuore?
Käytin vain valtavia paitoja ja valtavia housuja

Yhteistyössä