Kysymyksiä Jumalaan uskoville

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kiinnostunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kiinnostunut"

Vieras
Kun uskot Jumalaan, mitä vastaisit näihin kysymyksiini?

1. Pitääkö uskovan mennä naimisiin ja toteuttaa avioliitto sekä perheen perustaminen?

2. Mihin mennessä pitää mennä naimisiin? Pitääkö yrittää saada lapsia?

3. Mitkä ovat oikeat syyt mennä naimisiin?

4. Valitseeko Jumala sen, ketä rakastat? Rakastatko ketään itsenäisenä ihmisenä (ns. omien tunteiden perusteella) vai antaako Jumala tunteet sinulle, näyttääkö Jumala kuka on rakastettusi?

5. Mitä jos rakastaa "väärää" henkilöä? Esim. väärää sukupuolta, rikollista, ei-uskovaa, väärän ikäistä, väärässä asemassa olevaa...

6. Saako erota? Mitkä ovat hyväksyttäviä syitä? Onko rakkauden loppuminen tai johonkuhun toiseen rakastuminen (jollei siihen liity fyysistä tekoa, vain tunteet)?

7. Kun puoliso kuolee, saako ottaa uuden puolison?

8. Onko rakkaus Jumalaan korkeammalla arvoissasi kuin rakkaus ihmisiin?

9. Mitä varten elät?

Sinulla on ihan pikkuisen väärä kuvitelma uskovaisia kohtaan :laugh:

Meinaat ettei meissä uskovissa ole ketään kuka haluaa elää yksin, vähentääkö se uskoani jumalaan?

1. Pitääkö uskovan mennä naimisiin ja toteuttaa avioliitto sekä perheen perustaminen?
-ei

-ei

-rakkaus ja halu sitotutua, tahto rakastaa ja tehdä puoliso onnelliseksi

4. Valitseeko Jumala sen, ketä rakastat? Rakastatko ketään itsenäisenä ihmisenä (ns. omien tunteiden perusteella) vai antaako Jumala tunteet sinulle, näyttääkö Jumala kuka on rakastettusi?
-ei valitse, tiettyy johdatukseen elämässä ja myös rakkaussuhteissa uskon

5. Mitä jos rakastaa "väärää" henkilöä? Esim. väärää sukupuolta, rikollista, ei-uskovaa, väärän ikäistä, väärässä asemassa olevaa...
-ei haittaa minua

6. Saako erota? Mitkä ovat hyväksyttäviä syitä? Onko rakkauden loppuminen tai johonkuhun toiseen rakastuminen (jollei siihen liity fyysistä tekoa, vain tunteet)?
-saa erota

-saa

-ei

9. Mitä varten elät?
-itseäni ja omaa olemassa oloani varten sekä lähimmäisiä varten

Uskon Jumalaan, mutta en koe olevani uskovainen.

Minun OMIA ajatuksia kirjailen:
1. Ei, ei välttämättä kirkossa tai masitraatissa edes. 1+1=2, perhe perustettu. Häiden pitäminen kirkossa on mielestäni puolisoiden mieltymyksen toisiinsa todistamista Jumalalle Jumalan edessä.
2. Ei ole ikärajoja tai ollaan tunnettu xx kuukautta. Jos pari ei halua lapsia, niin miksi lapsia pitäisi hankkia ?
3. Oikeat syyt. Onko oikeita syitä tai ei oikeita. Minun mielestä ei ole kumpaakaan.
4. Ei Hän valitse. Hän avaa oven, eli tilanteet elämässä.
5. Ei väärää voi rakastaa. Johan raamattu sen kertoo, että lähimmäistä pitääkin rakastaa, hänen vahvuuksistaan tai puutteistaan huolimatta. Kenenkään seuraa en karta, mikä minä olen heitä millään tavalla tuomitsemaan.
6. Saa etora, jos suhde on kerta siihen pisteeseen rikottu.
7. Mielestäni kyllä.
8. En pysty arvioimaan. Rakkaus Jumalaan on sitä, että voin luovuttaa Hänelle huoleni ja pyytää apua. Sitä, että huomaan menneisyyttäni ajatellen että suurimmalla osalla tapahtuneista on merkitys takana vaikka aika ajoin kovilla olen ollut. Sitä että joku on odottamassa minua pimeyden takana. Rakkaus ihmisiin taas on kumppanuutta, huolen kantoa, arvostusta ja välittämistä.
9. En tiedä enkä haluakkaan ennalta tietää.

Pitkä liuta kysymyksiä, vastailen vaikka en pysty mustana kirjoittamaan...:) Eli fundamentalistin vastaus:

Uskovan ei ole mikään pakko hommata puolisoa tai perhettä. Päinvastoin sinkkuuteenkin innostetaan UT:saa. Ja jos on naimisissa niin missään kohtaa Raamattua ei sanota että lapsia olisi pakko tehdä, ihmisillä on paljon muutakin elämässä.
3.kyssärin vastaus sama kuin Mintulla...

Mun mielestä Jumala valitsee oikein mielellään puolison jos antaa Hänen valita. VT:ssa on esimerkkinä Rebekka, joka oli Jumalan valitsema muija Iisakille. Perusteluna myöskin se, että puolison mukana tulee usein se koko muukin paketti:asuinpaikka, suku, puoliso voi vaikuttaa omaan työtilanteeseen jne.
Itse koen mieheni mulle johdatetuksi ja samalla mulle johdatettiin koko tämä ympäristö, eli tää ympäristö ja ihmiset on osa Jumalan muutakin suunnitelmaa kohdallani. Olen nämä paikat nähnyt lapsena unessa, plus muita vahvistuksia Jumalan taholta.
Jumala antaa sen rakkauden puolisoa kohtaan. Meillä se ei yllättäen ole koskaan ollut ihan mielettömän räiskyvää (eli se jos ei tärise ja sukat pyöri jaloissa niin se ole huono merkki) vaan ihan mieletön läheisyyden tunne joka kestää, me ollaan kuin yhtä ja samaa ihmistä. Tää avioliitto on mennyt melkein itsellään eteenpäin.

Mitä jos rakastaa väärää ihmistä...no sit pitää siitä erota, ainut että papin aamenen jälkeen se ei ole niin yksinkertaista. Homoseksuaalista voi erota koska vain koska sitä avioliittoa ei Jumala ole koskaan siunannutkaan.

Jeesus antaa luvan erota aviorikoksen tähden ja tässä tullaan siihen "yksi liha"-pointtiin. Eli alkuperäinen mies ja nainen kun ovat olleet sänkypuuhissa niin ovat yksi liha, ja se joka harrastaa seksiä ulkopuolisen kanssa on yhtä lihaa tämänkin kans->rikkoo alkuperäisen parin yhden lihan yhteyttä. Ymmärsitköhän, vaikea selittää...:)
Oma mielipide on lisäksi että jos oma mielenterveys on avioliitossa kovilla niin sit pitää erota, eli puolison väkivaltaisuuden tai narsistisen kiusaamisen takia ei kannata mielenterveyttään menettää.

Uudelleenavioitumisesta mulla ei ole selkeää mielipidettä, siis avioeron jälkeen, puolison kuoleman jälkeen se on sallittua. Jeesus ei eron jälkeiseen uudelleenavioitumiseen kannusta, mutta mä mietin että onko tässä asia jota vaaditaan vain uskovilta, eli jos on uskossa ollessaan eronnut niin sit ei mielellään sais uudelleen avioitua. En tiedä...

Rakkauden Jumalaan pitää olla suurempaa kuin rakkauden muihin ihmisiin, jopa omaan perheeseen. Koska Jumala on tsiljoonakertaisesti suurempi kuin yksikään ihminen ja ilman Häntä ei ketään meistä olisi täällä. Mutta:rakkaus Jumalaan säteilee uskovassa lisääntyneenä rakkautena muita ihmisiä kohtaan, tai ainakin sen kuuluisi säteillä, muutoin on uskonelämässä jotain vikaa.

Miksi elän? No koska mut on heitetty tänne. :D Mut siis isoimman jutun olen toteuttanut eli löytänyt elinaikanani Jeesuksen, ja nyt porskutan Hänen kanssaan, Hänen suunnitelmassaan eläen, tästä elämästä iloiten ja jos musta joskus jotain iloa ja hyötyäkin on jollekulle ihmiselle niin aina parempi.

-Ei ole pakko mennä naimisiin, eikä saada lapsia.

-Sama vastaus kuin kohdassa 1.

-Naimisiin mennään kun tunnetaan, että se kumppani on rakkain ja läheisin ihminen koko maailmassa (ajattelen tilannetta, jossa lapsia ei vielä ole, muutenhan lapset ovat yhtä tärkeitä) ja molemmilla on halu olla yhdessä nyt ja aina.

-Uskoisin, että ihminen ihan itse valitsee sen kumppanin, eikä ole olemassa vain yhtä oikeaa vaihtoehtoa.

-Mielestäni muilla noista vaihtoehdoista ei ole mitään väliä, muutakuin sukupuolella. Parisuhteeseen kuuluu mies ja nainen, eli ei voi olla samaa sukupuolta.

-Mielestäni ainoat kelvolliset syyt eroon ovat; pettäminen ja käytöksen muuttuminen väkivaltaiseksi. Ei rakkaus lopu tai vaihda kohdetta. Välillä voi olla laimeampia kausia, mutta jos on oikean kumppanin valinnut, niin rakkaus kyllä säilyy.

-Saa.

-Ei ole. Rakkaus Jumalaan on erilaista, mutta en voi sanoa, että rakastaisin Jumalaa enemmän, kuin lapsiani tai puolisoani.

9. Mitä varten elät?
-Perhettäni ja itseäni. Uskon, että kaikilla jotka tänne maailmaan syntyy ja täällä selviää on jokin tarkoitus olla täällä.