Kysymyksiä, joihin haluasin vastaukset...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hukassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hukassa

Vieras
Toi neuvolan akka on täys susi... En saanu mitää tietoo mistää ja mietityttää...
Plussannu vasta siis...
-Oon kova juomaan kahvia, haittaako jos juon kahvia?
-Tupakoin, yritän kyllä vähentää....
-Voinko syödä noi mun aamupala juustot loppuun? Ku en tykkää muista...
-Voiko sikainfluenssa tappaa mut ku oon raskaana ja astma?
-Uskallanko ottaa sikapiikin ilman keskenmeno/lapsen vammautumis riskiä? Ootteko muut ottaneet alkuraskaudessa?
-Onko jotai mitä en saa syödä?

- älä juo pannutolkulla, mut eipä se muuten mitää haittaa, voipi olla vaan et alkaa tökkii jossain kohtaa... ;)

- Vähentäminen hyvä, lopettaminen paras, en oo kyl itekkää lopettanu kokonaa (menee 4-6pvä)

- Tuskin juusto sua tappaa

Saitko sä sieltä sen äidille-kirjasen?Siinä on paljon vastauksia noihin sun kysymyksiin.

- Kahvia saa juoda 3 kuppia päivässä
- Peesin mairaa
- Juustoa voi syödä ihan hyvin, kun on pastöroidusta maidosta tehtyä. Suomalaiset valmisteet yleensä on. Ainakin valion.
- Riskit siihen on suuremmat, kuin riskiryhmään kuulumattomalla, mut sitä ei kannata ajatella kun se prosentti on kuitenkin hyvin pientä luokkaa (joku alle 1%).
- Moni on ottanut. Aina on mahdollista että niin käy, mutta niin saattaa käydä vaikket rokotetta ottaisikaan. Ilmeisesti olet vielä niin alussa ettet ultraan ole ehtinyt?
- Maksa (sisältää raskasmetalleja/A-vitamiinia paljon), poron liha, ulkomaiset pakastemarjat, pastöroimattomasta maidosta tehdyt juustot, isot järvikalat... Nämä mm. mutta on olemassa lista jossa on lueteltu noita. Hae googlesta "raskaus, kielletyt ruoka-aineet"

Mukavaa odotusta! Toivottavasti kaikki sujuu hyvin. :)

Eihän nuokaan taida olla kokonaan kiellettyä, mä jäin siihen käsitykseen että pointtina on se ettei nyt ihan vetäis 2kg maksista joka päivä, mut tottakai voit sillon tällön syödä noitakin pieniä määriä?Vai meneekö ihan metsään?Mä en oo kyllä nimittäi juurikaa syömisiäni kattellu kunhan nyt vaan on syöny kohtuudella...

Alkuperäinen kirjoittaja hukassa:
Toi neuvolan akka on täys susi... En saanu mitää tietoo mistää ja mietityttää...
Plussannu vasta siis...
-Oon kova juomaan kahvia, haittaako jos juon kahvia?
-Tupakoin, yritän kyllä vähentää....
-Voinko syödä noi mun aamupala juustot loppuun? Ku en tykkää muista...
-Voiko sikainfluenssa tappaa mut ku oon raskaana ja astma?
-Uskallanko ottaa sikapiikin ilman keskenmeno/lapsen vammautumis riskiä? Ootteko muut ottaneet alkuraskaudessa?
-Onko jotai mitä en saa syödä?

- Kahvia ei kannata ylettömästi juoda, mutta se ei ole kokonaan kiellettyjen listalla

- Tupakanpoltolle STOP kokonaan! http://www.tohtori.fi/?page=0421481&id=7437896

- Raskausajan ruokavalio: http://www.terve.com/hyvinvointi/ruokavalio/raskausajanravitsemus

-Raskaus ja sikainfluenssa:
http://www.sikainfluenssa.fi/raskaus/

siis toi on tota valion 5% aamupala juustoa, niissä muovikuorissa... Se on ainoo juusto mist oikeastaan pidän....
En oo saanu viel mitään kirjasta, kosk se neuvolan muija on kuulemma niin kiireinen ettei joutanut edes puhelimes kuunteleen ku yks ainoa kysymys olis ollu :(
En oo viel käyny ultrassa et ihan alussa vasta...

Mä mietin et onko tossa rokotteessa joku ainesosa joka voi aiheuttaa haittaa... ja ku mun vanhemmilla on nyt possutauti niin se sit pelottaa kans et mitä jos se on tarttuakseen... siis en asu heidän luona mut ma nähtiin...

Maira, maksaa sai muistaakseni syödä jonkun 50g viikossa. Pastöroimattomia sekä pakastemarjoja (ulkomaisia) ei suositella listeria riskin takia, poron lihaa ei siksi kun syövät jäkälää joissa saattaa olla vielä radioaktiivisia jäänteitä (jäkälässä säilyy kauan), järvikalaa myös pieniä määriä saa syödä(sisältää raskasmetalleja). :) Jossain oli lista mitä ei saa syödä ja mikä on riski ja jos saa niin minkä verran on suositus. :) Hitsit kun en linkkiä nyt muista.

Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Eihän nuokaan taida olla kokonaan kiellettyä, mä jäin siihen käsitykseen että pointtina on se ettei nyt ihan vetäis 2kg maksista joka päivä, mut tottakai voit sillon tällön syödä noitakin pieniä määriä?Vai meneekö ihan metsään?Mä en oo kyllä nimittäi juurikaa syömisiäni kattellu kunhan nyt vaan on syöny kohtuudella...

Muistaakseni nykysuositus oli 100g viikossa, mitä saa huoletta syödä maksamakkaraa.

Joo no maksaa en syö muutenkaa... ku syön tyylii aamulla jotai vähän leivän tai jogurttii,, ja päiväl ruuan joskus 4-5 aikaa ja sit ei tee mieli syödä mitää... vähä outo ruokailurytmi mut juu...

Se sisältää adjuvanttia (skvaleenia, tehoste) minkä takia ei suositella. Sisältää myös tiomersaalia (tosin jota saa myös ruokavaliosta mm. just maksasta ja järvikaloista, on elohopea valmiste joka poistuu nopeasti elimistöstä).

Eiku joo, niis oli se listeriariski..Aivan! :) Noh, onneks on niin nirso ettei tuota ongelmia olla syömättä tommosia.... :laugh:

Sikalenssu juttuihin en sano juuta enkä jaata, ite en rokotetta ota ja se lienee jokaisen oma asia, kuten tuo tupakanpolton lopettaminen, nää on niitä asioita mistä kannattaa puhua siellä ekalla neuvola käynnillä jahka sen ajan saa.

No voi jumankauta mikä neuvolan akka, se nyt ei todellakaan tarkota että sä kuolet jos sen rokotteen jätät ottamatta, tavalliseen kausi lenssuunkin kuolee enemmän porukkaa joka vuos ku sikaan... :headwall: Minä en ekalla kolmanneksella lähtis sitä ottamaan ku kaikki on muutenkin niin epävarmaa.

Kumma juttu jos ihmiset hysterisoi siasta kun terveydenhuollon ihmiset antaa noinkin fiksuja kommentteja kuin että "voit kuolla"...blaah...

Muoks, nimenomaan multivitan raskausvitamiineja minä napsin joka päivä

Alkuperäinen kirjoittaja alkup.....:
Apua :( oon käyttäny multivitaa :( eli se pitäs jättää pois? onkohan voinu jo käydä jotai ikävää :(

Kyllä voit hyvin mielin käyttää Multivitaa ja kahviakin (max.3kuppia päivässä) ja maksaakin hieman per viikko. Mutta tupakka pitää lopettaa heti, sillä pahoinpitelet lastasi eniten.

No sillä mulla on olluki niin kamala olo et tehny mieli jo hypätä sillalta ku ei oo tienny mistää mitää ja sain niin nega kuvan tosta neuvolan akasta etten halua nähdä sitä enää ikinä :(!!
Piti jo tarkistaa ihan niin ei tässä multivitassa näköjään a-vitamiinia ole... haittaakohan ku syön joka päivä saarioisten suvisalaattia, siinähän on porkkanaa.. eikö siitä tuu a-vitamiinia...?

Alkuperäinen kirjoittaja alkup.....:
Apua :( oon käyttäny multivitaa :( eli se pitäs jättää pois? onkohan voinu jo käydä jotai ikävää :(

Kyllä voit hyvin mielin käyttää Multivitaa ja kahviakin (max.3kuppia päivässä) ja maksaakin hieman per viikko. Mutta tupakka pitää lopettaa heti, sillä pahoinpitelet lastasi eniten.

Hmm... mua tympii ku mulla on täys paketti tota aamupala juustoa kaapissa, viel se iso paketti... ja tekis niin mieli syödä ne! ku mies ei niitä syö ja kukaan tuttukaan ei kelpuuta..

Hei älä ota paniikkia tai ressiä syömisistäs, syö mitä haluat, kohtuudella. Niin kauan ku sulla on hyvä olla on vauvallakkin, stressi vaikuttaa negatiivisesti myös vauvaan. :hug:

Yhteistyössä