Kysymyksiä, joihin haluasin vastaukset...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hukassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä mä ton tupakoinnin aion jättää raskausajaksi, mutta nyt on vaan niin hermostunut että on mahdoton lopettaa kuin seinään. oon kuitenki ollu puolet vähemmällä tupakoinnilla kuin normaalisti...

Voi että mua tympii nämä selittelyt. Milloin minkäkin takia ei voi lopettaa, mutta vauvaa sopii pahoinpidellä :/ . Ja sitten kauhee resis jostakin muutamasta juustopalasta!

Olisko pikkuisen nyt syytä rukata sitä asioiden tärkeysjärjestystä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras taas :
Maira, maksaa sai muistaakseni syödä jonkun 50g viikossa. Pastöroimattomia sekä pakastemarjoja (ulkomaisia) ei suositella listeria riskin takia, poron lihaa ei siksi kun syövät jäkälää joissa saattaa olla vielä radioaktiivisia jäänteitä (jäkälässä säilyy kauan), järvikalaa myös pieniä määriä saa syödä(sisältää raskasmetalleja). :) Jossain oli lista mitä ei saa syödä ja mikä on riski ja jos saa niin minkä verran on suositus. :) Hitsit kun en linkkiä nyt muista.

korjausta vähän tähän: se poronlihan mitä nykysin myydään, on aika paljon ruokittua poroa. eli eivät sitä jäkälää enää syö niin paljon kun aiemmin.

siinä ei ole niin paljoa raskasmetalleja kun yleisesti kuvitellaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Teenlitku:
Voi että mua tympii nämä selittelyt. Milloin minkäkin takia ei voi lopettaa, mutta vauvaa sopii pahoinpidellä :/ . Ja sitten kauhee resis jostakin muutamasta juustopalasta!

Olisko pikkuisen nyt syytä rukata sitä asioiden tärkeysjärjestystä?

samaa mieltä olen.

Se tupakointi on pahin ja sen onnistuu kyllä lopettamaan jos tarpeeksi haluaa!
Itse lopetin kuin plussasin, pari kertaa hairahdin tupakin verran mutta siihen jäi. Nyt rv 32 menossa :):):)

No painostaminen ja syyllistäminen ei siihen lopettamiseen ainakaan auta, mä oon edelleen sitä mieltä että jokainen miettikööt asian ite, turha täällä on palstalaisten leikkiä synnittömiä..

Soitin mun äidille ja seki epäili et kyllä sen juuston voi popsia ihan huolella et hän on ainakin aina syöny eikä siihen aikaan ole edes ollu kiellettyjen listalla ja varmaan riskit ollu isommat...

Ja sikapiikkiä en ehk sittenkään uskalla ottaa... pelottaa et jos se aiheuttaa jotain... niin saa sit syyllistää itseään... pitää viel katsoa...

Juu ja tiedän et tupakka pois ja se on tarkoituskin, mut ku en halua ajatella koko asiaa niin se jää pois. Jos se on koko ajan mielessä niin tekee vaan enemmän ja enemmän mieli polttaa vaikka kuinka tietää ettei sais...

Alkuperäinen kirjoittaja alkup...:
Soitin mun äidille ja seki epäili et kyllä sen juuston voi popsia ihan huolella et hän on ainakin aina syöny eikä siihen aikaan ole edes ollu kiellettyjen listalla ja varmaan riskit ollu isommat...

Ja sikapiikkiä en ehk sittenkään uskalla ottaa... pelottaa et jos se aiheuttaa jotain... niin saa sit syyllistää itseään... pitää viel katsoa...

Juu ja tiedän et tupakka pois ja se on tarkoituskin, mut ku en halua ajatella koko asiaa niin se jää pois. Jos se on koko ajan mielessä niin tekee vaan enemmän ja enemmän mieli polttaa vaikka kuinka tietää ettei sais...

hyvä päätös, ettet ota sitä rokotetta.

lai-ne: juu ku puhuttiin niin mulle tuli mieleen et ei oo todistettu mut epäilty et saattaa aiheuttaa autismia tms... ja ku niin vähän tutkittu.. ja just ku vanhemmilla ja sisaruksilla on possu köhä ja heil kaikilla astma niin ei kukaan kuitenkaan kuolemaa tee... yhdellä sisaruksella tamiflu ja alkanut helpottaa... mut mieluummin taidan vaikka sen tamiflun syödä jos tauti tulee ja se siltä näyttää et pakko... eihän raskaana olevat oo nyt muutenkaa mihinkää pöpöön erityisesti varmaan kuollu??

Hei ihan oikeesti, höllääs nyt vähä noitten ruokajuttujen kanssa...Kuten sanottu, kohtuudella voi syödä melkein mitä vaan..Ja mun käsityksen mukaan liha ei oo vaarallista jos se on kunnolla kypsennetty, minä ainakin aion isännän metältä tuomia hirvenlihoja jatkossakin syödä..Kunhan huolehdit omasta hyvinvoinnistas niin vauvallakin on kaikki ok.

Hei tietääkö kukaan... käytän aamuisin allergialääkettä nimeltä cetirizin stada, siinä lukee et ei kokemusta raskaana olevilla tms jotai... onko kukaan joutunu käyttää tätä raskaana ollessa? en saa tk:sta ketää kiinni... oon kyl popsinu noi joka aamu ku ilmankaan en pärjää...

Tilaa heti lääkärille aika, niin se kirjoittaa sulle reseptin allergialääkkeeseen, jota raskausaikana saa käyttää. Niin hullulta kuin se kuulostaakin, turvallisin allergialääke raskaanaolevalle on Atarax, kolmiolääke. Mutta sen käytöstä on vuosikymmenien kokemukset toisin kuin tuosta cetiritzinistä.

On on. Se kuulostaa hurjalta, tiedän. Munkin piti varmistaa vielä allergologilta oikein, että ei kai mun omalääkäri puhunut läpiä päähänsä, kun ne tuoteselosteessa olevat sivuvaikutukset ym. kuulostaa niin hurjilta, mutta juurikin tuo on (tai oli ainakin kesällä 2005) ainoa valmiste, jolla tutkitusti ei ole haittavaikutuksia sikiölle.

Ok... No sain lopulta tk:sta jonkun kiinni ja sanoivat et cetiriziniä, zyrtekin vastaava lääke, voi käyttää raskausaikana. Ja astmalääkkeitä saa kans käyttää jos tarvii... Possurokotteeseen eivät ottaneet mitään kantaa...

Alkuperäinen kirjoittaja alkup...:
Ok... No sain lopulta tk:sta jonkun kiinni ja sanoivat et cetiriziniä, zyrtekin vastaava lääke, voi käyttää raskausaikana. Ja astmalääkkeitä saa kans käyttää jos tarvii... Possurokotteeseen eivät ottaneet mitään kantaa...

Hyvä, että sait tietoa. Ja tosiaan astman lääkitseminen on raskausaikana huomattavan tärkeää - vauvalle on pahempi juttu, jos äiti ei saa kunnolla happea.

Mut kuin ihmeessä sä tupakoit, vaikka sulla on allergia ja astmakin? Eikä yhtään missään soi kellot, että tuo yhtälö ei vaan toimi. ETENKÄÄN raskausaikana, mutta ei kyllä muutenkaan.

Yhteistyössä