Kysykää mustalaistaustaiselta jotakin

  • Viestiketjun aloittaja malla
  • Ensimmäinen viesti
ll
Alkuperäinen kirjoittaja mee:
Alkuperäinen kirjoittaja ll:
Pidetäänkö mustalaisuuteen kääntyneitä/mustalaisen kanssa naimisiin menneitä alempiarvoisina kuin syntyperäisiä mustalaisia?
Miten mustalaiseksi voi kääntyä?
Olet ensin normi valkolainen, sitten meet naimisiin mustalaisen kaa ja alat noudattaan niiden elämäntapaa ja sääntöjä.
 
malla
Joko oon tyhmä tai jotain mutta en tunne kuin yhden mustalaismiehen joka on sanonut pettäneensä naistaan. Minun isäni ei ainakaan mun käsityksen mukaan oo ikinä pettänyt äitiäni.
 
mee
Alkuperäinen kirjoittaja malla:
elän valkolaisena koska en noudata romaniperinteitä vaatteita ym ja tällä hetkellä opiskelen. Täysi ikäiseksi tultuani aloin kapinoida perinteitä vastaan ja lähdin normivaatteissa usein ulos ystävien kanssa ym. Suomipoikani tapasin ravintolassa. Tosin hän ei ollut siellä viihteellä vaan omistaa kyseisen paikan. Tarkemmin en viitsi kertoa.
Eli käytät housuja, etkä noudata muita sääntöjä muiden romanien läsnäollessa? Opiskeluhan ei mitenkään liity valkolaisena elämiseen.

 
malla
no opiskelu liittyy sen verran kyllä valkolaisuuteen omalla kohdallani etten saanut kotona asuessani mennä lukioon ku "parempaaki tekemistä tolle likalle ku kirjojen lukeminen" eli lukion aloitin vasta 21vuotiaana kun olin jo asunut pois kotoa..
 
minä vaan
Alkuperäinen kirjoittaja malla:
Joko oon tyhmä tai jotain mutta en tunne kuin yhden mustalaismiehen joka on sanonut pettäneensä naistaan. Minun isäni ei ainakaan mun käsityksen mukaan oo ikinä pettänyt äitiäni.
no minä olen tavannu lukuisia miehiä siis mustalais, ja tiedän että he ovat pettäneet tai että heillä on sellaisia "salarakkaita"
ikävää :(
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja malla:
Kyllä vanhempani toivovat että palaisin takaisin heidän elämäänsä ja heidän on vaikea ymmärtää tunnollista työssä käyvää "suomipoikaa" kuten he sanovat. Koulutukselle ei tosiaan anneta arvoa mutta se on vain perinne ei sille varmaankaan mitään erikoista syytä löydy.
Järkyttävää rasismia!!!!!!!!! :eek: :$
 
malla
olisin toisinsanoen saanut jatkuvasti kuulla siitä millanen tyhjäntoimittaja oon jos olisin opiskellu jotain peruskoulun jälkeen. Ja myös isovanhempani olivat sitä mieltä että jatko opinnot ovat turhia.
 
mee
Alkuperäinen kirjoittaja malla:
no opiskelu liittyy sen verran kyllä valkolaisuuteen omalla kohdallani etten saanut kotona asuessani mennä lukioon ku "parempaaki tekemistä tolle likalle ku kirjojen lukeminen" eli lukion aloitin vasta 21vuotiaana kun olin jo asunut pois kotoa..
Kai kuitenkin ymmärrät, että se on vain sun porukan kanta asiaan, eikä liity mitenkään romanikulttuuriin. Monet romanit ympäri Suomen kannustavat lapsiaan opiskelemaan ja ovat ylpeitä siitä, että he saavat koulutuksen.

 
joo
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja malla:
Kyllä vanhempani toivovat että palaisin takaisin heidän elämäänsä ja heidän on vaikea ymmärtää tunnollista työssä käyvää "suomipoikaa" kuten he sanovat. Koulutukselle ei tosiaan anneta arvoa mutta se on vain perinne ei sille varmaankaan mitään erikoista syytä löydy.
Järkyttävää rasismia!!!!!!!!! :eek: :$
Niin ketä kohtaan tämä nyt oli rasistinen, jotta modea tarvittaisiin? Vanhemmat lastaan kohtaan, tai lapsen miestä kohtaan? Kai näistä kertoa saa..
 
malla
no ehkä meillä ei sitten vaan oo käsitelty tätä pettämisasiaa. en kyllä tunne yhtäkään valkolaistakaan joka olis sanonut pettäneensä. Kaipa näitä sitten on paljonkin mutta en oo kiinnittänyt siihen huomiota. Itse en oo kyllä oppinut mitään pettämisen sallimis periaatteita.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mee:
Alkuperäinen kirjoittaja malla:
no opiskelu liittyy sen verran kyllä valkolaisuuteen omalla kohdallani etten saanut kotona asuessani mennä lukioon ku "parempaaki tekemistä tolle likalle ku kirjojen lukeminen" eli lukion aloitin vasta 21vuotiaana kun olin jo asunut pois kotoa..
Monet romanit ympäri Suomen kannustavat lapsiaan opiskelemaan ja ovat ylpeitä siitä, että he saavat koulutuksen.
Kuinka monet?

 
malla
no mun kaveripiirissä oli muutama poika jotka jatkoivat ammattikouluun että en oo kyllä törmännyt kovin suureen kannustukseen opiskeluissa, mutta hyvä jos sä tunnet! Mä arvostan opiskelua ja työn tekoa ei siinä mitään.
 
malla
olen joutunut rasismin kohteeksi kaikin päin. Peruskoulussa oli luokkakavereiden suhtautuminen ok mutta muut koululaiset kyllä pilkkas ja kovaa. Sitten kun menin naimisiin valkolaisen kanssa ja irtauduin romanikulttuurista niin koin myös aika kovaa painetta.
 
jadal
miten siihen suhtauduttiin, että riisuit ison hameen? Kun eikös mustalaiskulttuurissa ole niin, että kun sen kerran pukee päälleen, sitä on sen jälkeen käytettävä aina?
 
malla
No kyllähän siitä hirveät huudot ja haukkumiset tuli joka paikasta mutta kuten sanoin aijemmin että elämä oli kyllä usein yhtä draamaa ja toisten asioihin puuttumista enkä sinänsä yllättynyt reaktioista.
 
Marru
Jos romani on niinkuin ns. valtaväestö heimonsa 500 vuoden Suomessa asumisen jälkeen yhteiskunnan ottanut myös omakseen, niin mitä väliä että on romani, länsi-, itä-, pohjoissuomalainen, saame, tataari, ruotsinkielinen, somali, venäläinen jne. Mutta ne tiedot mitä saadaan viestimistä, haluavat he elää juuri niinkuin
aina eläneet, kansallispuvut maksetaan, "meidän oikeudet" etc. En missään nimessä ota henkilökohtaisesti ihmistä, jos on kotiutunut tänne, niin mikä ettei, mutta jos ei , valitettavasti Sinun täytyy vähän muutttua, jos haluat todellisen suhteen romanin kanssa - voihan sekin olla ihan aitoa elämämmuutosta ja onnea Sinulle, en minä sitä voi sanoa. Rakkaus on aina ihanaa, kehan vaan sen kohdistaa!
 

Yhteistyössä