Kysykää mustalaistaustaiselta jotakin

  • Viestiketjun aloittaja malla
  • Ensimmäinen viesti
malla
Olen siis kasvanut mustalaisperheessä ja 20vuoden kokemus siitä elämästä. Nyt oon ollu 3vuotta naimisissa ja elänyt sen ajan "valkolaisena" Joskin termi kuulostaa omaan korvaan hiukan hassulta.
ps. turha haukkua kuitenkaan...
 
vieras
onko se totta että romaninaiset eivät saa olla miestä ylempänä? eli tarkoitan tällä sitä että jos on kakskerroksinen omakotitalo niin naiset eivät saa mennä ylempään kerrokseen mikäli talossa on miehiä sisällä?

vai onko vaan urbaania legendaa?
 
tt
haluaisin kysyä, että onko mustalaisilla joitain kirjoittamattomia sääntöjä koskien luottamuksen ansaitsemista. esim. minulla on ollut asiakkaana nuori mustalaistyttö, joka aluksi kieltäytyi yhteistyöstä, mutta kun kunnioitin hänen mielipiteitään, hän tuli vastaan ja alkoi käyttäytyä toivomallani tavalla. haki siis luottamustani eri tavoin mielstäni, ja testasi mitä hyväksyn. ei ollut normaalia nuoren kapinaa, vaan jotain muuta ehkä kulttuuritaustaan liittävää.

ja toinen kysymys, miksi nuorella tytöllä oli aina esim veli tai miespuolinen serkku saattajana (alussa jopa asiakastilanteessa) mukana?
 
malla
mä en itse oo ikinä ryöstäny mutta veljet sitäkin enemmän. meillä vanhukset ei saa asua nuoremman alapuolella vaan aina kunnioitettavassa asemassa yläpuolella kerrostalossa.
 
malla
mä näytän aika tavalliselta mutta mulla on musta tukka. Kyllä vanhempani toivovat että palaisin takaisin heidän elämäänsä ja heidän on vaikea ymmärtää tunnollista työssä käyvää "suomipoikaa" kuten he sanovat. Koulutukselle ei tosiaan anneta arvoa mutta se on vain perinne ei sille varmaankaan mitään erikoista syytä löydy.
 
malla
meidän perhe ei kuulu poikkeuksellisesti helluntalaisiin =) Mutta tunnen kyllä paljon... Niin enkä mielelläni kyllä sano itseäni mustalaiseksi vaan olen tausttaltani mustalainen.
 
malla
no viitsiikö tässä nyt ihan kaikkea ruveta paljastamaan=) No kyllä joillakin mustalaisilla on tapana varastella ja ovat "kehitelleet" hiukan hameitaan, mutta meidän perheessä ei kellään mitään salataskuja ollut...
 
äiti84
itse olen ns varttimanne, eli äitini on mustalainen, isani ihan "valkolainen" ja yksi asia mitä en ikinä elämäni aikana unohda on että suku on pahin. Niistä ainoat kenen kanssa olen tekemisissä on äitini ja sisarukseni muut saavat puolestani suksia ihan minne lystäävät. Voi niitä jumalan lapsia, kun kaikki on niin pyhää mutta heti kun tilaisuus tulee ne perkeleet puukottavat omiaankin selkään.. (Tämä oli ihan vain oma mielipiteeni)
 
malla
meidän sukulaiset ei oo uskossa joten siitä asiasta en paljoakaan osaa henkilökohtaisesti sanoa. Kavereideni perheet tosiaan ovat useat helluntalaisia ja käyvät erilaisissa tilaisuuksissa, mutta sitä en tiedä miten se elämässä näkyy... Mielestäni ei mitenkään, mutta se on mun mielipide.
 
vieras
Tuli vain mieleen että oliko legenda juttu mutta taskut lienee itse tehtyjä jälkeen päin. :)

Voiko romaninaisella tai miehellä olla irtosuhteita "valkolaisten" kanssa ilman jälkiseuraamuksia?
 
Onko totta, että kuolleilla on hyvin vahva asema mustalaisten uskomusjärjestelmässä ja osittain juuri siksi sukulaiset ovat tiiviisti läsnä kuolevan mustalaisen kanssa sairaalassa? Yksikään mustalainen ei kuuleman mukaan halua olla huonoissa väleissä kuolevan mustalaisen kanssa, jos millään siltä pystyy välttymään.
 

Yhteistyössä