[QUOTE="vieras";28488938].Tukevatko harrastukset koulumenestystä? Miksi lapset harrastavat niin paljon? Ovat he sisäisesti vai ulkoisesti motivoituneita harrastuksiinsa? Siirrätkö omia unelmiasi lasten harrastuksiin? Tunnetko tarvetta täyttää arkesi puuhalla, ahdistaako paikallaan olo ja perheen kohtaaminen kotona? Ylpeiletkö lastesi harrastuksilla ja perheen kiireellä?[/QUOTE]
Eivät tue ainakaan meillä. Lapset harrastavat, koska intoa ja kiinnostusta löytyy kaikkiin lajeihin. Yhdestäkään eivät tohtisi luopua. Välillä mietin, ovatko lapseni ulkoisesti motivoituneita. Ei, eivät he ole - ainakaan paljoa, on ollut tulokseni. Sisäinen motivaatio lapsilla on hallitsevampi, etenkin isommilla, mutta ulkoistakin motivaatiota on, mutten koe sitä haitaksi. Heillä on tietynlainen halu saada arvostusta heidän taidoistaan, joka kannustaa heitä jatkamaan. Turnauksen voitto mielessä he treenaavat innokkaasti. Pienin taas on enemmän ulkoisesti motivoitunut.
Omia unelmiani en siirrä lasten harrastuksiin. Noita kaikkia lajeja olen minä lapsena harrastanut ja ollut niissä hyväkin, olen ollut ylpeä itsestäni. Minulla ei ole ollut tarvetta siirtää unelmiani lapsiin, koska olen saanut elää jo ne kaikki näihin lajeihin liittyvät.
Perheen kanssa kotona olo ei ahdista, mutta meidän juttumme on puuha ja harjoittelu, emme osaa nyhjätä sohvannurkassa koko päivää ja sitten mennä nukkumaan. Joskus tuntuu, että haluaisin tehdä juuri niin, mutta sitten lapset sanovat, että "äiti, me ei jakseta enää kattoa tätä leffaa. Voisiksää viedä meidät pesiskentälle, kun siellä olis E-tyttöjen treenjt, nii myö haluttais harkata?" ja äitihän vie.
En ylpeile, välillä jotkut kysyvät, miten meidän lapset pelaavat tuota pesistäkin niin hyvin ja pianoakin soittavat ja miten tuo hiihtokin noin taipuu? Harrastatteko paljonkin? Juu, kyllähän me harrastetaan. Välillä väsyttää kaikki harrastaminen, mutta kyllä se on vaan mukavaa. Yleensä kanssakeskustelijaa kovasti kiinnostaa, kuinka paljon. Joka päivälle jotakin, vastaan usein.