kystasta kyselen..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minäminä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minäminä

Vieras
Olen raskaana viikolla 11. Olin ultrassa ja lääkäri sanoi että oikeanpuoleisessa munasarjassa on kysta mutta se lähtee itsellään pois. Se ei kuitenkaan ole lähtenyt itsestään pois eli ei ole tullut veristä vuotoa. Vihlovaa kipua on välillä munasarjan kohtaalta. Onko siitä kystasta jotain haittaa kun se on siellä? Tuskin minua voidaan nyt leikata kun olen raskaana vai mitä?

Minulla oli ulkosynnyttimissä kysta raskaude aikana joka leikattiin pari kuukautta aikaisemmin ennenkuin lapsi syntyi. Sanottiin jos olisi ollut sisällä et se ois tullut joko synnytyksen yhteydessä tai sit sen jälkeen hoidettu pois. Yleensä ei tehdä leikkauksia raskauden aikana, riippuu tietenkin missä sijaitsee. Mulla se sattui olemaan ulkopuolella.

Eli ilmeisesti kyseessä on rakkulakysta. Ne pitäisi lähteä itsestään pois juuri raskauden aikana. Se ei välttämättä aiheuta veristä vuotoa tai mitään vuotoa tai sitten saattaa tulla ihan reilustikin nestettä.

Raskauden aikana voidaan leikata, mm. mun mummolta ja kaverilta on leikattu umpisuoli raskauden aikana ja mulla tarkkailtiin dermoidikystia koko raskauden ajan ja ne olisi leikattu pois jos olisivat lähteneet kovin kasvamaan. Onneksi eivät ja leikkasivat vasta sitten kun poika jo 8 kk.

Yhteistyössä