kystaleikkaukseen

  • Viestiketjun aloittaja hepsku
  • Ensimmäinen viesti
hepsku
Moi! Olen pian menossa kystaleikkaukseen ja pari jutskaa on jäänyt epäselväksi. Tietäiskö joku, että nukutetaanko yleensä ja miten tällänen tähystysleikkaus oikein menee..kestääkö kauan, onko kivuliasta j.n.e.? Vointeja kaikille!!
 
Elisa
Mulle on tehty kystan poisto tähystyksessa pari kertaa. Se tehdään aina nukutuksessa eli sikäli menee aika hetkessä eikä satu toimenpide tippaakaan :) . Jälkeenpäin ne vatsan alueelle tehdyt pienet tähystysreiät ovat tietty vähän arkoja eli ehdottomasti kannattaa ottaa jotkut väljät housut mukaan sairaalasta kotiinlähtiessä.
Silloin on syytä pukeutua väljästi senkin vuoksi että tähystysleikkauksen yhteydessä vatsaan laitetaan kaasua jotta ilmeisesti näkyvyys on parempi. Käytännössä se tarkoittaa jälkikäteen sitä että vatsa on monta päivää aivan pöhöttynyt ja pullea ja ilmavaivat hurjia.
 
hepsku
Kiitti vastauksesta ja hyvistä neuvoista Elisa! Harmikseni huomasin juuri, että kuukautiset sattuu juuri samalle viikolle kuin leikkaus..eli nyt pitää yrittää siirtä ne tai sitten joudun taas lykkäämään leikkausajankohtaa. No, eiköhän se tästä.
 
mie
Moikka. Oletko jostain saanut tiedon, että kuukautiset haittaisivat leikkausta? Multa on myös kysta leikattu ja kun kysyin sairaalassa ennen leikkausta (kävin n. viikon ennen toimenpidettä verikokeissa ym.), että haittaako jos on menkat samaan aikaan niin sanoivat et jos ei ihan pahimmat päivät oo käsillä niin ei haittaa. Voihan tuo olla eri systeemi eri paikoissa, mutta tälläiset ohjeet minä sain. Eli jos sullakin on aika ennen varsinaista leikkausta vielä lääkärille, niin kannattaa kysästä tuota vielä sieltä.
 
hepsku
Moi! Juu, minulle sanottiin, että menkat voi haitata näkyvyyttä, mutta että pienet vuodot ei haittaa. Mullakun pahimmassa (epäsäännöllinen kierto) tapauksessa on juuri silloin ne pahimmat kivut ja määrät päällä. Eka ne meinas, että pitää siirtää leikkausajankohtaa, mutta sitä en halunnut koska on jo kerran siirretty töiden takia. Kysyin sitten että jos menkkoja vois siirtää..ja nyt sitten meinaan syödä Primolutia ennen leikkausta. Vähän epämääräisiä vastauksia sain sairaalasta ja itse piti Primolutejakin ehdottaa...
 

Yhteistyössä