Kirja Puhdistus - kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lukutoukka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="sipsi";28793041]Tuohon kohtaukseen loppui minun kirjanluku aikanaan, ja elokuvaa en edes halunnut mennä katsomaan :(

Tytär luki kirjan ja kävi katsomassa elokuvan. Juteltiin sitten elokuvan jälkeen hyvin monenlaisista asioista. On lukenut myös Kun kyyhkyset katosivat ja Stalinin lehmät. Yleensäkin lukee paljon - siinä asiassa on tullut äitiinsä :)[/QUOTE]
Minä mietin pitkään menisinkö vaiko en. Mutta menin katsomaan sen.

Meillä myös esikoinen lukee paljon. On lukenut Puhdistuksen, elokuvaa ei vielä ikänsä puolesta taida päästä katsomaan. ( kai se oli k-16, täytyi olla )

Kyllä se ikäraja on k-16. Kävi katsomassa vanhemman kaverin ja tämän äidin kanssa. Vähän mietin, että päästänkö, mutta laskin sitten. Ei järkyttynyt, mutta oli hyvin hyvin mietteliäs elokuvan jälkeen - paljon enemmän kuin kirjan luvun.

Juteltiin sodastakin, ja siitä, kuinka tytölle rakkaat jo vuosia sitten edesmenneet isomummot olivat sodassa lottina, ja kuinka pienestä loppupeleissä oli kiinni se, ettemme Viron kaltaiseen asemaan jääneet, ja kenelle kuuluu kunnia siitä että saamme asua itsenäisessä maassa.

En ole lukenut kirjaa vielä, nähnyt vain elokuvan. Ja siinä elokuvassa ainakin oli aika selvää se, että sillä tulikuumalla lampulla, niin sen piti työntää se lamppu sen tytön sisälle, ja polttaa tämän alapää sillä..

Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;28793207:
Molemmissa varmaankin.

Minä olin pitkään jotenkin varautunut ja ennakkoluuloinen molempia kohtaan. Olin ehkä liiaksi kiinni sellaisessa ei niin mairittelevessa mielikuvssa, jonka olin muodostanut lehtijuttujen perusteella.

Yllätyin kirjasta positiivisesti.Lukukokemuksena se oli ahdistava,kirja oli vahvaa tavaraa, jotenkin ravisteleva koko tarinana. Eniten ehkä kuitenkin minua kirjasssa viehätti se miten Oksanen käyttää kieltää, miten pienillä kielikuvilla hän saa pienet hetket eläväksi.

Nainen pakotettiin raiskaamaan tulikuumalla lampulla siskonsa tytär Linda.
Näin hänet saatiin sitoutettua aatteeseen ja valtaapitäviin.
Olisi kokenut saman kohtalon, jollei olisi tehnyt tätä luonnotonta tekoa.

Näin minä sen ymmärsin.

Hän oli toki myös katkera siskolleen, yhteisestä rakastetusta, jota sisarensa ja hän itse myöhemmin piilotteli omassa talossaan.

Yhteistyössä