kysta munasarjoissa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kävin tänään sairaalassa keskeytyneen keskenmenon takia ja ultrattiin. oikean puoleisesta munasarjasta löytyi kaksiosainen kysta. onko muilla ollut? leikkattiinko? haittaako raskaaksi tulemista?
Lääkäri sanoi vaan että olisi hyvä odotella uudelleen yrittämistä siihen saakka kunnes kysta on hoidettu. kontrolliajan sain kahden kuukauden päähän..
onko muilla tullut kipuja tai kysta kasvanut/hävinnyt itsekseen?
olin niin häkeltynyt tiedosta että unohdin mainita että useamman kuukauden ajan on tuntunut epämääräistä "nipistelyä" juurikin tuossa oikealla alhaalla... kerran luulin jopa et umpisuoli vaivaa mut kipu kuitenkin laantui :o liittyy varmaan kystaan.

En tiä onko mulla kystaa munasarjoissa. Mutta mulla on ainakin ollu pitkään vaivana ja riesana munasarjakipuja, toisinaan niinkin kipeitä että istuminen, kävely ja lepääminen on yhtä tuskaa. Luulin itekkin silloin että, mua vaivaa umpisuoli. Noi munasarja vaivat alko kukausi tyttären syntymästä ja on jatkunu siitä saakka. Kävin yksityisellä noittn kipujen takia ja silloin ultrattiin munasarjat ja ne oli turvoksissa ja diagnoosi oli että, kivuliaat ja turvonneet munasarjat. Sain e-pillerit ja ne jouduin lopettamaan, kun muutuin ihan apaattiseks ja alakuloseks. Pari päivää e-pillereitten lopetuksen jälkeen olo alko normalisoitua ja olin taas ilonen oma itseni. Keväällä kävin ensiavussa rajujen munasarjakipujen takia, mut siirrettiin johonkin huoneeseen odottamaan lääkärille pääsyä, mutta sainkin odottaa sitten kakstuntia turhaan ja lähin kotiin. Seurravana päivänä menin jo päivällä ja taas turhaan istuin siellä ja lähin kotiin. Nyt olis 16.päivä aika lääkärille juurikin noitten munasarjakipeujen takia, oon miettiny voisko noi kivut vaikuttaa mulla tohon mielialaan. Mulla paljon tullu näppyjä kasvoihin (koskaan ennen ei ole ollu, kuin yks tai kaks ennen menkkoja), oon kiukkunen, itkuinen ja muutenkin mielialat heittelee paljon päivän aikana ja lisäks mahan turvotusta.

Mulla tuli lapsettomuushoitojen yhteydessä (munasolupunktion jälkeen) 10 cm halkaisijaltaan kysta, mutta se lähti kuukaudessa itsekseen. Ei ollut ehkä ihan sama asia kuin sinulla. Mun kaverilla oli aikanaan iso kysta, joka aiheutti kipuja ja vuotohäiriöitä (menkat 2 viikon välein), se jouduttiin leikkaamaan ja samalla poistettiin toinen munasarja kokonaan.

Minulla on ollut montakin, suurin halkaisijaltaan n.5cm. Pari on puhjennut itsestään (voi luoja sitä kipua) ja muutama kuivunut pois. Raskauksien aikana seurattiin ultrissa tarkemmin kun alkuraskauden aikana todettiin mutta ei niistä ollut mitään haittaa eikä lääkäri kieltänyt raskautumista vaikka tiesi, että voi olla kysta kun raskaus alkaa.
Olipasa vaikeesti selitetty :)

Minulla on ollut useita munasarjakystia. Aina välillä gynekologin tarkastuksessa on sanottu, että on pieni kysta ja ne ovat sitten hävinneet itsekseen. Kaksi kertaa minulla on puhjennut ilmeisesti vähän isompi munasarjakysta ja olen joutunut nopeasti leikkaukseen kovien kipujen, hartiapistoksen (toisella kertaa oli jkv verenvuotoa vatsaonteloon) ja tulehdusarvojen nousun takia. Jos ap:n kysta vaatii kontrollointia, niin sitten se on isompi kysta. Isotkin kystat voivat käsittääkseni pienentyä itsekseen ja lopulta hävitä, mutta ei se leikkauskaan mikään iso ole, se tehdään yleensä tähystysleikkauksena.

Minulla on ollut useita munasarjakystia. Aina välillä gynekologin tarkastuksessa on sanottu, että on pieni kysta ja ne ovat sitten hävinneet itsekseen. Kaksi kertaa minulla on puhjennut ilmeisesti vähän isompi munasarjakysta ja olen joutunut nopeasti leikkaukseen kovien kipujen, hartiapistoksen (toisella kertaa oli jkv verenvuotoa vatsaonteloon) ja tulehdusarvojen nousun takia. Jos ap:n kysta vaatii kontrollointia, niin sitten se on isompi kysta. Isotkin kystat voivat käsittääkseni pienentyä itsekseen ja lopulta hävitä, mutta ei se leikkauskaan mikään iso ole, se tehdään yleensä tähystysleikkauksena.

Ei ole leikkaus aina pieni, minulla oli 12 cm halkaisijaltaan oleva kysta, avoleikkaus tehtiin, ja poistettiin munasarja ja munatorvi kokonaan.

Niin ja vielä, voi varsinkin isot kystat haitata paljonkin raskaaksi tulemista tai tehdä lapsettomaksi kokonaan, jos niitä tulee tarpeeksi isoja ja paljon, eivätkä häviä itsekseen.

Nimim. kokemusta on.

Millainen toimenpide tuo kystan poistaminen on?

Itsekkin jäi mietityttämään että miksi kontrolliultra jos muka olis ihan harmiton ja pieni.. ja "nipistely"kipuja tuntunut jo pisemmän aikaa...

Voiko kysta puhjeta vasta kun oireita on ollut jo jonkin aikaa?
sain myös ohjeeksi lähteä heti ensiapuun jos tulee kipuja, kysta on tuolloin kuulema kiertynyt munasarjaan...

terveyskirjaston sivuilla lukee että kaksiosainen kysta voi merkitä kasvainta :(

tiedän että panikoin turhaan mutta haluaisin lisää tietoa...ehkä soitan huomenna sinne naistentautien poliklinikalle missä kävin ja kysyn minkäkokoisesta kystasta edes oli kyse. kai ne sen sieltä papereista näkee?

-ap

multa on kokonaan toinen munasarja poistettu kystan vuoksi(kun siitä ei voitu erottaa onko munasarjasyöpä vai hyvänlaatuinen kasvain). Oireita ei ollut, kun tuo todettiin samaan aikaan kuin kohdunulkoinen raskaus. Leikkaus tehtiin tähystyksellä. Olin tuolloin 19-v ja lääkäri kertoi, että toimenpide saattaa vaikeuttaa raskautumista. No, tuon jälkeen olen saanut 2 lasta ja kaksi keskenmenoa.

[QUOTE="vieras";26829543]terveyskirjaston sivuilla lukee että kaksiosainen kysta voi merkitä kasvainta :(

tiedän että panikoin turhaan mutta haluaisin lisää tietoa...ehkä soitan huomenna sinne naistentautien poliklinikalle missä kävin ja kysyn minkäkokoisesta kystasta edes oli kyse. kai ne sen sieltä papereista näkee?

-ap[/QUOTE]

Ei minullakaan mitaan syopaa ole/ollut. Verinaytteella se on nopea ja helppo sulkea pois.

Yhteistyössä