Kyselyikä.. ARGH

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ninaTT
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ninaTT

Aktiivinen jäsen
13.09.2007
18 922
0
36
"Miksi taivas on sininen?"
Ja siihen kymmenen jatkokysymystä "Miksi?" Kunnes ollaan käyty läpi valon eri aaltopituudet, avaruus, aurinko, ydinfuusio, ilman pienhiukkaset, painovoima ja massa.

"Miksi mä en ole Evelynin isä?"
Ja siitä taas lähtee puolen tunnin keskustelu jossa käydään läpi sukupuoliasioita, sikiön kehitystä, pojan oman isän kuolema, taivas, lentokoneet, jne...

"Miksi sä tiskaat?"
Luento siisteydestä, pieneliöistä, siirrytään sairaaloihin, sivutaan kuolemaa taas vähän ja takasin sairaalaan, siitä ambulansseihin, paloautoihin ja tämän päivän puistoretkeen.

Onhan se hyvä tietää, että poikaa kiinnostaa mutta eikö nuo koskaan ole hiljaa? :D Meinaa ei ole mitään helppoja kysymyksiä ja vie *hiukan* energiaa tuollasiin.

Poika siis 3,5v, lainalapsi.

Meillä kuuluu koko ajan: Mikä toi on? Minkä värinen toi on? Mikä tää on? Mikä toi on? Ja kysymyshän ei ole siitä, etteikö se tietäis. Kunhan tenttaa, tietääkö vanhemmat.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Öh? eihän lapselle luennoida tarvi. No ehkä tarvii sitten joskus 10 vuoden päästä, mutta ei vielä tuon ikäisenä.

Mitä sä sille sanot jos se kysyy miks taivas on sininen? :D Mun isä oli aina sellanen, että jakso selittää kaikkea ihmeellistä. Mä pyrin samaan. Tietenkin selitän mahdollisimman ikätasoisesti ;) Mutta valehtelematta.

Kuulostaa kovin tutulta :D

Viimeisin: Olimme kaupassa. Siinä side- ja tamponihyllyn kohdalla. Kuopus 3½ v bongaa tamponipaketin. "Äitiii...sulla on tämmösiä!" . Joo, on, mutta laita se nyt takaisin siihen hyllyyn. "Mitä nää on?". No ne on semmosia aikuisten naisten juttuja. "Mikä näitten nimi on? Mitä näillä tehdään? Äiti mihin sää käytät näitä? Miten ne toimii? Minkä värisiä ne on? Onks ne väkeviä? Saaks lapset ottaa niitä? Onks ne kalliita?" jne, jatkuvaa kysymys-tykitystä. Olin hissukseen. Esikoinen 5 v valisti veljeään sanomalla että "äiti laittaa niitä peppuun" :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Öh? eihän lapselle luennoida tarvi. No ehkä tarvii sitten joskus 10 vuoden päästä, mutta ei vielä tuon ikäisenä.

Näinpä.

Meillä 4½v kyselee kanssa kovasti; Mitä toi on? Mitä tuo setä/täti/koira/auto (jne) tekee? Miksi tekee? jnejne :D

Ei tuon ikäiselle tarvii luennoida, vaan vastata muutamalla sanalla juuri siihen mitä lapsi kysyy. Menee liian monimutkaiseksi tuon ikäiselle, jos alkaa juurtajaksaen luentoja pitää liian korkealiitoisesti, ja siitä seurauksena pikkuisen pää ihan sekaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Nipsukka:
Meillä kysyi kuopus 5v just ennen nukkumaan menoa "Äiti, miten sana haukotus on keksitty"

Ihanaa, toivottavasti meidän lapsi joskus kysyy tuollaisia!
t. äidinkielenope

p.s. Sana on onomatopoeettinen eli ääntä jäljittelevä sana

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Kuulostaa kovin tutulta :D

Viimeisin: Olimme kaupassa. Siinä side- ja tamponihyllyn kohdalla. Kuopus 3½ v bongaa tamponipaketin. "Äitiii...sulla on tämmösiä!" . Joo, on, mutta laita se nyt takaisin siihen hyllyyn. "Mitä nää on?". No ne on semmosia aikuisten naisten juttuja. "Mikä näitten nimi on? Mitä näillä tehdään? Äiti mihin sää käytät näitä? Miten ne toimii? Minkä värisiä ne on? Onks ne väkeviä? Saaks lapset ottaa niitä? Onks ne kalliita?" jne, jatkuvaa kysymys-tykitystä. Olin hissukseen. Esikoinen 5 v valisti veljeään sanomalla että "äiti laittaa niitä peppuun" :snotty:

Eihän äiti ollut nolona sen jälkeen? :saint: Ja muistihan 5-vee käyttää hyvin kuuluvaa ääntä? :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja AavikonNorsu:
voi, mä oikein ootan et se alkaa..milon se alkaa?? tyttö on 2v vasta :heart:

Tämä poika alotti eka niillä "Mikä toi on?" jutuilla n 3v, sitten nyt viimeset pari kuukautta KAIKKEEN voi kysyä "Miks?"

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Eihän äiti ollut nolona sen jälkeen? :saint: Ja muistihan 5-vee käyttää hyvin kuuluvaa ääntä? :laugh:

5 vee ilmeisesti kyllästyi veljensä uteluihin, huokaisi, ja tokaisi silleen kyllästyneellä mutta tarpeeksi kuuluvalla äänellä tuon vastauksensa.

Taas kerran eräs elämäni tähtihetkistä :snotty: :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:

5 vee ilmeisesti kyllästyi veljensä uteluihin, huokaisi, ja tokaisi silleen kyllästyneellä mutta tarpeeksi kuuluvalla äänellä tuon vastauksensa.

Taas kerran eräs elämäni tähtihetkistä :snotty: :snotty:

Voin kuvitella :D

Tuo poika selitti mulle viimeks ku lainasin sitä, että äitinsä oli antanu hänelle viiniä ja sitten he polttivat tupakkaa :laugh: sisko oli kovin ylpeä pojastaan... Ilmeisesti aika vilkas mielikuvitus pojalla, olivat tainneet keskustella jostakin juhlista tms lähiaikoina.

Oottakaahan vaan sitä toista kyselyvaihetta siinä 6-7-vuotiaana... Mitä ihmisen sisällä on? Miten ne kissojen madot elää siellä vatsassa? Miks pojillakin on nännit vaik vaan tytöt voi imettää vauvoja sitten isona? jne jne jne... Nää on suoraan 02:kosen suusta |O :kieh: :laugh:

Kuulostaa tutulle :D , saman ikäinen poika ja selittää saa joka päivä kymmeniä asioita (välillä selitän tarekmmin, välillä ylimalkaisemmin). Tänä aamuna nousi ylös ja tuli keittiöön pidellen kädessään kortsupakettia jonka oli löytänyt yöpöydän alta. Äiti, mikä tää on? Ööö... semmonen isin juttu.. Miksi? No, isi tarvii sitä Miksi?...

Jeps, Mun 4,5 -vuotias kysyy pitkin päivää kaikenlaista...

Mistä autot tehdään? Mitä savussa on? Minne tuuli menee? Mitä veressä on? Miten moottori käy? Miten lasia tehdään? Mitä mun hiuksissa on?

Yhteistyössä