Kysely päivähoidon laadusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Tässä oli joku aika sitten kysely vanhemmille päivähoidon laadusta. Tuli vastaan tämä juttu iltasanomissa. Jotenkin jäi vaivaamaan nämä lukijoiden kommentit jutun lopussa. Mitä kertoo se, että kun on tehty kysely, niin suurin osa kommentoijista olettaa, että kyselyssä on lähinnä haukuttu henkilökuntaa? Mun mieleen tuli lähinnä se, että yleisesti ottaen koko päivähoito on kauhea peikko, kun automaattisesti oletetaan että vanhemmat vain haukkuvat henkilökuntaa. Vai kertooko se, että päivähoidossa on parannettavaa, kun automaattisesti oletetaan, että henkilökunnassa on haukkumista?

Mä ainakin luulin, että tarkoitus on kartoittaa vanhempien kokemuksia. Onko päiväkotiryhmät sopivan kokoisia, onko millaisia ongelmia, kysyttiin myös mitä hyvää päiväkodissa on.

Mulla ei erikoisemmin ole ollut valittamista meidän pienen päiväkodin hoidosta. Varahoidon järjestelyt loman aikana on ikäviä, kun on 20 km päässä ja vieraat hoitajat usein vastassa. Yhteenaikaan selkeästi lapsiin vaikutti, kun oli usein vaihtuvia hoitajia, ei mielellään jääty hoitoon, kun oli taas uusi kasvo vastassa. En mä pidä näitä asioita kuitenkaan henkilökunnan syynä, joku muuhan nämä palkkaamisasiat päättää. Oman päiväkodin henkilökuntakin totesi nyt myöhemmin, että nyt on paremmin asiat, kun on taas vakituisia työntekijöitä eikä pätkätyöläisiä. Kyllä sen lapsissakin näkee positiivisessa mielessä.

Tuhannet vanhemmat ottaneet verkossa kantaa p

Myös hoitajilla on oikeus lomiin niin kuin on lasten vanhemmillakin.

Ei päiväkodissa ole aina sama henkilö vastaanottamassa. sellanen asia ei kuulu päiväkodin tavoitteisiin.

En puhunut mitään siitä, että olisin hoitajien lomia perumassa. Järjestelyt voisi olla toisenlaiset. Päiväkodin henkilökunnankin etu on, että heillä olisi vakituinen työ kuin jokin pätkätyö, pätkä silloin ja toinen jonain muuna hetkenä. Siitä hyötyisi sekä hoitajat että lapset.

Aina pitää siis näköjään olla vetämässä "hoitajat vastaan vanhemmat" -keskustelua? Ja siihen se sitten jää.

Kyllä vois olla enemmänkin valitettavaa vanhemmista, mutta eihän niitä voi työssään tuoda julki. Monet vanhemmat, jotka haukkuvat henkilökuntaa, voisivat katsahtaa joskus itseensä ja miettiä olisko vikaa siellä(kin) päässä....

Lastenhoitaja: Tämä minua juuri vaivaa. Mistään ei voi keskustella, kun heti vedetään tämä, että kun hoitajissa on vikaa, niin vanhemmissakin on vikaa. Heti keskustelu lähtee siihen raiteelle, että henkilössä on vikaa. Ei siitä, että asioissa on vikaa ja voisi pohtia, miten niitä voisi tehdä eri tavoin. Tai että tämä asia toimii, näin pitäisi tehdä muuallakin.

Ehkäpä henkilökunnalle olisi hyvä tehdä oma kyselynsä, miten heidän mielestään päivähoidossa sujuu.

No, omalla kohdalla ainakin toivoisin, että henkilökuntaa palkattaisiin enemmän vakituisiin hommiin, eikä lyhytaikaisiin määräaikaisuuksiin. Henkilökunta olisi pysyvämpää.

Toisekseen, että loma-aikainen hoito sujuisi lähempänä kuin 20 km päässä. Itselle tämä ei ole enää suuri ongelma, kun toistaiseksi isovanhempi katsoo nämä loma-ajat lapsia. Mutta tiedän perheitä, joille tulee loma-aikoina 80km lisää ajomatkaa päivittäin, kun ensin pitää viedä lapset toiseen suuntaan hoitoon ja sitten toiseen suuntaan töihin sekä sama illalla toisinpäin. Jotkut vanhemmat eivät pysty lomiaan määräämään samaan aikaan, kun päiväkoti on kiinni.

Yhteistyössä