KYSELY:onko puolisoiden erilaisuus syy erota?

  • Viestiketjun aloittaja eksyksissä
  • Ensimmäinen viesti
eksyksissä
Hei!

Avoliittoni on jälleen kriisissä ja ero-ajatukset risteilee mielessä. Syynä samat asiat kuin aikaisemminkin.

Perusluonteemme ovat erilaiset eivätkä tunteet ja tarpeet kohtaa kuin aniharvoin. Arvot ja asenteet eroavat myös toisistaan. En haluaisi kuitenkaan luovuttaa. Lapsille ero olisi vaikea. Mies on "kunnollinen".

Kuinka kauan pitää vielä yrittää? Onko "sovittelematon" erilaisuus syy erota?
 
Mun mielestä riippuu paljolti minkäikäisiä lapset on. Jos ovat vielä kovin pieniä, omat tarpeet on syytä jättää taka-alalle ja katsoa sitten myöhemmin että miltä parisuhde tuntuu. Mutta jos tietyissä luonteenpiirteissä on suuria eroja, on yhteiselämä pidemmän päälle vaikeaa. Tiedän ihan omasta kokemuksesta... :whistle:
 
Tärkeintä varmaan on se, että rakastatteko toisianne.

Erilaisuus sinänsä ei varmaan ketään erota vaan itse ajattelen että kunnioitus ja rakkaus ja uskollisuus on asioita joita mietitään yhdessäolon ylläpitämiseksi. Ei edes lapset saisi olla yhdessä pitävä asia jos liitto ei sisällä mitään muuta hyvää.

 
eronnut
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.10.2006 klo 23:00 Sabira kirjoitti:
Mun mielestä riippuu paljolti minkäikäisiä lapset on. Jos ovat vielä kovin pieniä, omat tarpeet on syytä jättää taka-alalle ja katsoa sitten myöhemmin että miltä parisuhde tuntuu. Mutta jos tietyissä luonteenpiirteissä on suuria eroja, on yhteiselämä pidemmän päälle vaikeaa. Tiedän ihan omasta kokemuksesta... :whistle:
Lasten iällä ei mielestäni ole merkitystä. Huonossa suhteessa lapset kärsivät myös.
Ratkaisu on vaikea. Itse joutuu kuitenkin elämään sen elämänsä erosi tai ei, helppo on aina toisten sanoa mielipiteensä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.10.2006 klo 17:37 eronnut kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.10.2006 klo 23:00 Sabira kirjoitti:
Mun mielestä riippuu paljolti minkäikäisiä lapset on. Jos ovat vielä kovin pieniä, omat tarpeet on syytä jättää taka-alalle ja katsoa sitten myöhemmin että miltä parisuhde tuntuu. Mutta jos tietyissä luonteenpiirteissä on suuria eroja, on yhteiselämä pidemmän päälle vaikeaa. Tiedän ihan omasta kokemuksesta... :whistle:
Lasten iällä ei mielestäni ole merkitystä. Huonossa suhteessa lapset kärsivät myös.
Ratkaisu on vaikea. Itse joutuu kuitenkin elämään sen elämänsä erosi tai ei, helppo on aina toisten sanoa mielipiteensä.
En nyt todellakaan antanut tossa kenellekään mitään "yleispäteviä ohjeita"... Ei niitä kannata täältä edes etsiä! Jokainen elää omaa elämäänsä ja tekee tärkeät ratkaisut ihan itse. Ja ne erilaisuudet voi tosiaan olla niin monenlaisia, ei niistä voi tällaisessa yhteydessä edes puhua kaikenkattavasti...! On vaan olemassa tiettyjä eroavaisuuksia, jotka on jotenkin oleellisempia parisuhteen kannalta kuin toiset. Jokainen kyllä huomaa omassa suhteessaan, että jotkut eroavaisuudet "kinnaa" enemmän kuin toiset...
 
beeta
Itse havahduin yks päivä ajatukseen, että jos en mieheni kanssa olisi naimisissa, niin tuskin olisimme edes ystäviä. Olemme kuin yö ja päivä. Joissain asioissa se on ok, kuten että minä olen helposti ärsyyntyvä tulisielu, mies taas itse rauhallisuus, jolloin tasoitamme toinen toisiamme. Mutta sitten on paljon muita eroavaisuuksia, jotka vain kertakaikkiaan tekevät yhteiselämän välillä todella hankalaksi, kun kaikesta pitää vääntää ja kääntää, että kumman tavalla tehdään. Jatkuvat kompromissit tai taipuminen toisen tahtoon rasittaa. Mutta se on kyllä niin tapauskohtaista, milloin se on syy eroon. Jos todella rakastat miestäsi, niin eihän tuo ole eron paikka, mutta jos rakkautta ei ole, eikä tahtoa siihen niin...Erilaisuus voi olla rikkaus, mutta myös kiro.
 
pavis80
älkää nyt hyvät ihmiset puhuko pikkuasioiden takia eroomisesta.jos kumpiki rakastaa toisiaan niin pitää vain sitkeästi yrittää,se palkitsee kyllä myöhemmin :heart: .ainahan ihmiset on erilaisia,tylsää olisi,jos oltais kaikki samanlaisia.mut tokohan niitä eroajatuksia tulee joskus kaikille.pitää vaan miettiä,olisko se sit oikeesti parempi ilman sitä rakasta puolisoa. :hug:
 
ei ole
Mielestäni erilaisuus ei ole syy erota,
meillä on sama juttu erilaisia aivan täysin. Me tehtiin niin (kun lapsemme syntyi) että mietimme yhdessä ja kirjoitimme paperille muutaman tärkeimmän tarpeen ja toiveen mikä on "välttämätön" suhteen onnistumiselle ja niitä ollaan noudatettu ja ihan hyvin menee kunhan hyväksyy erilaisuuden!
Esimerkkinä voisin kertoa että minun tarpeisiin kuului "vapaa" keskiviikkoilta ja enemmän kiitosta ja arvostusta. (mieheni on semmonen joka ei paljoa puhu, tiedän että hän arvostaa mutta haluan kuulla varsinkin nyt sitä ääneen)

Voimia teille!
 
eliana
Minäkin olen naimisissa miehen kansssa, joka on todella erilainen kui minä. Välillä menee hermot, mutta arvostan kyllä hänen niitäkin ominaisuuksiaan, jotka eivät mene yksiin omieni kanssa.

Mutta välttämätöntä on, että löytyy riittävästi yhteisiä asioita. Meillä ainakin on molemmilla oma elämä ja lisäksi yhtenen elämä. Jos haluaa että kaikki on yhteistä, on aika mahdotonta olla erilaisen ihmisen kanssa. Mutta jos hyväksyy sen, että jotkut jutut on omia, niin kyllä hommat sitten sujuu.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.10.2006 klo 09:29 vieras kirjoitti:
Luonteiden erilaisuudesta huolimatta voi olla hyvä liitto. Mutta jos ollaan eri mieltä kaikista perusasioista kuten rahankäyttö, lastenkasvatus jne. saattaa yhteiselo olla aika kinkkistä.
Jep! Oon ihan samaa mieltä kanssasi. Oma eroni tuli juuri tuon takia. Mistään ei kunnolla pystytty sopimaan keskenään. Ei ole ollut helppoa erossakaan, mutta nyt sentään saan itse päättää asioistani eikä tarvitse aina kynsin ja hampain tapella omista oikeuksistani.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.10.2006 klo 21:46 eksyksissä kirjoitti:
Hei!

Avoliittoni on jälleen kriisissä ja ero-ajatukset risteilee mielessä. Syynä samat asiat kuin aikaisemminkin.

Perusluonteemme ovat erilaiset eivätkä tunteet ja tarpeet kohtaa kuin aniharvoin. Arvot ja asenteet eroavat myös toisistaan. En haluaisi kuitenkaan luovuttaa. Lapsille ero olisi vaikea. Mies on "kunnollinen".

Kuinka kauan pitää vielä yrittää? Onko "sovittelematon" erilaisuus syy erota?
Minä ymmärrän sua! :hug:

Meillä ei periaatteessa ole mitään vikaa itse suhteessa, mutta silti on niin paljon... (Joku kysyi, että miten se erillaisuus nyt tulee esiin, kun on jo lapsikin, niin siihen ainakin alkuun, että se arki muuttuu paljon lapsen myötä.. ja meidän poikamme tuli yllätyksenä meille.)

Meillä miehelle on urheilu aina numero yksi, kakkosena tulee hän itse (esim. kaupasta tullessa lapsella on nälkä, niin on hänelläkin, eli hän syö eka ja voi sen jälkeen kyllä syöttää lapsen) sen jälkeen arvot ovat ihan kohdallaan. Tästä ollaan puhuttu ja tilanne muuttuu aina pariksi viikoksi, kunnes asiat palaavat ennalleen.

Ulkopuolisen silmin meillä menee hyvin, ja mikä jottei. Olemme 25-vuotiaita koiran ja yksivuotiaan pojan vanhempia. Kihloihin menimme vajaa vuosi sitten, mies hävitti sormuksen talvella, kun otti hanskat pois, ja minä en ole enää kesän jälkeen pitänyt sormusta, se ei merkitse mulle mitään. Avoliittoa takana 3,5 vuotta. Tunnettu ollaan rippikoulukesäisistä.

Tavallaan rakastan miestä, tavallaan en. Kesällä olin kaverin häissä ja tajusin, että tota mäkin haluan suhteesta, mutta jotenkin en vaan saa. Välillä vaan elämme saman katon alla, makkarin puolella tapahtumat ovat kausittaisia; toisinaan xkertaa viikossa, toisinaan menee yli kuukausi ilman mitään (mies kyllä viihdyttää itseään, tiedän sen, sillä säälittävästi tarkkailen hän henkilökohtaista videotaan ja se on usein eri kohdassa, VAIKKA olen kyllä ilmaissut halukkuuteni, eli meillä on niin päin, että minun tarpeeni eivät kohtaa miehen vähäisten halujen kanssa).

Kerran olen vakavasti puhunut erosta, mutta mies sai jotenkin minut ylipuhuttua ja sanoo rakastavansa. En itseasiassa halua erota, koska en selviä yksin. Mutta jotenkin tuntuu turhalta.
Tiedän, etten halua viettää loppuelämääni ihan kivassa suhteessa vaan haluan enemmän. Tiedän, ettei tämä suhde vie sinne, minne haluan, Tiedän, mutta en uskalla vielä irtautua.

Itse olen sitä mieltä, että jos lapsi on nuori (esim. juuri tuo reilu vuosikas kuten meidän) olisi parempi ikä erota, niin lapsi tottuu siihen ilman suuria murheita, tosin on kouluikäisten vanhempien lapset, joiden suru heijastuu vääjäämättä kouluun ei-toivottuna käytöksenä. Tämä tosin on vain mutu.

Siksi tavallaan haluaisin erota jo nyt, että
a) lapselle ei tulisi suurta stressiä asiasta myöhemmin
b) emme tappele juurikaan, mutta minä murjotan usein miehen tietämättä, koska hän on yleensä jossain pelissä, tms. ja lapsi näkee sen, että äiti taas itkee huonoa suhdettaan
c) koska mietin todella usein eroa vakavissaan
d) en halua "tuhlata" vuosia epätyydyttävässä (en puhu vain seksistä, en todellakaan) suhteessa, koska tässä voisi vielä ehtiä etsimään uuden kumppanin tai totutella yksin eloon
e) en rakasta miestä, kuten avoparia tulisi, enemminkin kuten kaveria
f) haluan kokea olevani suhteessa numero 1

Toisaalta en haluaisi erota, koska
a) taloudellisesti en pärjäisi
b) fyysisesti en pärjäisi lapsen ja koiran tarpeista yksin
c) henkisesti en pärjäisi uhmakkaan lapsen kasvatuksesta

Tuntuu turhalta jäädä suhteeseen, koska tietää eroavansa joskus.. ja tuntuu itsekkäältä jäädä suhteeseen, koska tietää, ettei taloudellisesti pärjää. [Se on selvä, että lapsi ja koira tulee mulle (niiden hoidosta on myös useampi riita käyty).] Tiedän nämä, mutta en uskalla sanoa oikeasti, että nyt erotaan. En uskalla ottaa sitä viimeistä askelta.. en vielä. Mutta mitä se hyödyttää olla vielä pari vuotta tässä?

Sanoin viestini alussa, että ymmärrän aloittajaa... mutta kuten näkyy, en osaa vastata. Itse kamppailen samoista asioista.

VOIMIA! :flower:
 

Yhteistyössä