Kysely: Lapsilisät pois isotuloisilta, jos valtion pitää säästää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Olu-wa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja pienituloinen akateeminen:
Uutisissa kerrottiin että mikäli näiltä yli 100000? vuodessa ansaitsevilta perheiltä otettaisi lapsilisä pois niin sen vaikutus olisi noin 180 milj ?/vuosi. Se summa uppoaa jo siihen valtavaan byrokratiaan mitä tämän uudistuksen toeuttaminen vaatisi ja mahtaisiko lopulta edes riittää. Saataisi Kelaan palkata taas lisää paperinpyörittäjiä. Isollehan se summa näin maallikosta kuulostaa mutta sen merkitys Suomen valtiontalouteen on samaa luokkaa kuin hyttysen jätöksellä Itämeressä.

Nämä iänikuiset ininät rikkaiden lapsilisistä ei perustu järkeviin argumentteihin vaan pelkkään kateuteen.

Tätä kyllä peesaan. Ihmiset jatkuvasti jäävät valittamaan ihan vääristä ja mitättömistä asioista, kun siellä olisi niitä oikeitakin epäkohtia, ja paikkoja, josta voitaisiin sitä rahankulutusta karsia, esimerkiksi juuri tämä byrokratiakoneisto, se kun romautettaisiin alas eikä kaikkia asioita pyöriteltäisi satojen virastojen ja nokankaivajien lävitse, säästäisimme miljardeja ja miljardeja.

Alkuperäinen kirjoittaja Nyt harmaana:
Omaishoidontuki on jo ihan omalukunsa... Ei todellakaan hyvin hoidettu juttu. Mutta silti, uskon että löytyy paljon parempiakin säästökojteita kuin lapsilisät. Ja ei ne rikkaat ( varsinkaan ) ole tehneet lapsia lisien takia ja toivottavasti ei kukaan muukaan.

yhteiskuntahan säästää kokoajan siten että vähäosaisimmilta leikataan, eikö leikkuria pitäisi kohdistaa niihin ryhmiin jotka vähiten leikkauksista kärsivät, eikä ryhmiin joilla ei muutenkaan mitään ole, joille muutama eurokin on paljon.

Mutta tästä on turhaa kinata, KOSKAAN tämä yhteiskunta ei ala viedä rikkailta ja antaa köyhille... rikkaat rikastuvat ja köyhät köyhtyvät, kuten ennenkin ja valtakunnassa kaikki hyvin...

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Miksi ihmiset kuvittelee että kaikilla on noin vain mahdollisuus opiskella ammatti josta saa 100k vuodessa? Mitä oikeasti tapahtuisi jos kaikki opiskelisi vain näihin ammatteihin? Kuka tekisi paskaduunit kun jokaisella olisi palkkavaatimuksena vähintään vaikka 8000e/kk? Maksetaanko kaikille siivoojillekin sitten sama liksa vai alkaako lääkärit siivota omat jälkensä?

Kyllähän se vähän korpeaa että itekin olen amk:n käynyt, mutta palkoille on turha kuvitella pääsevänsä. Ala on mikä on, siellä riittää töitä koska ihmiset ei voi mitenkään kamalan hyvin ja varsinkin nuorten pahoinvointi lisääntyy jatkuvasti, mutta mä olen alan valinnut sen perusteella mitä haluan tehdä, eikä että sieltä saa mahdollisimman paljon rahaa. Rikkaampien silmissä mä tulen aina olemaan köyhä ja liksoista kun puhutaan, kuvitellaan varmaan että olen kouluttamaton tai lähihoitaja :)

Suurituloisia ei Suomessa kuitenkaan valtaosa porukasta ole vaan veroja maksaa ihan kaikki ja isot potit kertyy keski- ja pienituloistenkin maksamista veroista. Ei se silti arvottomampaa rahaa ole.

Kaikki saa opiskella jotka haluaa. Jos alkaa olla siivoojista pulaa, niin sitten siivoojille maksetaan enemmän palkkaa ;) Niin se menee. Yllättäen sitä taas löytyis ihmisiä siivojiksikin.

Ai ku ois nättiä kun maailma olisi noin mustavalkoinen :saint:

En suoraan sanoen jaksa lukea koko ketjua; kerron kuitenkin mielipiteeni.

Olen kohtuutuloinen (en siis ansaitse 100 tuhatta/vuosi, vaan noin puolet siitä). Silloin, kun teen töitä. Jos olen äitiyslomalla, tuloni laskevat huomattavasi; kun olen hoitovapaalla, tarvitsen lapsilisän. Ihan tosiaan tarvitsen.

Eli mihinköhän raja pitää laittaa? Satatuhatta tienaavalla voi olla kosolti velkaa, jne. Mielestäni turha muutos, jonka toteuttaminen maksaisi varmaan yhtä paljon kuin sen tuomat säästöt.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Samaa mieltä. Ja minusta tuo 100 000 euroa vuodessa on ihan hyvä raja.

Yksi selkeä säästökohde olisi nostaa kotihoidontukea ja rajata subjektiivista päivähoito-oikeutta. Päivähoito on ihan helvetin kallista hupia!!!

Ja subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaaminen veisi monelta hoitajalta kokopäivätyön. Tuskin niitä hoitajia töissä pidettäisiin jos ei olisi tarpeeksi lapsia

Mun mielestä tämän koko keskustelun lähtökohta on ihan vääristynyt. Miksi aina halutaan viedä lapsiperheiltä jotain pois, koska lapsiperheillä kuitenkin on suurimmat menot ja verotus pitää kyllä huolen siitä, ettei työnteolla kovinkaan moni Suomessa rikastu. Jos molemmat olisimme töissä (tällä hetkellä toinen hoitovapaalla), olisimme hyvätuloisia ja meille kyllä lapsilisät kolmesta lapsesta tulee tarpeeseen. Mun mielestä säästöt pitäisi pyrkiä kohdentamaan niihin, joilla on hyvät tulot ja pienet (pakolliset) menot eli näihin keski-iän ylittäneisiin pariskuntiin, joilla on varaa ulkomaanmatkoihin, kesämökkeihin, veneisiin jne...

Alkuperäinen kirjoittaja Tuulipuku:
Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
No ihan taivaan taviksia jos 2 käy töissä niin tuo tulee nopeesti. Vaikka toi mun esimerrki rekkakuskit niin ne tienaa tuon 60-70t vuoteen koska ne tekee töitä niin paljon enemmän kun ne pitää pitää autotliikkeessä nonstop.

Ei kyllä tavallinen rekkakuski saa 60-70 tuhatta vuodessa jos vielä ajaa Suomessa. Esimerkiksi täältä löytyy rekkakuskin palkan keskiarvoksi 2410 ?/kk

http://www.city.fi/lehti/pdf/City-lehti_2009-04_ammatit.pdf

tunnen muutaman rekkakuskin ei heillä noin isot vuositulot ole,miksi ei voisi ottaa sisarkorotukset pois joka lapsesta 100?/kk.

jos tienaa sen 100 000?/vuodessa, mitä maksaa veroja???
jos tienaakin "vain" 50 000?/vuodessa, onkohan verotkin puolet vähemmän kun sen 100tonnia tienaavalla????
HALOO TAAS!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
aina kun pitäisi vähentää jostain, niin kummasti se on aina lapset ja nuoret joilta ensin rahat pois.

mutta se lapsilisä ei ole lapsien tuloa, vaan lapsien menoihin tarkoitettu
ja jos vanhemmat tienaa sen 100 000? vuodessa niin tuskin ne tarvii sitä 100? kuukaudessa sen lapsen ruokaan tai vaippoihin ;) eikös?

Yhteistyössä