Kysellään/arvuutelllaan murresanoja?

  • Viestiketjun aloittaja "Hei"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Aapee";25125652]Mukava kun olette pitäneet ketjun hengissä! Kertokaa myös murre-eroista johtuvia hauskoja, kiusallisia.. asioita ja ihan kaikenlaista muutakin murteisiin liittyvää. =)[/QUOTE]

Minulla huvittavia kokemuksia sanojen kehdata, malja, limpata ja tikat kohdalla. Opiskeluaikana en kehdannut lähteä kaverille kylään ja hän ihmetteli että mitä häpeämistä siinä on, kun tarkoitin etten nyt viitsisi.

Toiselta opiskelukaverilta pyysin käsityötunnilla huovutettaessa maljaa lainaksi, oli ihan ihmeissään. Sitten selvisi että hänelle tarkoittaa hienoa lasiastiaa, esim kastemalja kun minulle pesuvatia :)

Eräs tuttava kertoi limppaavansa pyykit ja minä ihan että ihanko tosissas niihin räkäiset? Kyse olikin pyykin viikkaamisesta eli kaappiin laittamisesta.

Uusi naapuri kehotti hakemaan pyykkinarujen ripustamiseen avuksi tikat varastosta. Tuumasin ensin että eihän mulla ole tikkatauluakaan kunnes selvisi että tarkoitti sellaisia metallisia rakennustelinetyyppisiä tikapuita.
 
"Aapee"
Minulla huvittavia kokemuksia sanojen kehdata, malja, limpata ja tikat kohdalla. Opiskeluaikana en kehdannut lähteä kaverille kylään ja hän ihmetteli että mitä häpeämistä siinä on, kun tarkoitin etten nyt viitsisi.

Toiselta opiskelukaverilta pyysin käsityötunnilla huovutettaessa maljaa lainaksi, oli ihan ihmeissään. Sitten selvisi että hänelle tarkoittaa hienoa lasiastiaa, esim kastemalja kun minulle pesuvatia :)

Eräs tuttava kertoi limppaavansa pyykit ja minä ihan että ihanko tosissas niihin räkäiset? Kyse olikin pyykin viikkaamisesta eli kaappiin laittamisesta.

Uusi naapuri kehotti hakemaan pyykkinarujen ripustamiseen avuksi tikat varastosta. Tuumasin ensin että eihän mulla ole tikkatauluakaan kunnes selvisi että tarkoitti sellaisia metallisia rakennustelinetyyppisiä tikapuita.
:D =)
 
Savossa haavan rupi on rahka. Kun muutin tänne ja kaveri sanoi et revi tuo rahka pois kädestäs niin olin ihan ihmeissään että ei mulla oo rahkaa kädessä??? Toinen inttää että on ja mikset ota pois sitä. Ja minä vaan intän et en oo edes syönyt rahkaa pitkään aikaan ja toinen et hyi saakeli ei sitä syödäkkään...:D
 
Eräs tuttava kertoi limppaavansa pyykit ja minä ihan että ihanko tosissas niihin räkäiset? Kyse olikin pyykin viikkaamisesta eli kaappiin laittamisesta.
:D Mie leippoan pyykit välillä, mutta toisinaan ihan vaan viikkaan ne.

Ja tosiaan, jos ei jostain perusta, niin se asia ei silloin kauheasti nappaa.

Älypään murrevisaa pelatessa törmää ihan ihmeellisiin kysymyksiin. Siellä kysyttiin mm., että mikä on sikiötokka. :D Käyttääkö joku oikeasti tuollasta sanaa?
 
vierailija
Vanha ketju mutta pakko vastata - kun juuri paistetteiin mokluja mokluraudoilla.

Siis moklurauta on uunissa avotulella kuumennettava saksimainen sepän tekemä vohvelirauta. Rauta kuumennetaan vaikkapa uunissa, voiellaan, alempaan 'leukaan' kaadetaan vohvelitaikina ja ylempi leuka painetaan kiinni. Paistetaan avotulella pari kolme minuuttia ja käännetään... ja syödään halulla pois.
Meidän mokluraudat on perintöesine - lienee kohta 100 vuotta ollut suvussa ja nykyään käytetään säännöllisesti ainakin isänpäivänä
 

Yhteistyössä