Kyselen masennuslääkkeen aloituksesta..Uskallanko vielä??

Olen varmaan vuosi akärsinyt jonkin asteisesta masennuksesta ym. erilaisista oireista. jokunen kuukausi sitten lääkärini määräsi minulle lääkityksen..Fevarin muistakseeni. No, söin sitä peräti kaksi viikkoa..Mutta sitten oli pakko lopettaa. Kun minusta tuntui että olo huononi entisestään..olin hyvin ahdistunut, ja aamuisin heräsin oksettavaan oloon ja sydämmen tykytykseen. Mielialani en huomannut kohentuneen.
Nyt siis olen ilman lääkettä, ja olo on aivan hirveä. aamuisin tuntuu että vihaan koko perhettä..lasten kasvotkin ällöttää ja se meteli. kukaan ei mielestäni tee mitään oikein, ja saatan purskahtaa itkuun, kun olen niin kireä kun huusholli on koko ajan hujan hajan. Kaikki tuntuu niin työläältä.. ja siltä kun olisin pelkkä koti orja.
En ehkä osaa oikeilla sanoilla kuvata mikä minun on, mutta paha on olla.Niin, ja huomaan että aivot ei toimi enää normaalisti..pää on "hajamielinen"..Ja usein on jotenkin epätodellinen olo.

Olenkin miettinyt pitäisikö minun aloittaa uudestaan tuon lääkkeen sisäänajo, mutta toisaalta pelkään kun ei se olo viimeksi mennyt yhtään parempaan suuntaan. Vaan ahdistus tuntui vain pahenevan.
Kauan siinä menee ennenkuin lääke korjaa oloa?
Kun jostakin ketjusta luin että jollakin oli cipramil auttanut jo parissa päivässä!!
Siis onko minussa jotakin vikaa?? :\|

:'( :'(

Aivan mahdotonta, että jokin masennuslääke oikeasti auttaa jo parin päivän jälkeen. Oikeasti ne auttavat vasta noin 4-6 viikon kuluttua. Alussa nimenomaan nuo oireet pahenevat ja ne on kestettävä.
Minusta sinun kannattaa aloittaa lääkitys uudestaan ja kestää pahenevat oireet, koska lopulta olosi kuitenkin helpottuu.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.01.2006 klo 10:02 nelli kirjoitti:
Aivan mahdotonta, että jokin masennuslääke oikeasti auttaa jo parin päivän jälkeen. Oikeasti ne auttavat vasta noin 4-6 viikon kuluttua. Alussa nimenomaan nuo oireet pahenevat ja ne on kestettävä.
Minusta sinun kannattaa aloittaa lääkitys uudestaan ja kestää pahenevat oireet, koska lopulta olosi kuitenkin helpottuu.
Samaa mieltä minäkin !! Alku on kurjaa, mutta kun sen kestää, niin sen jälkeinen olo maksaa kyllä tuon vaivan :hug:

hei! Itselläni todettiin synnytyksen jälkeinen masennus pari kuukautta sitten. Oireet juuri samanlaisia kuin mitä kerrot. Lääkitys pahensi alussa noin 2vk:a oireita tosi pahasti. Lääkäri antoi minulle minulle myös reseptin rauhoittavasta lääkkeestä, jota otin tarvittaessa noina viikkoina. Kannattaa aloittaa lääkitys, se kyllä helpottaa oloa ajan kans. Jos näin ei käy, täytyy lääke vaihtaa toiseen. Ja usko pois, tunnen itseni jo nyt melkein entiseksi itsekseni.

Aloita vaan uudestaan lääkitys,koska tilanteesi vaikuttaa siltä,ettet omin avuinkaan selviä. Varmasti menee se pari vkoa ennenkuin huomaat mitään muutoksia parempaan, mutta koeta sinnitellä. Luultavasti myös keskustelusta jonkun ammattiauttajan kanssa olisi apua! Koeta järjestää itsellesi myös omaa aikaa, vaikka vain hetkiseksi. ELÄMÄ HYMYILEE VIELÄ!

on todella yksilöllistä että kenellä pahenee oireet ja kenellä ei, vai tuleeko sivuoireita ollenkaan.
se, että ne lääkkeet alkaa oikeasti vaikuttaa mielialaan vaatii vähintään 2vko käytön. yleensä ohjeissa sanotaan että 2-4vkoa. lääkäri sano että siihen käyttöön pitää todella sitoutua, ne ei ole mitää särkyläkkeitä jotka auttaa heti, vaan varsinaisen hyödyn saa irti vasta kuukausienkin käytön jälkeen. vaikka ne tosissaankin alkaa parissa viikossa jo vaikuttamaan, joitakin lääkkeitä pitää käyttää minimissään 3-6kk että niistä on oikeasti jotain hyötyä.

mä en silti menis alottamaan lääkitystä uudestaan ihan itekseni, varsinkin jos siitä on vähänkin enemmän aikaa ku ne on sulle määrätty. yleensä kannattais koko tilanne ja sopivuuden arviointi tehdä uudestaan. lisäks tässä on sellanen pointti, että jos varaat lääkärille uudestaan aikaa, saat myös samalla jutella sivuoireista, ja voi olla että sulle määrätään kokonaan uusi lääke. siis jos ne oireet on ollu todella häiritseviä.

Kannattaisi käydä uudestaan lääkärin juttusilla ja arvioida tilanne uusiksi.

Itse aloitin lääkityksen marraskuun lopulla ja täytyy sanoa, että ensimmäinen viikko oli ihan HIRVEÄ. Ahdistus oli jotain aivan järkyttävää ja ajattelin että tästä ei selviä ikinä. Toisaalta tiesin, että olo voi pahentua lääkityksen alussa, ja varmaan sen takia kestinkin sen kauhean olon parempaa huomista odotellen.

Toinen viikko oli jo vähän helpompi ja siitä eteenpäin lääkitys alkoi SELVÄSTI auttamaan! Ahdistus- ja paniikkikohtaukset hävisivät ja olo on muutenkin ollut kutakuinkin normaali. Olen niin onnellinen, että kahden vuoden masennusoireiden jälkeen hain vihdoinkin apua! =)

Tsemppiä sinulle!! :flower:

Kiitoksia vastajille...Pieni toivonpilkahdus heräsi minussakin vastauksienne perusteella

Aloitin Fevarinin uudestaan...

Nyt mennyt kolme päivää, ja täytyy sanoa että olo on todella ahdistunut.Mitään ei oikein voi tehdä..Kun on niin lukossa sisältä. Sitä vaan istuisi ja tuijottaisi...Jotenkin kamalan kankea olo. Suihkuunkin saa pakottaa itsensä..eikä johdu siitä että laiskottaisi tai väsyttäisi, vaan ahdistus jotenkin lamauttaa totaalisesti.
Mutta, nyt uskon että jos jaksan tämän yli..niin on odotettavissa parempaa...Päivät on vain aika pitkiä tämän olon kanssa, huoh!!

Mutta päivä kerrallaan..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2006 klo 09:04 Pelokas kirjoitti:
Kiitoksia vastajille...Pieni toivonpilkahdus heräsi minussakin vastauksienne perusteella

Aloitin Fevarinin uudestaan...

Nyt mennyt kolme päivää, ja täytyy sanoa että olo on todella ahdistunut.Mitään ei oikein voi tehdä..Kun on niin lukossa sisältä. Sitä vaan istuisi ja tuijottaisi...Jotenkin kamalan kankea olo. Suihkuunkin saa pakottaa itsensä..eikä johdu siitä että laiskottaisi tai väsyttäisi, vaan ahdistus jotenkin lamauttaa totaalisesti.
Mutta, nyt uskon että jos jaksan tämän yli..niin on odotettavissa parempaa...Päivät on vain aika pitkiä tämän olon kanssa, huoh!!

Mutta päivä kerrallaan..
Kyllä se siitä !! :hug:

Jaa...en tiedämitä ololleni on tapahtunut.
väsymys ja itkuisuus on alkanut hellittää... enää ei tunnu siltä että vihaan koko maailmaa. mutta tilalle on tullut ihmeellinen apaattisuus. olen jotenkin jumissa, jäässä tuolta pääni sisältä... voisin vain istua ja tuijottaa eteeni, tuntitolkulla. Jotenkin sellainen lukkitunut olo puristaa minua...en pysty tehdä mitään.

Mami71
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.02.2006 klo 11:31 vieras kirjoitti:
minulla efexorin auttaminen kesti kyllä odottaa itseään ja jouduin syömään ahdistukseen oxepamia. nyt monen viikon jälkeen on olo helpottanut. ei ne lääkkeet heti tehoa.
Ai kun sulla ei heti tehonnut se on kaikilla niin?

hyvä kokemus
Minä käytin muutama vuosi sitten Zoloftia. Ensimmäisenä parina viikkona oli sivuoireita vaikka alkuannostus oli normaalia pienempi, mutta onneksi lääkäri oli varoittanut niistä. Tilannetta auttoi unilääke, jota käytin ensimmäiset viikot jatkuvasti. Ensimmäisenä kuukautena lääkkeestä ei tuntunut olevat apua ollenkaan. Annostusta nostettiin ja parin viikon päästä nostosta alkoi tuntua jo paremmalta. Parin kuukauden päästä vähensin annostusta jonkun verrran ja siitä pikku hiljaa takaisin normaaliannostukseen.

Söin masennuslääkettä reilun vuoden. Lopetuksen tein pikkuhiljaa. Lääkäri neuvoi vielä lopussa ottamaan pikkunokareen lääkettä joka kolmas päivä. Lääkkeiden lopetuksen sain näin tehtyä täysin ilman oireita. Nyt olen jo muutaman vuoden pärjännyt ilman lääkkeitä. Unilääkkeitä käytän edelleen aina silloin tällöin, sillä unettomuus oli merkittävä tekijä masennukseni alkamisessa. Nyt katkaisen uniongelmat heti alkuunsa ennenkuin tilanne ehtii mennä masennuksen puolelle.

Ex-savonlinna
Vaikka lääke tuo sen huonon olon aluksi, ei se tarkoita etteikö ko lääke sinulle sopisi. Ei kannata lopettaa ja aloittaa lääkettä vähän väliä. Masennuslääke alkaa tehoamaan vasta useiden viiikojan jälkeen.
Kun ja jos teille määrätään lääkkeitä, niin kuunnelkaa niitä lääkäreitä. Ne on sen tehneet ennekin ja tietävät tosiaan mitä tekee!!! Teette vain itsellenne hallaa kun leikitte noin!!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.01.2006 klo 09:40 Pelokas kirjoitti:
Olen varmaan vuosi akärsinyt jonkin asteisesta masennuksesta ym. erilaisista oireista. jokunen kuukausi sitten lääkärini määräsi minulle lääkityksen..Fevarin muistakseeni. No, söin sitä peräti kaksi viikkoa..Mutta sitten oli pakko lopettaa. Kun minusta tuntui että olo huononi entisestään..olin hyvin ahdistunut, ja aamuisin heräsin oksettavaan oloon ja sydämmen tykytykseen. Mielialani en huomannut kohentuneen.
Nyt siis olen ilman lääkettä, ja olo on aivan hirveä. aamuisin tuntuu että vihaan koko perhettä..lasten kasvotkin ällöttää ja se meteli. kukaan ei mielestäni tee mitään oikein, ja saatan purskahtaa itkuun, kun olen niin kireä kun huusholli on koko ajan hujan hajan. Kaikki tuntuu niin työläältä.. ja siltä kun olisin pelkkä koti orja.
En ehkä osaa oikeilla sanoilla kuvata mikä minun on, mutta paha on olla.Niin, ja huomaan että aivot ei toimi enää normaalisti..pää on "hajamielinen"..Ja usein on jotenkin epätodellinen olo.

Olenkin miettinyt pitäisikö minun aloittaa uudestaan tuon lääkkeen sisäänajo, mutta toisaalta pelkään kun ei se olo viimeksi mennyt yhtään parempaan suuntaan. Vaan ahdistus tuntui vain pahenevan.
Kauan siinä menee ennenkuin lääke korjaa oloa?
Kun jostakin ketjusta luin että jollakin oli cipramil auttanut jo parissa päivässä!!
Siis onko minussa jotakin vikaa?? :\|

Käyppä lukemassa kilpirauhasfoorumilta kirjoituksia
:'( :'(
:attn: :attn:

Yhteistyössä