Moiks!
Itse olen synnyttänyt kaksi lasta Kysissä. Ensimmäisen -08 ja toisen 11/11 eli vajaa vuosi sitten. Kokemukset mulla ei sinällään ole ollut mitään kovin hyviä,liittyen itse synnytyksiin joten ehkä sen vuoksi en antaisi pelkkiä ruusuja kyseiselle sairaalalle. Jos en ihan väärässä ole,niin mielestäni Kysissä ei ole vesisynnytys mahdollisuutta. Ei minulle ainakaan kukaan ole siitä koskaan maininnut,vaikka olisin halunnut vedessä lillua. Kun synnytin tytön viime marraskuussa,tein siellä henkilökunnan mukaan "historiaa". Olin ainoa synnyttäjä sinä päivänä siellä, tai itseasiassa yli vuorokauteen. Siellä ei ollut yhtään ketään muita ollut sinä päivänä. Samoin synnyttäneiden osasto,meitä oli parhaimmillaan vain 4 äitiä siellä. Tyttäremme joutui lastenosastolle muutamaksi päiväksi ja myös siellä hän oli ainoa lapsi. Joten periaatteessa meillä oli normaalia parempaa kohtelua,kun siellä ei todellakaan ollut kiire kenelläkään ja kaikilla oli aikaa vain ja ainoastaan meille.Mutta se mistä jäi huono maku oli se,että ehkä joillain henkilökunnan ihmisillä olisi voinut olla asenteessa parantamisen varaa.
Mitä tulee liikkumiseen. Synnyttämään menevien osastolla se kyllä onnistuu,mutta itse synnytyssalissa ei. Tässä kohtaa olisin toivonut parempaa kohtelua. Minäkin nimittäin olisin halunnut tehdä muuta kuin vain maata sängyssä ja odotella. Tämäkin tosin voi riippua siitä,millainen ihminen sulla on kätilönä. Minua hoitanut kätilö ei ainakaan antanut minun kävellä pidemmälle kuin mitä siinä synnytyssalissa mahtuu tallustelemaan.
Mitä taas tulee puolestaan tuohon imetykseen... Ensimmäisen kohdalla imetys ei sujunut minulla kovinkaan hyvin. Olin suunnitellut pyytäväni apua ja tukea,jotta imetys lähtisi menemään paremmin tällä kertaa. Noh,kyllähän minä sitä apua pyysin,mutta kovin pintapuolisesti ja hätäisesti sitä sain. Tämäkin kyllä saattoi osaksi johtua kyseisista ihmisistä jotka sitä opastusta antoivat. Tuntui siltä,että mitä enemmän yritin ottaa opikseni heidän neuvoistaan,sitä enemmän epäonnistuin ja myös he turhautuivat minua opettamaan. Voi olla että olen vain niin huono imettäjä. Loppujen lopuksi,löysin vasta kotiin päästyäni oikeat ja hyvät omanlaiseni imetysasennot ja taktiikat. Jälkeenpäin mietittynä minua ehkä jännitti liikaa kyseiset imetystilanteet heidän kanssaan. Kun sain rauhassa opetella mikä minusta ja vauvasta tuntui hyvältä,löytyi myös oikea imetystyyli. Mutta vastaus siis kysymykseesi, kyllä sieltä apua saa,mutta välttämättä se ei ole sitä pätevintä saatavilla olevaa apua.
Kokemusta ei siis ole muihin sairaalaloihin,joten en voi verrata ja sanoa onko Kys hyvä vai huono paikka synnyttää. Sanoisin että kohtalainen. Joissain asioissa olisi parantamisen varaa,toiset asiat taas sujuvat hienosti ja apua saa. Missään nimessä ei kannata jännittää sinne menoa,ihan rentoa henkilökuntaa he ovat. Hyvällä ja positiivisella mielellä vain eteenpäin!