Kymysys teille allergisten lasten vanhemmat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pikkis82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pikkis82

Jäsen
02.10.2009
48
0
6
Kangasala
Heipat,

Kuumeilen tässä vauvaa kovasti ja kaikennäköistä nyt pyörii mielessä. Eli Te joilla on allergisia lapsia, oletteko itse allergisia. Eli lähinnä kuinka periytyvää allergiat on? Minulla itselläni ei ole allergioita muuta kuin penisiliini, joka on myös isälläni. Lienee perinnöllistä..?! Mutta mieheni oli vauvana lähes kaikelle allerginen ja kärsi atooppisesta ihosta. Suurin osa allergioista on jo helpottanut nyt vanhemmalla iällä. Mietin nyt näitäkin valmiiksi.. En sentään silti asiasta ressiä ota taikka huolestunut siitä ole.

Omassa suvussa on paljon allergioita, mm. vilja-aine allergiat, märkäruveksi kehittyvät atooppiset ihottumat jne. Miehen veljellä on ollut paha ihottuma lapsesta asti ja on edelleen (22v). Se on niin paha, että on tarvinut laser-hoitoa. Itse en olle ruoka-aineille allerginen, mutta atooppinen ihottuma vaivaa talvisin. Mies on "moitteeton". Mulla on 2 lasta, tyttö 2v5kk ja poika 1v3kk, ja molemmilla on talvisin atooppinen iho. Rasvaa menee pönttötolkulla ja pojalle on kehittynyt pahoista ihottumalaikuista märkärupea. Ruoka-aine allergiaa ei ole meidän lapsilla todettu.. Eli toistaiseksi on periytynyt tuo atooppinen ihottuma, mikä itseänikin kovasti vaivaa..

Atooppinen iho periytyi ihan selkeästi pojallemme. Miehellä oli se vauvana ja minulla on vieläkin aika herkkä iho jos ei nyt ihan atooppinen. Oireet ilmenivät kolmiviikkoisella lapsella ensin pieninä kuivina läiskinä ( 2 kpl ). Siitä pikkuhiljaa levisi laajemmalle.

Ihoa pahentaa meillä mm:
pöly
lika
auringossa oleilu

Mulla on kaksi suolistolla/refluksilla oireilevaa allergista lasta, joista esikoinen 2 v on jo lähes parantunut ruoka-allergioistaan ja kuopus puoli vuotta on ruoka-allergiataipaleensa alussa. Minulla on hyvin lieviä ruoka-allergiaoireita, jotka eivät käytännössä rajoita elämääni. Miehellä on oikeasti rajoittavia ruoka-allergioita enemmänkin. Miehen suvussa on ja on ollut ruoka-allergioita, keliakiaa, laktoosi-intoleranssia... Oma isäni ei pysty juomaan maitoa (maha ei kestä ) mutta pystyy käyttämään käsiteltyjä maitotuotteita. Miehen äidillä on todettu penisiliiniallergia. Miehelläni ei ole penisiliiniallergiaa.

Allerginen taipumus ja atopia voivat periytyä ihan tutkimustenkin ja kliinisen tiedon perusteella. Se että yhdellä sukulaisella on jokin tietty allergia, ei tarkoita että juuri tämä allergia periytyy, vaan elimistön herkistymistaipumus mille tahansa periytyy.

Minulla allergioita ja reagoin iholla sekä nuhalla ja hengenahdistuksella. Miehellä ei mitään allergiaa/ihottumaa. Meillä yksi lapsi ja moniallerginen sekä astma löytyy myös, aika hyvin jo parantunut. Lapsi taas ei reagoi iholla ollenkaan vaan on enemmän suolioireinen/refluksilla reagoiva.

mun miehellä on kans astma viäkin olemassa. ruoka-aine allergiat ei juuri enää vaivaa, mut elukoille ja siitepölylle juu. ja elukoille varsinki ottaa henkee ja iholla myös..
tyhmä kysymys, mut miten sen astman pienellä lapsella huomaa? vinkuuks sen hengitys?

Mulla itsellä on astma ja minulla alkaa vinkumaan hengitys. Lapsellani todettiin astma ja olin aluksi itsekin aika hämmästynyt, sillä sen hengitys ei vinkunut. Oireet olivat epämääräisemmät eli yöheräilyjä ja yskimistä nukkuessa (koko syksyn yski ja päikkäreillä ja yöunilla) sekä keuhkoputken tulehduksia. Nämä poistuivat kun aloitettiin astmalääkitys.

Yhteistyössä