Kyllästynyt kateelliseen ja ilkeämieliseen suomalaisuuteen!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "siru"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"siru"

Vieras
Suomalaisilta puuttuu kokonaan yhteisöllisyys, pienessä rivitalo pihassa voi olla ettei osa naapureista koskaan juttele kanssasi. Kateellisia ollaan jopa täysin liikuntakyvyttömälle pyörätuoli ihmiselle. Sinut voidaan luokitella köyhäksi sen perusteella millä autolla ajat, vaikka monet vanhoilla autoilla ajavat ovat ihan hyvässä taloudellisessa tilanteessa. ILkeämielisyyttä voi aiheuttaa se kun yksinhuoltaja äiti pärjääkin ihan hyvin. Suomalaiset haluavat luokitella toisensa sen mukaan teetkö vaki työtä vai keikka töitä ,asutko omistus vai vuokratalossa. Olet yleensä myös parempi ihminen jos olet naimisissa tai vähintään pitkässä suhteessa. Suomalainen suvaitsemattomuus ja ennakkoluuloisuus. Monta vuotta olin maailman matkaajana ja näin, että onneksi muunkinlaisia ihmisiä löytyy. Nyt on kaipuu taas suomen rajojen ulkopuolelle.

Muualla asuneena yhdyn mielipiteeseesi; viestissäsi piilee totuuden siemen. Tosin kuvailemasi materialismi ja keskiluokkainen pikkusieluisuus ovat voimissaan muissakin maissa kuin Suomessa. Kanssaihmisten pahantahtoinen kyräily yhteisöllisyyteen tähtäävän vuorovaikutuksen sijaan tuntuu kuitenkin olevan Suomessa aivan omaa luokkaansa.

[QUOTE="Kolmas korppi";24068457]Muualla asuneena yhdyn mielipiteeseesi; viestissäsi piilee totuuden siemen. Tosin kuvailemasi materialismi ja keskiluokkainen pikkusieluisuus ovat voimissaan muissakin maissa kuin Suomessa. Kanssaihmisten pahantahtoinen kyräily yhteisöllisyyteen tähtäävän vuorovaikutuksen sijaan tuntuu kuitenkin olevan Suomessa aivan omaa luokkaansa.[/QUOTE]

Olen samaa mieltä sinun kanssasi.

Mahdatko olla edes vieraillut muissa maissa kuin Suomessa, täällä kun esim. luokkajako on ihan olematon verrattuna moniin muihin suuriin maihin.

Puhumattakaan sitten muiden maiden ongelmista... "epäsosiaalisuus" on niiden rinnalla pientä.

en mä siitä jaksa välittää jos joku on epäsosiaalinen, annan sellaisten ihmisten olla rauhassa, kun olen huomannut että tervehtiminenkin on heille vaikeaa- en vaivaa päätäni sellaisella. Kateelliset ihmiset saavat olla ihan rauhassa kateellisia, en jaksa ruveta sellastakaan märehtimään. Ja ilkeät selän takana pahaa puhuvat/ juoruavat ihmiset, siinähän puhuvat, en jaksa välittää.

Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;24068566:
en mä siitä jaksa välittää jos joku on epäsosiaalinen, annan sellaisten ihmisten olla rauhassa, kun olen huomannut että tervehtiminenkin on heille vaikeaa- en vaivaa päätäni sellaisella. Kateelliset ihmiset saavat olla ihan rauhassa kateellisia, en jaksa ruveta sellastakaan märehtimään. Ja ilkeät selän takana pahaa puhuvat/ juoruavat ihmiset, siinähän puhuvat, en jaksa välittää.

Oikea asenne sulla. :attn:

Minun mielestäni tuo suomalaisten kateellisiksi väittäminen on kaunistelua. Kateellisuus mielestäni on positiivinen voima, se voi ajaa itseämme parempaan suoritukseen.

Me olemme itsetunnoton kansa, meidät on kasvatettu alentamalla ja nöyryyttämällä kuuntelemaan ylempiämme kyseenalaistamatta ja samaa jatkamme kanssaihmisten kanssa.

Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu mielummin alentaa muut, mieluiten selän takana kyräillen kun siten on helpompi, kuin pyrkiä itse parempaan.

• Tykkää
Reactions: emppu75
Olin varmaan samaa mieltä joku vuosi takaperin. Mutta kun vaivautuu itse tulemaan kuoresta esiin, saattaa yllättyä miten kivoja ihmisiä ympärillä on. Materialismia, suoritamista ja katuetta löytyy, mutta on myös taito hakeutua sellaiseen seuraan, jossa sitä ei ole :) Omalla käytöksellään voi vaikuttaa myäs paljon.

En komppaa myöskään muun maailman paremmuutta tässä suhteessa. Kun on paremmin kulttuurissa sisällä, alkaa nähdä muutakin kuin mustaa ja valkoista. Jokaisessa kulttuurissa on omat harmaankin sävynsä. Sitä ei näe turistin silmin.

Olin juhannuksen paikassa, jossa ei ollut kateellisuutta juuri lainkaan. meillä kun on aika iso teltta, niin ohi kulkevat puhuivat siitä, mutta myönteiseen sävyyn, että ompa hieno, kätevä, iso ja muuta. Muutenkaan katseet eivät olleet lainkaan totutun happamia. :)

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24068708:
Olin juhannuksen paikassa, jossa ei ollut kateellisuutta juuri lainkaan. meillä kun on aika iso teltta, niin ohi kulkevat puhuivat siitä, mutta myönteiseen sävyyn, että ompa hieno, kätevä, iso ja muuta. Muutenkaan katseet eivät olleet lainkaan totutun happamia. :)

Mitenkäs se teidän teltta kesti sitä vedentuloa?

(miten iso se oikei oli - kaksi toisiinsa yhdistettyä, joiden väliosa katettu oleskelutilaksi?)

[QUOTE="vieras";24068696]Olin varmaan samaa mieltä joku vuosi takaperin. Mutta kun vaivautuu itse tulemaan kuoresta esiin, saattaa yllättyä miten kivoja ihmisiä ympärillä on. Materialismia, suoritamista ja katuetta löytyy, mutta on myös taito hakeutua sellaiseen seuraan, jossa sitä ei ole :) Omalla käytöksellään voi vaikuttaa myäs paljon.

En komppaa myöskään muun maailman paremmuutta tässä suhteessa. Kun on paremmin kulttuurissa sisällä, alkaa nähdä muutakin kuin mustaa ja valkoista. Jokaisessa kulttuurissa on omat harmaankin sävynsä. Sitä ei näe turistin silmin.[/QUOTE]

Juuri näin. Työkaverit on oikeastaan ainoat, joiden kanssa joutuu olemaan tekemisissä, vaikkei ehkä haluaisikaan. Muutoin voi yleensä valita ne ihmiset, joiden kanssa on tekemisissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24068729:
Juuri näin. Työkaverit on oikeastaan ainoat, joiden kanssa joutuu olemaan tekemisissä, vaikkei ehkä haluaisikaan. Muutoin voi yleensä valita ne ihmiset, joiden kanssa on tekemisissä.

Sukulaisiakin on joskus hankala vältellä.

Tämä on toisaalta kuitenkin väistyvä tilanne, nuori polvi on eri maata, eikä nykyäänkään tilanne ole niin paha kaupungeissa. Ongelma on enemmän maaseudun ja pienten kaupunkien pienissä piireissä ja enemmän juuri vanhempien ihmisten kohdalla.

Sukulaisiakin on joskus hankala vältellä.

Tämä on toisaalta kuitenkin väistyvä tilanne, nuori polvi on eri maata, eikä nykyäänkään tilanne ole niin paha kaupungeissa. Ongelma on enemmän maaseudun ja pienten kaupunkien pienissä piireissä ja enemmän juuri vanhempien ihmisten kohdalla.
Tuo on varmaan totta, mutta pieniltä paikkakunnilta voi yleensä muuttaa pois, jos ihmiset siellä ovat ahdistavia.

kaikkia suomalaisia haluakaan yleistää otsikon mukaan, kyllä minäkin olen tavannut aivan mahtavia tyyppejä suomessa. Pikku kaupungeista löytyy otsikon ihmisiä oman kokemukseni mukaan. Kuitenkin aivan pienen pienessä kylässä maaseudulla pidän siitä kun ihmiset oikeasti tuntevat naapurinsa(kaikki ei tietty pidä siitä). Naapuri voi kävellä suoraan aamukahvi pöytään kertomaan rankasta viikostaan. Kyllä suomalaiset vaan pönkittävät sitä itsetuntoaan esim. uudella autolla, ihan niinkuin sen jälkeen olisi jotenkin arvokkaampi ihminen kuin naapuri joka ajaa vanhalla hyvällä autolla.

kaikkia suomalaisia haluakaan yleistää otsikon mukaan, kyllä minäkin olen tavannut aivan mahtavia tyyppejä suomessa. Pikku kaupungeista löytyy otsikon ihmisiä oman kokemukseni mukaan. Kuitenkin aivan pienen pienessä kylässä maaseudulla pidän siitä kun ihmiset oikeasti tuntevat naapurinsa(kaikki ei tietty pidä siitä). Naapuri voi kävellä suoraan aamukahvi pöytään kertomaan rankasta viikostaan. Kyllä suomalaiset vaan pönkittävät sitä itsetuntoaan esim. uudella autolla, ihan niinkuin sen jälkeen olisi jotenkin arvokkaampi ihminen kuin naapuri joka ajaa vanhalla hyvällä autolla.

Kuka pönkittää milläkin itsetuntoaan. Toisille se on auto, toisille autottomuus.

Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;24068566:

Mutta joskus se on vaikeaa ja ottaa toisinaan päähän jos väritettyä ja keksittyä juttua liikkuu paljon. Silmätikkuna olemisessa on hyvät ja huonot puolensa. Me asutaan isohkossa kunnassa joka tuntuu tuppukylältä. Pois muuttaminen ei ole niin helposti tehty.

No mä kuulun niihin ihmisiin, jotka ei tosiaankaan halua heti aamutuimaan kestittää koko kylää ja kuunnella niiden huolia. Joskus nuorempana oli "leelian lepotuoli" ja kun yksi puhelu loppui, puhelin soi uudestaan ja jollain toisella oli huolensa kerrottavana. Kun vielä samaan aikaan työskentelin sairaanhoitajana, niin jatkuva muiden murheiden kuunteleminen alkoi ottaa suunnattomasti päähän. Haluan valita ystäväni itse ja ennenkaikkea päättää itse omasta ajankäytöstäni.

Muutos parempaan alkaa meistä jokaisesta itsestä.
Kun itse huomaat olevasi kateellinen, materialistinen ja saavasi tyydytystä saadessasi läheisesi kateelliseksi omista tavaroistasi/rahoistasi ja kun huomaat olevasi katkera ja ylpeä ja väsynyt kaikkeen niin eikö silloin jokin olekin todella pielessä?
Jokainen meistä toivoisi yhteisöllisyyttä mutta ei ole valmis itse ottamaan sitä ensimmäistä askelta sinne suuntaan, koska se askel vaatii niin paljon omasta itsestä. On luovuttava niin monesta persoonallisesta asiasta ylpeydestä puhumattakaan, että se eka askel on vaikea ottaa.....

Oli jos ostaa uuden auton, niin on tyhmä ja itsetunnoton? Onko mahdollista hyväksyä tilannetta jossa uusi auto on aidosti tarpeellinen tai tuo muuten vain iloa ja saavuttamisen riemua omistajalleen?

Yhteistyössä