Kylläpäs korkojen nousu kirpaisee pahasti velallisia (linkissä laskelmat)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ne on jo varautuneet pitkän aikaa tuohon ja lakanneet myöntämästä asuntolainoja, joten niillä ainakaan huolta tuosta.
Itse kun yrittää myydä kämppää, niin harmittaa, kun ostajille ei myönnetä lainaa, koska talous voi kaatua sataseen. Kuinka monella oikeasti, sepäs vasta onkin kysymys.

Jokainen joka ei korkojen noususta selviä voi mennä ihan itseensä, tasan kaikilla on varmasti ollut tiedossa korkojen nousun mahdollisuus ja mahdollista arvioida oma lainansa sellaiseksi että siitä korkojen noustessakin selviää eikä vetää niin isoa lainaa että saa itsensä kuseen.

Yllättävän monella tosiaan on annuiteettilyhennys. Itse en ikinä ottaisi noin isoissa kainoissa.

Samoin ihmettelen, miksi useimmat valitsevat tuon 12kk euriborin.
Hullua.

Yllättävän monella tosiaan on annuiteettilyhennys. Itse en ikinä ottaisi noin isoissa kainoissa.

Samoin ihmettelen, miksi useimmat valitsevat tuon 12kk euriborin.
Hullua.

Koska pankki sitä 12kk euriboria tyrkyttää ja nyt olen kuullut ettei lyhyempiin korkoihin nykyisin edes suostuta. Samoin ensi asunnon ostajat jos ovat olleet ASP-säästäjiä, niin sen ehtoihin kuuluu että vain 12kk euribor käy viitekoroksi.

Parin prosentin stressitestit pitää olla tehty ennen kuin edes menee pankkiin ja lisaks pankin kuuluu(isi) se tehdä ennen asuntolainan myöntämistä.
Se, että korot heilahtelee on normaalia.

Muistan liian hyvin tuho-Ahon ja Viinasen joiden rahapolitiikka nosti asuntolainojen korot kaksinumeroisiksi.
Semmoiseen ei asuntovelkainen voi varautua mitenkään mutta lasku jää velallisen maksettavaksi vaikka vika olis jossain ihan muualla kuin velallisessa ittessään.

Parin prosentin stressitestit pitää olla tehty ennen kuin edes menee pankkiin ja lisaks pankin kuuluu(isi) se tehdä ennen asuntolainan myöntämistä.
Se, että korot heilahtelee on normaalia.

Muistan liian hyvin tuho-Ahon ja Viinasen joiden rahapolitiikka nosti asuntolainojen korot kaksinumeroisiksi.
Semmoiseen ei asuntovelkainen voi varautua mitenkään mutta lasku jää velallisen maksettavaksi vaikka vika olis jossain ihan muualla kuin velallisessa ittessään.
Kai sä tajuat miksi 90-luvun alussa asuntolainojen korot hipoivat melkein 20 prosenttia?

Meillä on 12 kk euribor, mitä hullua siinä on?

Se on kallis. Se siinä on hupsua. Maksat rahasta enemmän, kuin vaikkapa 3kk euriborin ottaja. Ja tämä ei ole mielipide, vaan todettavissa historian faktoista. Toki kukaanhan ei koskaan ikinä voi ennustaa tulevaa, mutta mikään ei indikoi tähän muutosta.

• Tykkää
Reactions: .....
Se on kallis. Se siinä on hupsua. Maksat rahasta enemmän, kuin vaikkapa 3kk euriborin ottaja. Ja tämä ei ole mielipide, vaan todettavissa historian faktoista. Toki kukaanhan ei koskaan ikinä voi ennustaa tulevaa, mutta mikään ei indikoi tähän muutosta.
Sehän miinuksella nyt?! Itse ainakin maksan mielelläni muutaman "sentin " enemmän siitä, että korot /lainalyhennys ei hypi joka kk tai 3kk...mut jokainen kai tyylillään...

Sehän miinuksella nyt?! Itse ainakin maksan mielelläni muutaman "sentin " enemmän siitä, että korot /lainalyhennys ei hypi joka kk tai 3kk...mut jokainen kai tyylillään...

Joo kaikki on. Huomasit sen varmasti. Mutta katso vaikka koko historia. Lyhyemmän koron valinnut on maksanut aina vähemmän. Ja se koron "hyppeleminen" on sitä pankin pelottelua. Ihan sama maksaako tässä kuussa 940e ja ensi keväänä 960e. Kun samassa ajassa jo tällä hetkellä pidemmän koron valitsija maksaa 1100e. Ymmärrätkö pointin?

Yhteistyössä