Kylläpä oli tarhassa outo täti!

• Viestiketjun aloittaja Pöyristynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="hohhoh";24709481]Lisäksi: eikö lapsesi osaa puhuakaan, kun ei voinut sanoa hoitajalle ettei osaa. Itku on säälittävin mahdollinen tapa selviytyä tilanteista. Nyt ruotuun se lastenkasvatus teillä kotona.[/QUOTE]

huhhhuhh!!!
Mä en oo ees vaatinyt mun 2,5 vuotiaalta tytöltä itse pukemaan takkiaan päälle! saa yrittää kyllä mutta minä sen sille laitan, älä tuu syyttelemään kenenkään kasvatusta, teillä taitaa olla aika tiukkakin kuri 3-vuotiaalle?

Pöyristynyt äiti
[QUOTE="äiti";24709612]mitä lapselle viitsitään opettaa ja mitä ei, jos vielä 3,5-vuotias ei osaa pukea takkia eikä housuja päälle. Meidän lapsi, vaikka pukemista vihaakin, hakee itse haluamansa vaatteet kaapista ja pukee itse päälle niin housut, sukkahousut, paidat kuin sukat. Päällysvaatteet pukee myös oli sitten housut ja takki tai haalari. Kengät myös. Sormikkaat saa myös sormiinsa ihan itse, samoin lakin.

Koittakaa vähän innostua.

Älykkyyden kanssa on tekemistä sen verran, että eihän se onnistu, jos ei älli riitä ymmärtämään miten puetaan.[/QUOTE]

Eipä ole vaan tullut mieleen opettaa. Kyllä meilläkin tyttö saa sormikkaat sormiin ja kengät jalkoihin, housut, sukat ja kaiken muun.

Alkuperäinen kirjoittaja Pöyristynyt äiti;24709599:
Ai kaksivuotiaatko osaavat jo laittaa vetoketjutkin itse? No, meidän jälkeenjäänyt ipana ei kuitenkaan osaa, kun ei ole vaadittu.
Ei vetskaria varmaan monikaan 2-3 v lapsi osaa laittaa, eikä sitä varmaan vaaditakaan.

Mutta voisi lapsi kai silti kokeilla pukea takkia päälle (siis ne hihat), ja täti auttaa vetoketjun kanssa? Päiväkodissa yleensä vaaditaan se, että lapsi itse edes yrittää pukea, ja tädit (sedät) auttavat tarvittaessa.

[QUOTE="äiti myös";24709628]saatkin sitten pukea niitä vielä tosiaan eskarilaisinakin, kuten eräs äiti täällä myös. Kaikki pitää käydä nopeasti, niin et viitsi antaa lapselle mahdollisuutta opetella itse.[/QUOTE]

Se mitä on teillä käynyt, ei tarkoita sitä että meillä käy samaten.
:flower:

jaahas
Alkuperäinen kirjoittaja Pöyristynyt äiti;24709599:
Ai kaksivuotiaatko osaavat jo laittaa vetoketjutkin itse? No, meidän jälkeenjäänyt ipana ei kuitenkaan osaa, kun ei ole vaadittu.
Käsitin että ei pukenut takkia päälleen, kyllähän se hoitaja olisi sen vetoketjun kiinni laittanut.
Kyllä tuon ikäinen pukee takin päälleen jos niin vaaditaan, mutta sinä et ole vaatinut joten silloin oikeastaan se ei ole lapsen vika.
Voiha se olla että lapsesi yleensä pukee päikkärissä takin itse päälle ja nyt vaan kiukutteli eikä halunnut.

Itse ole tehnyt niin paljon lasten kanssa töitä ett voin sanoa joidenkin lasten olevan ihan taitavia, mutta astuessaan sisään kotiovesta taidot katoavat kuin taikaiskusta. Mikäs siinä muutenkaan ollessa jos vanhempia aina pukee eikä itse tarvitse.

Itse autan joskus vielä omaa eskariani pukemaan aamuisin kun on kiire, mutta kyllä pääsääntöisesti lapsi pukee itse ja se, että autan ei ole missään tekemisissä sen asian kanssa ettei hän osaisi.

Pöyristynyt äiti
Käsitin että ei pukenut takkia päälleen, kyllähän se hoitaja olisi sen vetoketjun kiinni laittanut.
Kyllä tuon ikäinen pukee takin päälleen jos niin vaaditaan, mutta sinä et ole vaatinut joten silloin oikeastaan se ei ole lapsen vika.
Voiha se olla että lapsesi yleensä pukee päikkärissä takin itse päälle ja nyt vaan kiukutteli eikä halunnut.

Itse ole tehnyt niin paljon lasten kanssa töitä ett voin sanoa joidenkin lasten olevan ihan taitavia, mutta astuessaan sisään kotiovesta taidot katoavat kuin taikaiskusta. Mikäs siinä muutenkaan ollessa jos vanhempia aina pukee eikä itse tarvitse.

Itse autan joskus vielä omaa eskariani pukemaan aamuisin kun on kiire, mutta kyllä pääsääntöisesti lapsi pukee itse ja se, että autan ei ole missään tekemisissä sen asian kanssa ettei hän osaisi.
Niinpä. Ymmärsit pointin. Oma vika, kun en ole vaatinut. Siksipä minusta oli se tilanne varmasti lapsesta ahdistava, kun täti pakottaa pukemaan, eikä itse osaa. Yleensä pukee itse siis sen haalarin ja muut vaatteet ihan mukisematta. Tämä täti oli outo, ei normaalisti ole tuolla osasatolla, vaan isompien puolella, jossa varmasti lapset pukevat itse.
Ja vaikka olin sanonut jo kahdesti, että en ole vaatinut pukemaan takkia vielä, eikä lapsi osaa, niin silti jatkoi ahdistelemista.

Miten lapsi ei osaa pukea takkia, jos osaa pukea paidat ja haalarin? Samaan tapaanhan haalarissa pitää kädet hihoihin tunkea, ja paitojen pukeminen on myös aika monimutkainen juttu.

(enkä nyt tarkoita edelleenkään sitä takin vetskarin sulkemista, tai sitä että lapsi olisi jälkeenjäänyt jos ei osaa hieman alle kolmevuotiaana takkia pukea)

"Vieras"
Meillä 3v osaa riisua kaikki vaatteensa, mutta saa itse päällensä vain jotkut, mm. kengät ja housut, sukat... Ja nyt saa kivittää! Meidän lapsi ei myöskään osaa pukea takkia itse ja kulkee vielä vaipoissa! Voi hui kuinka kauheeta!!!

oho
[QUOTE="Vieras";24709765]Meillä 3v osaa riisua kaikki vaatteensa, mutta saa itse päällensä vain jotkut, mm. kengät ja housut, sukat... Ja nyt saa kivittää! Meidän lapsi ei myöskään osaa pukea takkia itse ja kulkee vielä vaipoissa! Voi hui kuinka kauheeta!!![/QUOTE]

Kannattaisi kyllä alkaa jo opettaa sekä pukemaan että kuivaksi.

Pöyristynyt äiti
Miten lapsi ei osaa pukea takkia, jos osaa pukea paidat ja haalarin? Samaan tapaanhan haalarissa pitää kädet hihoihin tunkea, ja paitojen pukeminen on myös aika monimutkainen juttu.

(enkä nyt tarkoita edelleenkään sitä takin vetskarin sulkemista, tai sitä että lapsi olisi jälkeenjäänyt jos ei osaa hieman alle kolmevuotiaana takkia pukea)
Kas kun en tiedä vastausta tähän, kun en ole KOSKAAN nähnyt, että hän pukee taki itse, kun en ole KOSKAAN käskenyt. Pitääpä tämä ihmeellinen juttu ottaa ihan asiaksi, ja katsoa, että onko siinä älykkyydessä miten paha aukko.

Alkuperäinen kirjoittaja Pöyristynyt äiti;24709778:
Kas kun en tiedä vastausta tähän, kun en ole KOSKAAN nähnyt, että hän pukee taki itse, kun en ole KOSKAAN käskenyt. Pitääpä tämä ihmeellinen juttu ottaa ihan asiaksi, ja katsoa, että onko siinä älykkyydessä miten paha aukko.
No, päiväkodissapa käskivät nyt ja se ei ilmeisesti äidille ollut lainkaan ok. Eikä lapsikaan ilmeisesti edes suostunut yrittämään, ja luulisin että SE oli se pointti miksi hoitaja oli vieressä takkia heiluttamassa. Siksi koska pitää edes yrittää.

Koskaan ei kotona olla takin pukemista kokeiltu, mutta silti äiti tietää ettei lapsi osaa. Ok.

Tuollaista marttyyrihommaa en jaksa ollenkaan...yhyy, kyllä lapsi varmaan nyt on älyltään vajaa ja kehityksestään jäljessä, yhyy. Hohhoijaa.

Meillä on lapsia laidasta laitaan. Siinä missä kuopus 2v osaa pukea itsenäisesti lähes kaiken, niin pojista nuorin ei 3 vuotiaana saanut juuri mitään päälle ja vielä esikouluun puettiin vaatteet yhdessä. 3 viidestä muistaakseni osasi takin pukea ennen 3v, mutta kaksi ei.

[QUOTE="Vieras";24709802]Opetetaan kyllä jatkuvasti, mutta tuloksia ei tule, ennen kuin kypsyystaso on saavutettu, molemmissa tapauksissa. Näin olen lukenut, kuullut lapseni lääkäriltä sekä itse päätellyt ihan maalaisjärjellä. Että opettelu jatkuu kypsymistä odotellessa.[/QUOTE]

Meillä ainakin on lapsia kannustettu pukemaan itse ja puettu tarpeen mukaan ihan samoin jokaisen kohdalla, mutta silti tämän hitaimman kohdalla on saatu ihan oikeasti patistaa ja harjoituttaa, kun taas toiset on oma-aloitteisesti alkaneet pukemaan ja oppineet kuin itsestään.

"pph"
Tätähän se on nykypäivä. Vanhemmat liikaa paapovat ja tekevät asioita lasten puolesta. Eihän se haittaa, jos ei onnistu, mutta yritettävä nyt ainakin olisi! Vetskaria moni ei saa vielä tuossa iässä kiinni. On mulla ollut hoidettavana paljonkin lapsia, jotka osaavat jo reilu parivuotiaina pukea lähes kaiken ja osa ei osaa vielä 4-vuotiaanakaan, kun eivät vanhemmat anna mahdollisuutta lapselle tehdä asioita itse. Lapsethan nauttivat siitä, kun oppivat itse =)

"Ami"
En kyllä ymmärrä mitä väliä sillä on, osaako lapsi kolmevuotiaana pukea takin vai ei. Jos ei osaa, niin autetaan. Ei tainnut olla ihan tilanteen tasalla tuo tarhan täti. Moni lapsi on vieraita kohtaan sen verran ujo, että voi mannä ihan mykäksi ja alkaa itkeä jo tuntemattoman hoitotädin takia. Lapsi oppii kyllä pukemaan kun sen aika on!

laiskojen äitien lapset oppii tekemään asioita nuorempina. 2,5v laittaa itelleen ulkovaatteet päälle sillävälin kun mie laitan itelleni ja vauvalle. vetskarin kanssa on vähän vaikeeta, kun kärsivällisyys loppuu kesken, mut onnistuu sekin kun vaan oikein tahtoo ja jaksaa yrittää. ei miun enää tarvii sille mitään vaatteita ruveta laittamaan päälle ku osaa jo ite. :)

jku
Oppii se lapsi joskus sen takinkin pukemaan! Mitä väliä tai hätää? Pieni vielä kyseessä!

Todella todella kummallinen hoito täti :O . Mitä väliä nyt jotain omatoimisuutta pakottaa tossa tilanteessa, kun vieras ja lapsi ja lapselle vieras aikuinen??? Ois vaan auttanut takin päälle ja piste. Jännittäviä päiviä muutenkin, kun outo aikuinen tulee lasta hoitamaan! Mielivaltaista alistamista hoitajalta! Miten näitä ääliöitä pääsee päiväkotiin töihin. On se vaan niin mukava kiusata 3 vuotiasta! Huh hu!

"ope"
No jopas on taas väsyneitä äitejä täälä purkautumassa. Jos ihmisellä on kaikki hienosti, on tyytyväinen itseensä, perheeseensä ja elämäänsä ylipäätään, niin varmaan jaksaa siinä tapauksessa myös kirjoittaa nettipalstalle ystävällisesti. Jopa nimettömänä.

Mun mielestä tässä ei ole oleellista se, kuinka vanhana kenenkin lapsi on oppinut pukeutumaan vaan se, että kyseinen täti taisi purkaa tilanteeseen omaa pahaa oloaan. Tästä voi antaa palautetta. Ammattitaitoiset ihmiset osaa olla itkettämättä lapsia tahallaan.

vierailija
Lapseni täyttää kahden viikon kuluttua kolme vuotta. Menin hakemaan lasta hoidosta, niin siellä oli joku toiselta osastolta vieraileva outo hoitaja itkettämässä lastani. Kertoi minulle, ettei lapsi suostu pukemaan takkia päälle. Ja samaan hengenvetoon puheli, kuin itsekseen, että nyt ei varmaan puekaan, kun äiti tuli katsomaan.
Lapsi oli melkein hysteerinen, itki, ja tämä muija heiluttelee takkia lapsen naaman edessä ja tunkee sitä lapsen käteen, että alahan nyt pukea.
Hetken siinä katseltuani, ilmoitin, että en lapsi ei osaa pukea takkia päälle vielä itse. En ole sellaista häneltä vaatinut, koska isosiskonsa oppi pukemaan takin reilusti vanhempana, kuin tämä kyseinen lapsi. Kerroin hoitajalle, että lapsi kyllä pukee haalarit ja muut vaatteet itse, mutta ei takkia.

Kysymys kuuluu:;missä iässä lapsenne ovat pukeneet takin itse? Oliko hoitajan vaatimus kohtuuton?
Päiväkodissa kun olen työskennellyt opiskeluaikana niin näihin ilkeisiin "täteihin" törmäsin ja olin tosi yllättynyt. Mikä näitä vaivaa? Samaa sanoivat opiskelutoverini työharjoittelujaksojen kokemuksistaan. Lapset ovat villejä ja eritasoisia oppijoita. Mutta kauheeta jos hoitaja kettuilee pienelle ihmiselle. 😩

Enni

Yhteistyössä