[QUOTE="vilma";23961053]Näin juuri. Minulla on tuollainen autistinen lapsi, jonka kanssa teemme kovasti töitä. Häneltä puuttuu mm. empatiakykyjä joten esimerkiksi jakaminen ja vuorottelu on hyvin vaikeaa. Ja minä vanhempana olen vastuussa siitä, että vuorottelukin onnistuu, tavalla tai toisella. En voi olettaa että esim. leikkipuistossa lapseni saisi etuilla muiden ohi liukumäessä vaan pidän huolen, että hän odottaa omaa vuoroaan, vaikka siitä pienen "raivarin" saisikin. Lapsi oppii kyllä asioita, mutta ne vaativat yleensä paljon enemmän toistoja ja harjoittelua kuin terveillä lapsilla.[/QUOTE]
Tässä on mielestäni hyvä esimerkki. Jos tuon raivareita saavan erityislapsen äiti selittää, että raivarit johtuvat erityisuyydestä niin ymmärrän hyvin ja tunnen sympatiaa tavallista vaativamman kasvatettavan vanhempaa kohtaan.
Sitä en ymmärtäisi, että erityislapsen äiti antaisi lapsen etuilla muut ja selittäisi syyksi lapsen erityisyyden näen vain punaista.
Lapseni päiväkotiryhmässä oli tuollainen jälkimmäinen tapaus perheineen. Pihakaverina taas on hyvin kasvatettu adhd-lapsi. Ensimmäisen tapauksen diagnoosista lapsenikin tietää, mutta pihakaverinsa ei.