Kyllä ois elatustuessakin pikkasen muuttamisen aihetta!

• Viestiketjun aloittaja hi
  • Ensimmäinen viesti
poikia3
Alkuperäinen kirjoittaja harmi:
No kyllä sitä vaan eron takia joutuu lapsikin luopumaan jostain. Ei se ny vaan voi olla niin, että etävanhempi joutuu laskemaan elintasonsa vaikka köyhyysrajalle kunhan lähivanhempi ja lapsi saa säilyttää omansa ? Eihän se etä oo edes välttämättä se joka halus erota. Joutuuhan lapset kärsimään siitäkin jos vanhemmat jää työttömäksi, ei siinä silloin kovin kalliita harrastuksia voi pitää.
Sinä luet kuin piru raamattua. Minä kirjoitin kohtuuttomasti. Se kohtuuttomasti voi tarkoittaa vaikka sitä, ettei lapsi joudu luopumaan omasta huoneesta, jos isi ja äiti ovat asuneet vaikka talossa, jossa on 6 huonetta. Se lapsi luopuu kuitenkin tilasta, jota on ollut paljon, mutta saa sentään pitää oman huoneensa. Tai lapsi ei joudu luopumaan harrastuksesta, jota on harrastanut pienestä asti, ja johon hänellä on taipumuksia.

Aina ja joka tapauksessa erossa kaikkien elintaso laskee, niin lähi kuin etävanhemmankin ja myös lapsen, mutta kyse on todellakin siitä mikä on kohtuullista. Jos etä tienaa vaikka 4.000 euroa brutto, hän varmaan maksaa enemmän elaria kuin 2.000 euroa brutto tienaava ihminen.

poikia3
Alkuperäinen kirjoittaja vieras vain:
Kiitoksia seikkaperäisestä vastauksesta. Ehkä sinun mielestäsi reilut 500 euroa on kohtuullinen määrä rahaa kuussa päivähoitoikäisen lapsen kuluihin. Vertailun vuoksi opintoraha ja asumislisä yksin asuvalle 20 vuotta täyttäneelle korkeakouluopiskelijalle eivät yhteen laskettuinakaan ole niin paljon.
Eivät ole, mutta se korkeakouluopiskelia ei maksa päivähoitomaksua 230 euroa kuussa, se korkeakouluopiskelija ei toivottavasti kasva ulos vaatteistaan kahdesti vuodessa. Se korkeakouluopiskelija todennäköisesti asuu yhteiskunnan tukemassa vuokra-asunnossa. ja se korkeakouluopiskelija saa ilmaisen opetuksen jonka arvo mukaan laskettuna ylittää kyllä kirkkaasti sen 500 euroa kuussa, samoin kuin sen tuetun asumisen!

Ja opiskelujen tukemisessa mielestäni on paljon korjattavaa, se ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että lapsi maksaa!

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Sinä luet kuin piru raamattua. Minä kirjoitin kohtuuttomasti. Se kohtuuttomasti voi tarkoittaa vaikka sitä, ettei lapsi joudu luopumaan omasta huoneesta, jos isi ja äiti ovat asuneet vaikka talossa, jossa on 6 huonetta. Se lapsi luopuu kuitenkin tilasta, jota on ollut paljon, mutta saa sentään pitää oman huoneensa. Tai lapsi ei joudu luopumaan harrastuksesta, jota on harrastanut pienestä asti, ja johon hänellä on taipumuksia.

Aina ja joka tapauksessa erossa kaikkien elintaso laskee, niin lähi kuin etävanhemmankin ja myös lapsen, mutta kyse on todellakin siitä mikä on kohtuullista. Jos etä tienaa vaikka 4.000 euroa brutto, hän varmaan maksaa enemmän elaria kuin 2.000 euroa brutto tienaava ihminen.
Monasti vaan se lapsi joutuu luopumaan omasta huoneesta. Jos yh+2 lasta hakee kaupungin vuokra-asuntoa, niin heille osoitetaan yleensä kolmio. Lapsille siis yhteinen huone, jos äiti ei nuku olohuoneessa.

Mites muuten noiden harrastusten kohdalla menee silloin, jos lapsi on ollut eron hetkellä vielä pieni ja sitten isompana haluaa alkaa harrastaa jotain kallista harrastusta? Tarkistetaanko elatusmaksua siinä vaiheessa jotenkin?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Minkä verran elatustuen sitten pitäisi olla?
Mahtaako tohon olla mitään yksiselitteistä vastausta?
Ei löydy, vaan todellakin on tutustuttava noihin oikeusministeriön ohjeisiin, niitä pitäisi noudattaa joka paikassa. Lisäksi tämä on vanhempien keskenään sopima asia, joten elatusapu voi olla suurempi tai pienempi, mitä ohjeen mukaan tulisi maksaa, jos vanhemmat näin sopivat.
Mutta eikös elatustuki ole se mitä yhteiskunta maksaa ja elatusmaksu se mitä etävanhempi maksaa? -Vai sekoitanko asiat?

Veronmaksajana olen sitä mieltä, että nykyinen yhteiskunnan maksama summa on ihan ok. B)

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Mutta eikös elatustuki ole se mitä yhteiskunta maksaa ja elatusmaksu se mitä etävanhempi maksaa? -Vai sekoitanko asiat?

Veronmaksajana olen sitä mieltä, että nykyinen yhteiskunnan maksama summa on ihan ok. B)
Olet oikeassa :D Minä sotken. Kaiketi nykyinen tuki on ihan ok. Mä mietin tosiaan aiemmassa elatusvelvollisen maksamaa elatusmaksua.

poikia3
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Monasti vaan se lapsi joutuu luopumaan omasta huoneesta. Jos yh+2 lasta hakee kaupungin vuokra-asuntoa, niin heille osoitetaan yleensä kolmio. Lapsille siis yhteinen huone, jos äiti ei nuku olohuoneessa.

Mites muuten noiden harrastusten kohdalla menee silloin, jos lapsi on ollut eron hetkellä vielä pieni ja sitten isompana haluaa alkaa harrastaa jotain kallista harrastusta? Tarkistetaanko elatusmaksua siinä vaiheessa jotenkin?
Oikeusministeriön ohjeen mukaisesti ei, sillä etävanhempi ei ole voinut vaikuttaa lapsen kalliiseen harrastukseen.

Ja toki kaupunki antaa yksinhuoltajalle kaksion, mutta esim. minulle ei kaupunki tarjonnut minkäänlaista asuntoa, kun olin eroamassa, asunto oli etsittävä vapailta markkinoilta, ja maksettava siitä todella suolaisesti.

Mulle oli erotessa tärkeää, että mahdollisimman vähän lapsen elämässä muuttuu. Ero kun oli jo iso muutos, ja se tietysti, että ylläri, ylläri, kun lapsi meni ekaa kertaa isän luo, siellä olikin vieras nainen ja 2 vierasta lasta.

Eli minä halusin löytää kodin paikasta, jossa päiväkoti säilyi vanhana tuttuna ja turvallisena, ja mulla oli mahdollisuus häntä työssäkäyvänä sinne kuljettaa ja hakea, siten ettei lapsen hoitopäivät veny mahdottoman pitkiksi.

Ja lapsi sai myös sen oman huoneen - edellisessä asunnossa oli ollut oma huone yläkerrassa ja leikkihuone alakerrassa.

Keittiönoita
Oikeusministeriön ohjeen mukaisesti ei, sillä etävanhempi ei ole voinut vaikuttaa lapsen kalliiseen harrastukseen.

Ja toki kaupunki antaa yksinhuoltajalle kaksion, mutta esim. minulle ei kaupunki tarjonnut minkäänlaista asuntoa, kun olin eroamassa, asunto oli etsittävä vapailta markkinoilta, ja maksettava siitä todella suolaisesti.

Mulle oli erotessa tärkeää, että mahdollisimman vähän lapsen elämässä muuttuu. Ero kun oli jo iso muutos, ja se tietysti, että ylläri, ylläri, kun lapsi meni ekaa kertaa isän luo, siellä olikin vieras nainen ja 2 vierasta lasta.

Eli minä halusin löytää kodin paikasta, jossa päiväkoti säilyi vanhana tuttuna ja turvallisena, ja mulla oli mahdollisuus häntä työssäkäyvänä sinne kuljettaa ja hakea, siten ettei lapsen hoitopäivät veny mahdottoman pitkiksi.

Ja lapsi sai myös sen oman huoneen - edellisessä asunnossa oli ollut oma huone yläkerrassa ja leikkihuone alakerrassa.
Okei. Tavallaan sekin on vähän väärin - siis lapsen kannalta - että hän voi valita harrastuksensa ainoastaan lähihuoltajan maksukyvyn mukaan. Mutta onhan se ihan totta, että jos ei etä voi siihen harrastukseen vaikuttaa, ei häntä v oida maksumieheksikään laittaa.

Meillä ei tainnut lapsen elämä juurikaan muuttua, vaikka erottiinkin. Ja pidin sitä itsekin tärkeänä. Kuopus oli jo koulussa ennenkuin taisi edes tajuta, ettei iskä nukukaan öitään täällä.

vieras
Lapsi uudessa liitossa ei vaikuta elatustukeen. Meille syntyi vauva, miehellä ennestään kaksi lasta ja saman verran työntää sen exän ryyppytilille ku ennenki. Kaikista kummalisinta mun mielestä on,että jos lapset on etävanhemmalla koko kesän ku äiti ei pysty huolehtimaan niin sille pitää silti maksaa täysi elatustuki.

Alkuperäinen kirjoittaja hi:
Että lasten isän uudessa suhteessa syntynyt lapsi vaikuttaa siihen paljonko isä maksaa elatusrahaa edellisen liiton lapsista!!! Eihän se heidän rahan tarvettaan vähennä yhtään se uusi lapsi! Ihan hölmöä! Juu..loppusummaksi tässä laskelmassa tuli 10? per lapsi..:/että sillee...
se vaikuttaakin isän maksukykyyn se uusi vauva. mikäs tässä epäselvää muka on?

Alkuperäinen kirjoittaja Ihme hiippari:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Ihme hiippari:
Saathan sinä kelalta sen elatustuen joten eihän se elatustuki pienene vaan siitä se isän maksama osuus olettaen että isä on maksanut korkeimmillaan minimin.
maksanut ennen yhteensä 500?. että kylä tippuu vaikka kelalta haen.
Miten voi pienentyä elärit niin paljon? paitsi jos ex on jäänyt työttömäksi, eikä ole mitään tuloja.
Montako e/per lapsi ennen maksoi?
Nytkö maksaa 10e/per lapsi?
en ehtiny vielä lukea koko ketjua enkä tiiä miten tässä on vastailtu, mutta siis kyllähän elareiden määrä voi muuttua tosi paljon sen elatustarpeen mukaan, kun sekin elämäntilanteen muutosten myötä vaihtuu.

Yhteistyössä