Alkuperäinen kirjoittaja vieras vain:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja just:
Montako lasta sulla oikein on kun noin korkeat elarit nyhdät?
Minä en saa kuin 120e kk yhdestä lapsesta, enkä enempää edes halua koska ei ole tarkoitus että elatusmaksuilla hankitaan mitään muuta kuin se, mitä lapsi tarvitsee.
Se ei siis ole mikään rahan tulo esim. lainana lyhennystä varten tai omaa kamapaajaa varten.
Ootko sä koskaan laskenut mitä lapsi maksaa. Esim. minä olen maksanut korkeinta päivähoitomaksua 230 euroa, päälle ruoka, vaatteet, asuminen, harrastukset ja harrastusvälineet. Sorry 120 ei todellakaan kata meidän tapauksessa isän osuutta lapsen elatuksesta mitenkään. Ja omiin menoihini tienaan rahat ihan itse!
Jos isä maksaa 120, äiti 120 ja lapsilisä on 150 euroa, se tekee yhteensä minun laskuopillani melkein 400 euroa. Aika outoa, jos ei lasta sillä elätetä. Mitä taas päivähoitomaksuun tulee, niin sehän taas riippuu tulotasosta...
Jotkut meistä on uudessa liitossa, joten lapsilisä ei ole kaikilla 150, lisäksi lapsilisän yh-korotus katsotaan korvaukseksi toisen puolison tuloissa, sitä ei lasketa elariin. Ja kyllä minä olen laskenut, että päivähoitoikäiseen lapseen kului yli 500 euroa kuukaudessa, kun huomioidaan myös asumiskulut.
Voit toki tutustua myös oikeusministeriön ohjeeseen, jonka mukaan 0 -6 vuotiaan yleiskustannukset ovat 250 euroa, ja tämä summa ei sisällä vielä asumista eikä päivähoitomaksua. Ei myöskään vakuutusmaksua, erityisen kalliin harrastuksen maksuja (tavanomaiset kattaa kyllä), eikä pitkäaikaisia terveydenhoito- tai lääkekuluja.
Eli jos noudatan tätä laskutapaa, saan summan 230 + 250 + 200, aika huimasti suurempi kuin 400 euroa.
Toki ne tulot vaikuttavat, mutta naiivi ei kenenkään tarvitse olla - eikä lapsen myöskään kohtuuttomasti tarvitse kärsiä erosta, toki elintaso varmasti laskee, mutta kaikesta ei tarvitse eron vuoksi luopua!
No kyllä sitä vaan eron takia joutuu lapsikin luopumaan jostain. Ei se ny vaan voi olla niin, että etävanhempi joutuu laskemaan elintasonsa vaikka köyhyysrajalle kunhan lähivanhempi ja lapsi saa säilyttää omansa ? Eihän se etä oo edes välttämättä se joka halus erota. Joutuuhan lapset kärsimään siitäkin jos vanhemmat jää työttömäksi, ei siinä silloin kovin kalliita harrastuksia voi pitää.