Kyllä ois elatustuessakin pikkasen muuttamisen aihetta!

• Viestiketjun aloittaja hi
  • Ensimmäinen viesti
vara
Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
Ei yksi lapsi vaikuta, mutta sitten kolmas vissiin vaikuttaa. Ja ei kyllä mene nyt ihan oikein, jos 10 e/lapsi maksaa, ja on työssä käyvä isä. Nyt se on jossain vaiheessa kusettanut, tai oisko tulla virhe ja summa olisi 100e?
vaikuttaa ensimmäinenkin lapsi jos isä on työttömänä. siis ainakin jos isä on työtön ja työttömyyskorvaus on alle 1250?/kk niin isän etarvitse maksaa elareita (siis hakee vaikka joka kk niihin vapautuksen tai taannehtivasti vuodelta), jos 2 lasta, niin sit tuo raja on 1500?/kk

Maksuvaikeudet
Jos elatusvelvollinen ei pysty maksamaan elatusapuvelkaansa tilapäisen maksukyvyttömyyden takia, hän voi hakea siihen Kelasta maksuvapautusta. Maksuvapautuksen saaminen edellyttää, että maksukyvyttömyytesi johtuu esim. työttömyydestä tai työkyvyttömyydestä ja tulosi ovat olleet enintään 1000 e/kk. Tulorajaa korotetaan, jos sinulla on huollettavana alaikäisiä lapsia.

plääh
Alkuperäinen kirjoittaja vara:
Ei yksi lapsi vaikuta, mutta sitten kolmas vissiin vaikuttaa. Ja ei kyllä mene nyt ihan oikein, jos 10 e/lapsi maksaa, ja on työssä käyvä isä. Nyt se on jossain vaiheessa kusettanut, tai oisko tulla virhe ja summa olisi 100e?
vaikuttaa ensimmäinenkin lapsi jos isä on työttömänä. siis ainakin jos isä on työtön ja työttömyyskorvaus on alle 1250?/kk niin isän etarvitse maksaa elareita (siis hakee vaikka joka kk niihin vapautuksen tai taannehtivasti vuodelta), jos 2 lasta, niin sit tuo raja on 1500?/kk

Maksuvaikeudet
Jos elatusvelvollinen ei pysty maksamaan elatusapuvelkaansa tilapäisen maksukyvyttömyyden takia, hän voi hakea siihen Kelasta maksuvapautusta. Maksuvapautuksen saaminen edellyttää, että maksukyvyttömyytesi johtuu esim. työttömyydestä tai työkyvyttömyydestä ja tulosi ovat olleet enintään 1000 e/kk. Tulorajaa korotetaan, jos sinulla on huollettavana alaikäisiä lapsia.
Niin mut tuo isä on töissä. Ei minun mielestä ole oikein, että tehdään uusia lapsia, ja sitten ei tarvitse aiempia lapsia enää elättää. Mikä ihmeen elari se on 10 e/lapsi/kk

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vara:

Maksuvaikeudet
Niin mut tuo isä on töissä. Ei minun mielestä ole oikein, että tehdään uusia lapsia, ja sitten ei tarvitse aiempia lapsia enää elättää. Mikä ihmeen elari se on 10 e/lapsi/kk
niinpä. ei tuo oikein ole. tuota juuri tarkoitan.

hivenenhullu
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minusta tuo on ihan luonnollista, että uusi lapsi vaikuttaa elareihin. Niinhän se ydinperheessäkin vaikuttaa kun lapsia syntyy lisää niin sama raha pitää jakaa useamman kesken.
Peesi tähän.
ehkäpä pitäisi sitten miettiä että montako lasta voi elättää... ;)
mun mielestä on käsittämätöntä että se uusi lapsi vaikuttaa siihen elariin.. eihän se ole sen ensin syntyneen lapsen vika että isä lisääntyy.. eikä se myöskään ole oikein sitä äitiä kohtaan jonka elatusvastuu lisääntyy vaikak tulot eivät ole muuttuneet mihinkään...

Ihmetteleva Riipputisu
500egee on aika paljon...joskus ihan ihmettelen, että mistä ihmeestä sitä saa toisen maksamaan noin paljon...ehkä tulojen mukaan, mutta meilläkin on vain 225 kahdesta...

vieras vain
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Minusta tuo on ihan luonnollista, että uusi lapsi vaikuttaa elareihin. Niinhän se ydinperheessäkin vaikuttaa kun lapsia syntyy lisää niin sama raha pitää jakaa useamman kesken.
Peesi tähän.
ehkäpä pitäisi sitten miettiä että montako lasta voi elättää... ;)
mun mielestä on käsittämätöntä että se uusi lapsi vaikuttaa siihen elariin.. eihän se ole sen ensin syntyneen lapsen vika että isä lisääntyy.. eikä se myöskään ole oikein sitä äitiä kohtaan jonka elatusvastuu lisääntyy vaikak tulot eivät ole muuttuneet mihinkään...
No onko se oikein sitten sitä syntyvää lasta kohtaan, jos hänelle ei jyvitetä minkäänlaista osaa isän tuloista? Kun isä kuitenkin on elatusvelvollinen häntäkin kohtaan...

poikia3
Alkuperäinen kirjoittaja just:
Montako lasta sulla oikein on kun noin korkeat elarit nyhdät?
Minä en saa kuin 120e kk yhdestä lapsesta, enkä enempää edes halua koska ei ole tarkoitus että elatusmaksuilla hankitaan mitään muuta kuin se, mitä lapsi tarvitsee.
Se ei siis ole mikään rahan tulo esim. lainana lyhennystä varten tai omaa kamapaajaa varten.
Ootko sä koskaan laskenut mitä lapsi maksaa. Esim. minä olen maksanut korkeinta päivähoitomaksua 230 euroa, päälle ruoka, vaatteet, asuminen, harrastukset ja harrastusvälineet. Sorry 120 ei todellakaan kata meidän tapauksessa isän osuutta lapsen elatuksesta mitenkään. Ja omiin menoihini tienaan rahat ihan itse!

vieras vain
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Minä en saa kuin 120e kk yhdestä lapsesta, enkä enempää edes halua koska ei ole tarkoitus että elatusmaksuilla hankitaan mitään muuta kuin se, mitä lapsi tarvitsee.
Se ei siis ole mikään rahan tulo esim. lainana lyhennystä varten tai omaa kamapaajaa varten.
Ootko sä koskaan laskenut mitä lapsi maksaa. Esim. minä olen maksanut korkeinta päivähoitomaksua 230 euroa, päälle ruoka, vaatteet, asuminen, harrastukset ja harrastusvälineet. Sorry 120 ei todellakaan kata meidän tapauksessa isän osuutta lapsen elatuksesta mitenkään. Ja omiin menoihini tienaan rahat ihan itse!
Jos isä maksaa 120, äiti 120 ja lapsilisä on 150 euroa, se tekee yhteensä minun laskuopillani melkein 400 euroa. Aika outoa, jos ei lasta sillä elätetä. Mitä taas päivähoitomaksuun tulee, niin sehän taas riippuu tulotasosta...

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmetteleva Riipputisu:
500egee on aika paljon...joskus ihan ihmettelen, että mistä ihmeestä sitä saa toisen maksamaan noin paljon...ehkä tulojen mukaan, mutta meilläkin on vain 225 kahdesta...
Meillä lastenvalvoja laski summaksi 190,- per lapsi. Siinä otettiin huomioon että isä maksaa lasten vakuutukset. Eikä ole kovapalkkainen eksä...
Sovittiin 300,- kuussa kahdesta lapsesta, eikä siitä jää mitään yli. Mä kun olen niin saamarin pienipalkkanen. :/

poikia3
Alkuperäinen kirjoittaja vieras vain:
Jos isä maksaa 120, äiti 120 ja lapsilisä on 150 euroa, se tekee yhteensä minun laskuopillani melkein 400 euroa. Aika outoa, jos ei lasta sillä elätetä. Mitä taas päivähoitomaksuun tulee, niin sehän taas riippuu tulotasosta...
Jotkut meistä on uudessa liitossa, joten lapsilisä ei ole kaikilla 150, lisäksi lapsilisän yh-korotus katsotaan korvaukseksi toisen puolison tuloissa, sitä ei lasketa elariin. Ja kyllä minä olen laskenut, että päivähoitoikäiseen lapseen kului yli 500 euroa kuukaudessa, kun huomioidaan myös asumiskulut.
Voit toki tutustua myös oikeusministeriön ohjeeseen, jonka mukaan 0 -6 vuotiaan yleiskustannukset ovat 250 euroa, ja tämä summa ei sisällä vielä asumista eikä päivähoitomaksua. Ei myöskään vakuutusmaksua, erityisen kalliin harrastuksen maksuja (tavanomaiset kattaa kyllä), eikä pitkäaikaisia terveydenhoito- tai lääkekuluja.

Eli jos noudatan tätä laskutapaa, saan summan 230 + 250 + 200, aika huimasti suurempi kuin 400 euroa.

Toki ne tulot vaikuttavat, mutta naiivi ei kenenkään tarvitse olla - eikä lapsen myöskään kohtuuttomasti tarvitse kärsiä erosta, toki elintaso varmasti laskee, mutta kaikesta ei tarvitse eron vuoksi luopua!

http://www.om.fi/Satellite?blobtable=MungoBlobs&blobcol=urldata&SSURIapptype=BlobServer&SSURIcontainer=Default&SSURIsession=false&blobkey=id&blobheadervalue1=inline; filename=OMJU 2007 2 Elatusapuohje suomi 87 s.pdf&SSURIsscontext=Satellite Server&blobwhere=1243790095729&blobheadername1=Content-Disposition&ssbinary=true&blobheader=application/pdf

poikia3
Alkuperäinen kirjoittaja sisar puoliQ:
Alkuperäinen kirjoittaja hä..:
Siis meillä lastenvalvoja intti, että miehen pitää maksaa 300 euroa kuussa yhdestä lapsesta..
se katotaan vanhempien tulojen ja elatusvelvollisten määrän mukaan. jos sun ex tienas hyvin, eikä hällä kuin 1 lapsi, niin mikäs siinä maksella 300?/kk.
se katsotaan lapsen elatuksen tarpeen ja vanhempien elatuskyvyn suhteessa ja siihen toki vaikuttaa elätettävien määrä. Isotuloinen maksaa tietysti enemmän kuin pienituloinen. 300 euroa on huikea summa elaria, sillä noin suuria summia määrätään äärimmäisen harvoin. Toivottavasti se on oikeuden mukainen myös maksajalle.

poikia3
Laitan tämän vielä lapsilisästä, tämäkin löytyy opetusministeriön sivuilta, tämä on syytä tietää:

Lapsen kanssa asuvalle vanhemmalle maksettava lapsilisä vähennetään
lapsen elatuksesta aiheutuvista kustannuksista. Lapsilisälain (796/1992)
7 §:n 3 momentin mukaista yksinhuoltajakorotusta ei kuitenkaan vähennetä.

harmi
kyllä sen muuten näissä elarikeskusteluissa huomaa, että suurinosa elatusvelvollisista on miehiä. Jos ap:n tilanteessa on noin raju muutos niin elarimatematiikalla se tarkoittaa sitä, että exän tulot on tippuneet ja ap:n kasvaneet. Ei se elari tipu 250 ? per lapsi kymppiin pelkästään yhden lapsen syntymän perusteella.

poikia3
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Minkä verran elatustuen sitten pitäisi olla?
Mahtaako tohon olla mitään yksiselitteistä vastausta?
Ei löydy, vaan todellakin on tutustuttava noihin oikeusministeriön ohjeisiin, niitä pitäisi noudattaa joka paikassa. Lisäksi tämä on vanhempien keskenään sopima asia, joten elatusapu voi olla suurempi tai pienempi, mitä ohjeen mukaan tulisi maksaa, jos vanhemmat näin sopivat.

vieras vain
Jotkut meistä on uudessa liitossa, joten lapsilisä ei ole kaikilla 150, lisäksi lapsilisän yh-korotus katsotaan korvaukseksi toisen puolison tuloissa, sitä ei lasketa elariin. Ja kyllä minä olen laskenut, että päivähoitoikäiseen lapseen kului yli 500 euroa kuukaudessa, kun huomioidaan myös asumiskulut.
Voit toki tutustua myös oikeusministeriön ohjeeseen, jonka mukaan 0 -6 vuotiaan yleiskustannukset ovat 250 euroa, ja tämä summa ei sisällä vielä asumista eikä päivähoitomaksua. Ei myöskään vakuutusmaksua, erityisen kalliin harrastuksen maksuja (tavanomaiset kattaa kyllä), eikä pitkäaikaisia terveydenhoito- tai lääkekuluja.

Eli jos noudatan tätä laskutapaa, saan summan 230 + 250 + 200, aika huimasti suurempi kuin 400 euroa.
Kiitoksia seikkaperäisestä vastauksesta. Ehkä sinun mielestäsi reilut 500 euroa on kohtuullinen määrä rahaa kuussa päivähoitoikäisen lapsen kuluihin. Vertailun vuoksi opintoraha ja asumislisä yksin asuvalle 20 vuotta täyttäneelle korkeakouluopiskelijalle eivät yhteen laskettuinakaan ole niin paljon.

harmi
Alkuperäinen kirjoittaja vieras vain:

Toki ne tulot vaikuttavat, mutta naiivi ei kenenkään tarvitse olla - eikä lapsen myöskään kohtuuttomasti tarvitse kärsiä erosta, toki elintaso varmasti laskee, mutta kaikesta ei tarvitse eron vuoksi luopua!

No kyllä sitä vaan eron takia joutuu lapsikin luopumaan jostain. Ei se ny vaan voi olla niin, että etävanhempi joutuu laskemaan elintasonsa vaikka köyhyysrajalle kunhan lähivanhempi ja lapsi saa säilyttää omansa ? Eihän se etä oo edes välttämättä se joka halus erota. Joutuuhan lapset kärsimään siitäkin jos vanhemmat jää työttömäksi, ei siinä silloin kovin kalliita harrastuksia voi pitää.

Keittiönoita
Ei löydy, vaan todellakin on tutustuttava noihin oikeusministeriön ohjeisiin, niitä pitäisi noudattaa joka paikassa. Lisäksi tämä on vanhempien keskenään sopima asia, joten elatusapu voi olla suurempi tai pienempi, mitä ohjeen mukaan tulisi maksaa, jos vanhemmat näin sopivat.
Mä en olisi 17 vuotta sitten osannut yhtään arvioida, paljonko tuon pojan eläminen tulee maksamaan. Jos meillä olisi exän kanssa jokin elatussopimus ollut, sitä oltais jouduttu muuttelemaan monet kerrat. Enkä muuten edes tiedä, minkä hintaluokan harrastuksia lapsella saa edes olla vai huomioidaanko ne elatusmaksujen nostona, jos lapsi alkaa harrastaa jotain kallista lajia? Tai oiskohan exä joutunut maksamaan enemmän elareita silloin, kun mä vaihdoin puolipäiväduuniin ja lähdin opiskelemaan? Tai entä vähemmän sitten, kun mä valmistuin? Itse en tosiaankaan olisi pystynyt arvoimaan mitään summaa enkä pystyisi vieläkään. Vaikka siis se elatusvastuu onkin jo takanapäin.

vieras
Hmm. Mitä saat ostettua lapselle 10?:llä, millä se isä osallistuu? Viikon ruoan per turpa? Toi elari summa on kyl naurettavan pieni. Kyllä sen isän pikkasen enemmän maksaa kun 10?/lapsi.

Keittiönoita
Hmm. Mitä saat ostettua lapselle 10?:llä, millä se isä osallistuu? Viikon ruoan per turpa? Toi elari summa on kyl naurettavan pieni. Kyllä sen isän pikkasen enemmän maksaa kun 10?/lapsi.
Kela maksaa osan, jos elatusvelvollinen ei pysty. Kelasta siis tulee tuossa tapauksessa vähän yli satanen per lapsi.

Yhteistyössä