Kyllä lapset osaa olla julmia toisilleen

Jouduin aamulla tytärtäni hoitoon viedessä tilanteeseen jossa neljä ala-asteelaista poikaa kiusasi ikäistänsä poikaa haukkuen läskiksi yms. Heittelivät häntä myös pienillä kivillä ja kävyillä.

Puutuin tilanteeseen ja saattelin itkevän pojan kouluun. Kerroin pihalla olevalle opettajalle tilanteesta ja annoin vielä yhteystietoni jos vanhemmat haluaisivat vielä tapahtuneesta jutella.

Vaikka kaikkea on tullut elämässä nähtyä ja koettua niin kotiin kävellessä tuli itku. Miten noin pienet voivat jo käyttäytyä noinkin julmasti? Käyttäytymismallin on pakko periytyä kotoa ja siitä kuinka omat vanhemmat kohtelevat/puhuvat toisistaan tai muista ihmisistä. Toivottavasti osaisin itse kasvattaa lapseni siten että he eivät kiusaisi tai kohtelisi huonosti toisia.
 
"ultsi"
Onneksi puutut! Läheskään kaikki aiukuiset ihmiset eivät puutu, antavat näin hiljaisen hyväksymisensä kiusaamiselle, nimenomaan niiden kiusaajien silmissä.
Itse olen kanssa herkästi puuttumassa vieraidenkin lasten kiusaamisiin ja tappeluihin.
 
"vieras"
Hienoa että puutuit. Tuollaiseen fyysiseen kiusaamiseen on helpompi puuttua kun se on "näkyvää" mutta tämä etenkin tyttöjen harjoittama henkinen eristäminen on minusta vieläkin pahempaa kun se ei välttämättä ole näkyvää ja siten siihen voi olla vaikeampi puuttua.
 
"Maru"
Itse olen myös sitä mieltä että koko kylä kasvattaa. Aivan liian usein aikuiset kävelevät tällaisen tilanteen ohi ja samalla hyväksyvät hiljaisesti kiusaamisen. Itse puutun aina tilanteeseen, jos näen jonkun lapsen tai nuoren olevan vaaraksi itselleen tai muille. mm. 12 v pojat hyppivät pyörällä pihalta tielle kun oli mukava hyppyri juuri sillä kohtaa. Muuten ihan ok hommaa, mutta roskakatoksen takaa tulevat pojat olisivat varmasti jollain kohtaa hypänneet suoraan auton eteen tai kylkeen. Ohjastin pojat tekemään hyppyrin urheilukentälle ja annoin autotallista pari lankkua mukaan. Siis lisää puuttumista asioihin. Pienestä ei tarvitse nipottaa, mutta tuollainen kiusaaminen on ehdottomasti puuttumisen arvoinen asia. Kiitos siis kiusatun puolesta sinulle! Useasti kiusattu ei edes uskalla kertoa asiasta opettajalle tai vanhemmille. On siis hyvä että ulkopuolinen tuo asian esiin.
 
"FreezeCat"
Todella hienoa, että puutuit tilanteeseen ja veit sen taitavasti ihan loppuun asti eli informoit asiasta opettajalle asti :flower:. Noin esimerkillisiä vanhempia/sivullisia saisi olla enemmänkin tässä maassa.

Asenteellisuuteen vaikuttaa niin moni asia. Yksi sangen painava vaikuttaja on media sekä mainonta, missä ihmiskuva muuttuu alinomaa - arvomaailmasta puhumattakaan. Maailma on kova paikka.
 
"meriska"
Ihanaa kun on vielä ap:n kaltaisia ihmisiä olemassa! Miten pojat reagoivat kun menit väliin? Olivatko yhtään pahoillaan tapahtuneesta vai lässyttivätkö vastaan? Toivottavasti opettaja myös osaa ja uskaltaa tehdä jotain:(
 
Luin muutama vuosi sitten tutkimuksesta, jossa todettiin alaluokilla olevan kiusaamista enemmän ja se on julmempaa kuin yläluokilla. Tämä voi tuntua yllättävältä. Selityksenä oli se, että pienemmillä lapsilla on aika kehittymätön ampatiakyky ja he siksi pystyvät ihan surutta kiusaamaan tekojaan ja niiden seurauksia ajattelematta.

On myös tavallista, että ala-luokkaikäisten kiusaamista, nujakointia ja "leikkimielistä" kiusaamista katsotaan vähän läpi sormien ja tuntuu, että "eihän nuo pienet kiusaa, ne vain on ajattelemattomia..."
 
"Vieras"
Mahtavasti toimittu.....oikein teit. Jos minä näen, että kiusataan, niin puutun kanssa. Olen aivan kauhuissani jo, kun lapseni aloittaa eskarin kesällä, kun on kerta koulun yhteydessä.
 
"Eldorado"
Mulla on poika tokaluokalla nyt. Hänellä on kyllä kavereita, hyviäkin. Luokalla on yksi poika joka yrittää jokatilanteessa eristää, että meidän poika jäisi yksin. On tullut esim meiltä kotoa hakemaan kaveria pois, kun tämä kaveri oli päivällä luvannut ettei ole meidä pojan kanssa. Tilanne kärjistyi siihen, kun tämä kiusaaja oli jäänyt odottamaan koulun jälkeen sillalle ja hakannut nyrkeillä meidän poikaa ja heittänyt repun sillalta veteen. Tästä menin sitten opettajalle juttelemaan. Opettaja ei ollut huomannut mitään kiusaamistilateita. Oli pari kuukautta rauha maassa ja nyt alkaa olla taas merkkejä, että kiusaaminen jatkuu. Pojalla on aamuisin vatsa tai pää kipeä, ettei tarvis mennä kouluun.

Ajatelkaa nämä on vasta 8-9v!!
 
no kotoahan se käytösmallikin periintyy, ainakin osittain. mutta opitaan sitä myös muualta. ja kun kuulevat, että toiset ihmiset, aikuisetkin haukkuu jotain läskiksi tms. niin huomataan, että sillähän sanallahan on helppo rääkätä ja loukata toista. kannattais opettaa niille lapsille että kenenkään ulkonäköä ei saa arvostella, että jokaisessa ihmisessä on jotain kaunista ja jotain rumaa, mutta haukkua ja nimitellä ei saa eikä sormella osoitaak ketään. meistä yksikään ei ole niin täydellinen, että olis vara arvostella muita.
 
"jaiks"
Millälailla nämä alpset ovet tienneet toimivansa väärin? Takuulla ovat tämän palstan läski-haukkujien mukuloita; jotka mäkkärissä kuulleet, kun vanhemmat nauraa läskille, joka tilaa jättiaterian!
 
"nenna"
Ei se kotoa aina tule, paljon on kiusaajissa myös niitä ns parempien perheitten muksuja.
Hyvä kun puutuit, moni olisi varmaan sulkenut vaan silmänsä.
Parempien perheiden? Tarkoittanet varakkaiden/koulutettujen perheiden? Mutta kun sillä koulutuksella tai rahalla ei välttämättä ole mitään tekemistä sen kanssa, osaavatko vanhemmat itse käyttäytyä tai kasvattaa lastaan. Niissä ns. paremmissakin perheissä voidaan kohdella muita ihmisiä todella huonosti. Kirjasivistys tai raha ei takaa "sydämen sivistystä".
 
  • Tykkää
Reactions: Zarppa
Tämähän on paljon keskustelua saanut aikaan, hyvä niin.

Pääsin siis "yllättämään" pojat eli eivät siis huomanneet minun paikalle tuloa. Aika kovaäänisesti ilmoitin että kiusaaminen loppuu nyt tähän paikkaan. En kiroillut enkä käyttäytynyt mitenkään uhkaavasti. Pojathan tietysti aika sulavasti ja vähin äänin liukenivat paikalta. Kerkesin kuitenkin jonkinlaisia tuntomerkkejä painamaan mieleeni.

Tarkistin että kiusatulla pojalla oli fyysisesti kaikki kunnossa ja saattelin hänet sitten kouluun. Opettaja oli kovin pahoillaan tilanteesta, mutta ei vaikuttanut kovinkaan yllättyneeltä kun kerroin tuntomerkkejä pojista. Tuli sellainen olo että nämä pojat eivät ensimmäistä kertaa olleet asialla. Opettaja otti todella hienosti tämän kiusatun pojan hoiviinsa ja itkukin jo hieman laantui.

Toivon vaan kovasti että koulu ja vanhemmat ottaisivat kiusaamisen nyt tiukasti haltuunsa ja tekisivät todella töitä että tilanne ratkeaisi. Koska nythän voi käydä niin että jos asia jää käsittelemättä kiusaajat huomaavat että voivat toimia aivan kuten haluavat kun edes aikuisen puuttuminen kiusaamiseen ei vaikuta mitenkään. Pahinta kuitenkin olisi että tämä kiusattu poika menettäisi toivonsa ja aikuisista saadun turvan tunteensa. Vieläkin tuntuu pahalta kun muistelen tapahtunutta ja ihan oikeasti tuntui siltä että sydän särkyy kun näin pojan itkevän.

Voi olla että yleistin kun sanoin että mallit opitaan kotoa, mutta pakostihan vanhempien antamalla mallilla on jokin vaikutus lasten käyttäytymiseen. Sillä ei ole mielestäni merkitystä onko lapsi "köyhästä" vai "rikkaasta" perheestä. Toki myös joukossa tyhmyys tiivistyy...

Meillä ei lapsena koskaan käytetty läski sanaa koska se miellettiin haukkumasanaksi. Enkä myöskään käytä sitä sanaa omien lasteni kuullen. Ikävää tässä tapauksessa oli myös se että tämä kiusattu poika oli minun aikuisen silmin normaalikokoinen ja näköinen lapsi...
 
Mun vanhinta poikaa kiusattiin useamman vuoden ajan (loppui tietysti kun muutimme), tuolloin jo pohdin että jos vain tuntemattomatkin aikuiset puuttuisi hanakasti kiusaamistilanteen nähdessään, kiusaaminen taatusti vähentyisi. Vieraan aikuisen puuttuminen kun saattaa tepsiä ihan toisella tapaa kuin tutun.

Tänään tokaluokkalainen tuli kotiin, hyökkäsi samantien viltin alle sohvalle itkemään. Kolmasluokkalaiset oli koulumatkalla haukkuneet ja pilkanneet r-vikaista poikaa..sitä selvitellään sitten huomenna.
 
Ei se kotoa aina tule, paljon on kiusaajissa myös niitä ns parempien perheitten muksuja.
Hyvä kun puutuit, moni olisi varmaan sulkenut vaan silmänsä.
Mitä tarkoitat "paremmilla perheillä"? Eihän mun mielestä nykyään ole parempia perheitä esim. rikkaammat. Kyllä niitä moukkia ja epäkohteliaita löytyy niin rikkaista ja köihemmistäkin. Huonoa kasvatusta löytyy joka "yhteiskuntaluokasta"..
 

Yhteistyössä