Kyllä tuo poika varmaan luokalleen jää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoton nuori äiti härmänmaalta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoton nuori äiti härmänmaalta

Vieras
Kokeisiin luetaan ja kuulustellessa tietää useimmat asiat,mutta silti ne asiat ei vaan mene sinne koepapereihin,miksei?? Olen sanonut neuvoksi että vastaa aina ensin niihin jotka varmasti muistat ja tiedät,mieti sitten vasta niitä muita ja koita edes jotain vastata,mutta ei niin ei.
Kyse on kolmasluokkalaisesta ja lähinnä uusi oppiaine Englanti ja vanha tuttu ympäristöoppi tuottavat näitä ongelmia,matikka ei enää koska se on nykyään mukautettu.
Avustajaa ei psykologin / tukiopettajan lausunnoista huolimatta tuohon meidän ala-asteelle saada,moni kuulemma tarvitsisi.
Luokissa on 1-2 lk samassa,3-4 samassa sekä 5-6 samassa, oppilaita luokissa yhteensä melkein 35kpl ja opettajia kussakin yksi,eikö olekkin haastavaa??
Annanko vain periksi ja laitetaan tuplaamaan kolmosluokka vai mitä minun kannattaisi tehdä?Vaihtaa koulua?

No mitä mieltä opettaja on? Itse ehkä keskustelisin ensin hänen kanssaan. Mutta ehkä, jos omasta lapsesta olisi kyse antaisin käydä 3 kahteen kertaan tai sitten erityiskouluun.

Tuo on monelle lapselle tyypillinen ongelma. Syitä voi olla useita: lapsesi voi jännittää koetta nin, että unohtaa vastaukset, hän voi kiirehtiä (ei lue kunnolla kysymystä, vastaa mitä sattuu), kysymyksen kirjallinen muoto voi aiheuttaa ongelmia, vastauksen laittaminen kirjalliseen muotoon tuottaa ongelmia ym.

Onko koulussa erityisopettajaa? Jos on, niin ota häneen yhteyttä ja keskustele asiasta. Ehdottaisin myös, että kysyisit ainakin englannin opettajalta mahdollisuutta suulliseen kokeeseen tai tuettuun kokeen tekoon (eli aikuinen avaa lapselle koekysymykset suullisesti). Englantiin kannattaa nyt keskitty, koska kielten vaikeudet usein jatkuvat myöhemminkin.

Koulun vaihtaminen ei lastasi luultavasti auta. Positiivista tsemppausta lapselle, hänelle saattaa olla epäonnistumisesta jo sellainen pelko, että myös se vaikuttaa koesuoritukseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiinuliini:
Tuo on monelle lapselle tyypillinen ongelma. Syitä voi olla useita: lapsesi voi jännittää koetta nin, että unohtaa vastaukset, hän voi kiirehtiä (ei lue kunnolla kysymystä, vastaa mitä sattuu), kysymyksen kirjallinen muoto voi aiheuttaa ongelmia, vastauksen laittaminen kirjalliseen muotoon tuottaa ongelmia ym.

Onko koulussa erityisopettajaa? Jos on, niin ota häneen yhteyttä ja keskustele asiasta. Ehdottaisin myös, että kysyisit ainakin englannin opettajalta mahdollisuutta suulliseen kokeeseen tai tuettuun kokeen tekoon (eli aikuinen avaa lapselle koekysymykset suullisesti). Englantiin kannattaa nyt keskitty, koska kielten vaikeudet usein jatkuvat myöhemminkin.

Koulun vaihtaminen ei lastasi luultavasti auta. Positiivista tsemppausta lapselle, hänelle saattaa olla epäonnistumisesta jo sellainen pelko, että myös se vaikuttaa koesuoritukseen.

Tuo koulu on niin "ahdasmielinen" että suulliset kokeet ei tule kysymykseenkään siellä ,olen ollut samojen opettajien oppilaana aikoinaan.
Erityisopettaja/tukiopettaja löytyy,poika käykin sillä jo muutamia kertoja viikossa,juuri englannista ja ainakin matikasta.
Se on tiedossa että pojalle tulee ns. hätä kun joku muu kerkeää tehdä kokeen ja poistua luokasta ennen häntä ,siitä on keskusteltu ja kuulemma pientä parannusta sen suhteen on. Itse en usko koulun vaihdon auttavan liioin,täälä kyläkoulut ovat kaikki samassa tilanteessa.

Mä luulen, että opiskelutapoja kannattaa myös muuttaa. Hauki on kala -opiskelu ei paljoa hyödytä.

Englannin sanasto jää parhaiten päähän, kun sitä kuulee ja lukee "oikeasti", esim. telkkariohjelmia ilman tekstitystä ja kirjoja tai sarjakuvia.

Varmaan auttaisi, jos pitäisit lapselle koe-kokeita kotona. Kuten tiedät niin aina kannattaa aloittaa niistä helpommista, mutta vain tekemällä sen voi sisäistää.

Älä anna periksi, vaikka kolmosluokka jouduttaisiinkin tuplaamaan. Auttaako lapsen isä läksyissä ja opiskelussa?

Alkuperäinen kirjoittaja suski:
Mä luulen, että opiskelutapoja kannattaa myös muuttaa. Hauki on kala -opiskelu ei paljoa hyödytä.

Englannin sanasto jää parhaiten päähän, kun sitä kuulee ja lukee "oikeasti", esim. telkkariohjelmia ilman tekstitystä ja kirjoja tai sarjakuvia.

Varmaan auttaisi, jos pitäisit lapselle koe-kokeita kotona. Kuten tiedät niin aina kannattaa aloittaa niistä helpommista, mutta vain tekemällä sen voi sisäistää.

Älä anna periksi, vaikka kolmosluokka jouduttaisiinkin tuplaamaan. Auttaako lapsen isä läksyissä ja opiskelussa?

noniin nyt saatiin isäkin mukaan. odotellaan kuka nakkaa ensimmäisen kiven..?

Tietääkö poikasi, että yleensä kokeesta poistuvat ensimmäisinä ne, jotka eivät sitä osaa tehdä?

Voi vitsi mikä yleistys :o

Jos mä osaan tehdä, mä lähden 3:n ekan joukossa, jos en niin 3:n vikan...

Olen kirjoittanut hänelle kokeisiin lukemista varten paperille vaikeimpia sanoja /asioita.
Isä auttaa kaikissa muissa läksyissä mutta minä olen parempi juurikin tuossa englannissa,niitä teen pojan kanssa vain minä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiinuliini:

Tuo koulu on niin "ahdasmielinen" että suulliset kokeet ei tule kysymykseenkään siellä ,olen ollut samojen opettajien oppilaana aikoinaan.
Erityisopettaja/tukiopettaja löytyy,poika käykin sillä jo muutamia kertoja viikossa,juuri englannista ja ainakin matikasta.
Se on tiedossa että pojalle tulee ns. hätä kun joku muu kerkeää tehdä kokeen ja poistua luokasta ennen häntä ,siitä on keskusteltu ja kuulemma pientä parannusta sen suhteen on. Itse en usko koulun vaihdon auttavan liioin,täälä kyläkoulut ovat kaikki samassa tilanteessa.

Ota yhteyttä suoraa erityisopettajaan ja kysy voisiko poikasi tehdä seuraavan englannin kokeen hänen kanssaan poissa luokkatilasta. Erityisopettajan (ainakin pitäisi) olla koulutettu kohtaamaan oppilaiden oppimisvaikeudet ja hänen tehtävänään on toimia niin, että oppilas hyötyy opetuksesta ja pystyy myös osoittamaan oppimisensa. Ehdottomasti poikasi hyötyisi siitä, että hän pääsisi rauhalliseen tilaan tekemään koetta ja saisi aikuisen ihmisen huomion myös kokeen teon aikana.

Jos koulussa ei tähän suostuta, voit vedota perusopetuksen opetussuunnitelmaan perusteisiin, joissa painotetaan sitä, että jokaisen oppilaan on saatava opiskella niin, että opetusta tuetaan monipuolisesti ja täten mahdollistetaan oppilaan paras mahdollinen oppimistulos.

Yksi tapa saada kielten opiskelu hyvin alkamaan on jutella kotona arkiasioita englanniksi. Esim tyyliä - otatko maitoa? Onko hyvää ruokaa? Ihan pikkujuttuja englanniksi mutta kuiteskin tarpeeksi paljon jotta kuulee kieltä paljon. Tällätavoin voit aktivoida kielen opiskelua. Toiminut meillä erinomaisesti. Ei tietysti heti auta kokeiden tekemiseen mutta ehkä tuota kautta tulee myös sitä varmuutta lisää.

Alkuperäinen kirjoittaja Kokeile:
Yksi tapa saada kielten opiskelu hyvin alkamaan on jutella kotona arkiasioita englanniksi. Esim tyyliä - otatko maitoa? Onko hyvää ruokaa? Ihan pikkujuttuja englanniksi mutta kuiteskin tarpeeksi paljon jotta kuulee kieltä paljon. Tällätavoin voit aktivoida kielen opiskelua. Toiminut meillä erinomaisesti. Ei tietysti heti auta kokeiden tekemiseen mutta ehkä tuota kautta tulee myös sitä varmuutta lisää.

Hyvä idea =)

Meillä samantapainen tilanne. opettajalta ei minkäänlaista aloitetta pojan laittamista testeihin/tukiopetukseen. Ite sit vaadin että jotain pitää tehdä. Sitte tuli vastaukseksi että on kait niitä jotain testejä ym olemassa. Tuloksena mukautettu englanti. Vielä toimintaterapeutin testit kesken just tuon hahmotushäiriön epäilyksen takia.
ELi pidä lapsesi puolta vaikka se vaatii taistelua. Älä luovuta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä samantapainen tilanne. opettajalta ei minkäänlaista aloitetta pojan laittamista testeihin/tukiopetukseen. Ite sit vaadin että jotain pitää tehdä. Sitte tuli vastaukseksi että on kait niitä jotain testejä ym olemassa. Tuloksena mukautettu englanti. Vielä toimintaterapeutin testit kesken just tuon hahmotushäiriön epäilyksen takia.

Meilläkin poika on käynyt melkein vuoden toimintaterapeutilla ja hyvää palautetta saanut. Meillä koulun opettajat kyllä ottaisivat kaiken avun vastaan mutta täältä ei vaan avustajia löydy,ei millään ja yksi tukiopettaja koko koulussa ei paljon kerkeä yhden kanssa olemaan :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Meilläkin poika on käynyt melkein vuoden toimintaterapeutilla ja hyvää palautetta saanut. Meillä koulun opettajat kyllä ottaisivat kaiken avun vastaan mutta täältä ei vaan avustajia löydy,ei millään ja yksi tukiopettaja koko koulussa ei paljon kerkeä yhden kanssa olemaan :(

Kunnan/kaupungin kanssa on aika toivotonta alkaa tappelemaan. Joskus sekin kannattaa. Veli sai lapsilleen taksikyydin kun vei asian lääninhallitukseen asti. Mutta yrittäkää opettajan kanssa miettiä vaihtoehtoja. Ja vaadi aina perustelut vastauksiin.

Yhteistyössä