Kyllä taas ihmettelen, missä on ihmisten selkäranka!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pettynyt suomalaisiin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pettynyt suomalaisiin

Vieras
Olin äsken kaupoilla ostoksia tekemässä ja huomasin jo kaukaa puiston penkillä makaavan nuorehkon oloisen naisen. Ihmisiä kulki ohi, osa katsoi, mutta jatkoi matkaa, osa katsoi suurieleisesti poispäin. Yksi äiti huusi lapselleen joka meinasi mennä lähelle että nyt tänne sieltä ja suorastaan juoksuaskelin lähti naisen luota. Tulin sitten kohdalle ja totesin, että viinalle haisee, ikää ei varmasti ole edes 18 vuotta ja otsassa iso, verta vuotava haava. Heräsi kun ravistelin ja sen verran tokeni, että nimensä ja ikänsä kertoi (ikää oli surullisen vähän kuntoon nähden). Osoitetta ei kuitenkaan osannut kertoa. Soitin hätäkeskukseen ja sieltä lähettivät poliisit asiaa selvittämään. Odotin siinä tytön kanssa poliiseja ja kauppakassista talouspaperia haavaa painamaan ja pakastevihannespussi kipuun. Mulla mukana tosiaan 2kk ja 1v4kk ikäiset lapset rattaissa ja useita kauppakasseja, moni ohi kulkenut oli yksin vailla kantamuksia. Minulla oli kiire bussiin, mutta suosiolla päätin odottaa seuraavaa tai sitä seuraavaa. Kyllähän jokaisella on velvollisuus auttaa, mutta näköjään sitä velvollisuutta laiminlyödään, vaikka kyseessä oli vielä lapsi.

Ja minä en todellakaan jäänyt paikalle, koska olisin halunnut, vaan koska se oli mun VELVOLLISUUS! Kiire oli ja parempaakin tekemistä tosiaan ja lastenkin ruoka&uni myöhästyi, mutta velvollisuus on velvollisuus.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
sinähän juuri todistit että suomalaisilla on vielä selkärankaa, koska menit ja autoit?

Mutta siitä kulki kymmeniä ihmisiä ohi. Ja ties kuinka monta ennen kuin satuin paikalle. Melko kylmissään tyttö oli märissä vaatteissa, eli aika kauan oli varmaan ulkosalla ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Onneksi satuit kulkemaan ohi.

Monesti se on nähty, ettei kukaan pysähdy :(

olet nähnyt siis ettei kukaan viitsi auttaa, etkä ole auttanut?

"Kiva" kun laitat sanoja suuhuni.

Olen auttanut. Mutta moni muu meni vaan ohi, tai katsoi ikkunasta.

Ja mm. kaatuneelta vanhukselta olen myöhemmin kuullut ettei kukaan auttanut vaikka hän huusi apua.

yleensä kukaan ei vaivaudu auttamaan :/
mutkin lynkattiin joskus tällä palstalla siksi että mä kehtasin sanoa että mun mielestä se on velvollisuus auttaa jos näkee jonkun jolla on joku hätä. yleinen mielipide oli että jokainen hoitakoon omat asiansa

Ja mm. kaatuneelta vanhukselta olen myöhemmin kuullut ettei kukaan auttanut vaikka hän huusi apua.

no mikset heti sanonut?

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
mutkin lynkattiin joskus tällä palstalla siksi että mä kehtasin sanoa että mun mielestä se on velvollisuus auttaa jos näkee jonkun jolla on joku hätä. yleinen mielipide oli että jokainen hoitakoon omat asiansa

Mutta jos jonkun oma teini olisi kylällä tuossa kunnossa, eikä apua saisi, niin olisi varmaan aika surku olo. Kuka sen nuoren vanhemmille sanoo, että hoitakaa omat asiat, jos tytölle olis jotain vielä kamalampaa tapahtunut. Näitähän on näitä nuorten katoamisia ollut, tuokin olisi ties minkä raiskaajan ollut helppo siitä poimia mukaansa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mutta jos jonkun oma teini olisi kylällä tuossa kunnossa, eikä apua saisi, niin olisi varmaan aika surku olo. Kuka sen nuoren vanhemmille sanoo, että hoitakaa omat asiat, jos tytölle olis jotain vielä kamalampaa tapahtunut. Näitähän on näitä nuorten katoamisia ollut, tuokin olisi ties minkä raiskaajan ollut helppo siitä poimia mukaansa.

suomessa on auttamisvelvollisuus, lakiin perustuva ja syyte siitä napsahtaa jos ei auta.

Ap, mahdatko olla itse hoitoalalla? Nimittäin mulle on tullut sellainen olo, että hoitoalan ihmiset ei edes pysty kulkemaan tuollaisessa tapauksessa ohi, vaan ammatin tuoma vastuu ja velvollisuus "pakottaa" tarkastamaan tilanteen. En väitä, etteikö muiden alojen edustajilla olisi järkeä päässä, mutta jotenkin mulla on sellainen olo, että hoitoalan ihmisen olisi todella vaikea tuossa kohtaa vaan kävellä ohi.

Mä olen itse ollut pari kertaa tilanteessa, jossa joku on maannut kadulla tai penkillä eikä ole näyttänyt oikein hyvältä. Ihmisiä kulki ohi, toiset katsoi toiset ei. Mutta mun on kertakaikkiaan pakko tarkistaa, onko kaikki ok. Eikä siihen tarvita kuin se, että potkaisee vähän kengänpohjaa ja kysyy, onko kaikki ok. Jos ei vastaa mitään eikä näytä nukkuvankaan, soitetaan ambulanssi. Jos örisee jotain vastaukseksi ja näyttää selvästi laitapuolenkulkijalta, niin kauniina kesäpäivänä olen antanut jäädä nukkumaan.

Ja jos on nuorista kyse, niin pitäisi jokaisella olla järki päässä ja tsekata tilanne.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

siinä tapauksessa että känniselle teinille sattuu jotain, tyydytään vouhottamaan että kyllä sen ikäisen pitäisi jo osata pitää huolta itsestään tai sitten vatvotaan sitä kuinka jotkut vanhemmat ovat todella huonoja vanhempia :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Ap, mahdatko olla itse hoitoalalla? Nimittäin mulle on tullut sellainen olo, että hoitoalan ihmiset ei edes pysty kulkemaan tuollaisessa tapauksessa ohi, vaan ammatin tuoma vastuu ja velvollisuus "pakottaa" tarkastamaan tilanteen. En väitä, etteikö muiden alojen edustajilla olisi järkeä päässä, mutta jotenkin mulla on sellainen olo, että hoitoalan ihmisen olisi todella vaikea tuossa kohtaa vaan kävellä ohi.

Mä olen itse ollut pari kertaa tilanteessa, jossa joku on maannut kadulla tai penkillä eikä ole näyttänyt oikein hyvältä. Ihmisiä kulki ohi, toiset katsoi toiset ei. Mutta mun on kertakaikkiaan pakko tarkistaa, onko kaikki ok. Eikä siihen tarvita kuin se, että potkaisee vähän kengänpohjaa ja kysyy, onko kaikki ok. Jos ei vastaa mitään eikä näytä nukkuvankaan, soitetaan ambulanssi. Jos örisee jotain vastaukseksi ja näyttää selvästi laitapuolenkulkijalta, niin kauniina kesäpäivänä olen antanut jäädä nukkumaan.

Ja jos on nuorista kyse, niin pitäisi jokaisella olla järki päässä ja tsekata tilanne.

Olen kätilö, nyt tosin äitiyslomalla.

Monet ihmiset kävelevät ohitse pelon siivittämänä - uskotaan, että joudutaan itse vaikeuksiin, jos mennään puhuttelemaan vierasta ihmistä, joka kaipaisi apua. Tai ajatellaan, ettei osata auttaa kuitenkaan... tai, että joku kuitenkin pysähtyy kohta. Mäkään en kyllä pysty kävelemään ohitse. Soitan vähintään 112 ja pyydän jonkun tarkistamaan tilanteen, jos tyyppi vaikuttaa siltä, ettei sitä kannata lähestyä.

Mitäs he enää tulevat kun olet jo auttamassa? On minutkin pelastettu ja ambulanssi hälytetty kun sain kammiovärinän.

Alkuperäinen kirjoittaja Blue:
Joku äiti on onnellinen siellä jossain että autoit hänen lastaan.

Itse toivon, että vuorostaan vastapalveluna joku auttaa minun lastani, jos hän joskus on hädässä.

Täytyy tässä nyt antaa tunnustusta parille pikkupojalle, jotka näin tuossa ensilumien aikaan. Joku pappa oli liukkaasta mäestä mennyt vähän hankeen pyörätuolilla ja autolla satuin paikalle kun kaksi koulupoikaa (ala-asteikäisiä) häntä sieltä vetivät. Kovasti poikia kehuin ja he olivat kyllä tosi fiksun oloisia, kertoivat että olivat nähneet tapauksen ja tulivat katsomaan tarvitseeko pappa apua. Siinä saa joku äiti olla pojistaan ylpeä!

Tämä mua kanssa ärsyttää!! Suomalaisten asenne, että hoitakoot jokainen omat asiansa. Tai että itte on ittensä siihen jamaan saanut, hoitakoon itte ittensä kuntoonkin. Eikö aina pitäis ensin ajatella että meillä kaikilla on ihmisarvoa. Aina ei voi tietää miksi joku on huonossa kunnossa eikä minusta tarvitse tietääkään sellaista auttaakseen. sitäpaitsi, kyllä joku karman laki on olemassa. että hyvä seuraa hyvää, tms.

Alkuperäinen kirjoittaja kiitollinen:
Mitäs he enää tulevat kun olet jo auttamassa?

Pointti olikin se, että ihmisiä menee ohi vaikka kuinka eikä kukaan pysähdy...vasta 10-20 min päästä tulen minä tai joku muu jolla on järkeä päässä ja auttaa.

Mä tosin oon pysähtynyt auttamaan esim. sellaisessa tapauksessa, kun vanha mies sai jonkun kohtauksen ja paikalla oli jo yksi auttaja. Kun toinen esim. elvyttää, toinen soittaa apua...