Kyllä suku on ihana asia tai sitten ei

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Itkuinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Itkuinen

Vieras
Äitimme sai isohkon perinnön keväällä. Nyt kysyin voisiko lainata mulle 400 euroa, että saisin taloutta tasapainoon. Sanoin, että asiasta tehtäisiin ihan paperille sopimus.

No äiti oli vähän nihkeä lainaamaan ja narisi sitä sun tätä. Nyt asiaan puuttui siskoni joka sanoi, että ei saa lainata mitään. Itse hän kuitenkin on aina käsi ojossa pyytämässä rahaa aivan kuin toinenkin sisko joka ei ole ikinä hyväksynyt, että muillekin sisaruksille on annettu rahaa eikä vain hänelle.

Mä olen kolmen lapsen pienituloinen yh ja nämä kaksi siskoa lapsettomia ja yksin eläviä. Mä todellakin olisin tarvinnut ne rahat, mutta ei sitten. Sanoin, että pitäkää te sitten rahat ja häivyin paikalta.

Itkuhan tässä pääsi kun tuntuu olo niin syrjityltä ja ihmettelen, että miksi mua ei haluta auttaa. Aivan varmasti nämä kaksi muuta saa rahaa ilman takaisin maksuvelvollisuutta, mutta milläs sitä asiaa todistan jos rahaa annetaan käteisenä. Saavat sitte rauhassa shoppailla ja matkustella kun mä lasken senttejä, että rahat riittää vuokraan ja ruokaan.

Ei auta kuin kituuttaa ja itkeä pahaa oloa pois kun lapset ei näe.

Äitimme sai isohkon perinnön keväällä. Nyt kysyin voisiko lainata mulle 400 euroa, että saisin taloutta tasapainoon. Sanoin, että asiasta tehtäisiin ihan paperille sopimus.

No äiti oli vähän nihkeä lainaamaan ja narisi sitä sun tätä. Nyt asiaan puuttui siskoni joka sanoi, että ei saa lainata mitään. Itse hän kuitenkin on aina käsi ojossa pyytämässä rahaa aivan kuin toinenkin sisko joka ei ole ikinä hyväksynyt, että muillekin sisaruksille on annettu rahaa eikä vain hänelle.

Mä olen kolmen lapsen pienituloinen yh ja nämä kaksi siskoa lapsettomia ja yksin eläviä. Mä todellakin olisin tarvinnut ne rahat, mutta ei sitten. Sanoin, että pitäkää te sitten rahat ja häivyin paikalta.

Itkuhan tässä pääsi kun tuntuu olo niin syrjityltä ja ihmettelen, että miksi mua ei haluta auttaa. Aivan varmasti nämä kaksi muuta saa rahaa ilman takaisin maksuvelvollisuutta, mutta milläs sitä asiaa todistan jos rahaa annetaan käteisenä. Saavat sitte rauhassa shoppailla ja matkustella kun mä lasken senttejä, että rahat riittää vuokraan ja ruokaan.

Ei auta kuin kituuttaa ja itkeä pahaa oloa pois kun lapset ei näe.

Kelle sun pitää todistaa, että saavat rahaa? Eikö sun äitis sitä heille anna ja ole siitä hyvin tietoinen?

[QUOTE="wieras";30055196]Itsehän olet laspet tehnyt ja elämääsi elät. Ei äitisi ole elätusvelvollinen. Hae apua muualta.[/QUOTE]

Lainaahan mä kysyin! Laina maksetaan takaisin jos et sitä tiennyt. Sun mielestä on siis oikein syytää rahaa lapsettomille siskoilleni, että voivat shoppailla yms. kun mä taas elän kädestä suuhun? Ei ollut mun valinta jäädä yksinhuoltajaksi.

Mutta enpä taida jatkaa tästä asiasta enää. Sain vain huomata jälleen kerran, että ketjun ap saa aina kurat niskaansa aiheesta riippumatta. Lyökää vain lyötyä.

[QUOTE="a p";30055194]Jos summat alkaa olemaan kovinkin isoja yhteen laskettuna niin kyllä ne pitäisi huomioida ennakkoperintönä.[/QUOTE]

Kai sun äitis nyt saa tehdä rahoilaan mitä haluaa. Ei kävis mulla mielesäkään alkaa vääntämään jostain perinnöstä jos äiti tekee rahoilaan mitä tykkää.

[QUOTE="a p";30055201]Lainaahan mä kysyin! Laina maksetaan takaisin jos et sitä tiennyt. Sun mielestä on siis oikein syytää rahaa lapsettomille siskoilleni, että voivat shoppailla yms. kun mä taas elän kädestä suuhun? Ei ollut mun valinta jäädä yksinhuoltajaksi.

Mutta enpä taida jatkaa tästä asiasta enää. Sain vain huomata jälleen kerran, että ketjun ap saa aina kurat niskaansa aiheesta riippumatta. Lyökää vain lyötyä.[/QUOTE]Sori, mutta ei äitisi ole mikään pakko lainata rahojaan jos ei halua. Antaa saa kenelle haluaa. Joten turhaan vedät papujä kärsääsi.

Oletko varma, että äitisi antaa siskoillesi rahaa? Kysyn sillä, kun lähipiirissä on yksi tyyppi, joka kertoo muiden saavan rahaa matkusteluun, opiskeluun ja vaikka mihin. Oikeasti niin ei kuitenkaan ole, vaan kyseinen henkilö kuvittelee asiat.

Mulla on monesti samanlainen olo, ei rahasta, mutta arvostuksesta, välittämisestä, kehuita.. Itken useinkin sitä, kun minä perheineni ei merkitä vanhemmille niin paljon kuin sisarukseni perhe...

Ap, onko teillä paljon ikäeroa ja mihin suuntaan?

Et ole ainut joka ei merkitse suvulleen yhtä paljon kuin muut. muut sisarukset näkyy jopa pompottavan vanhempia syrjimään meitä, eikä vanhemmat tajua mitään. Ei paljon huvita enää käydä kylässä.

[QUOTE="wieras";30055205]Sori, mutta ei äitisi ole mikään pakko lainata rahojaan jos ei halua. Antaa saa kenelle haluaa. Joten turhaan vedät papujä kärsääsi.[/QUOTE]

Totta, ei ole pakko lainata ja saa antaa kelle haluaa. Mutta on mielestäni ihan ymmärrettävää (jos siskokset oikeasti saavat äidiltä rahaa), että tilanne tuntuu hyvin epäoikeudenmukaiselta ap:sta. Kyllä itsekin tuntisin samoin vastaavassa tilanteessa.

Voisiko ap jutella äidin tai sisarusten kanssa ja varmistaa, saavatko siskokset oikeasti äidiltä rahaa. Jos saavat, niin kysy, miksi äiti toimii sinun kanssa eri tavalla. Puhumalla se asia taitaa vain selvitä.

On teilläkin äiti, joka antaa lastensa kinastella hänen rahoistaan. Sinä et ollut yhtään sen viisaampi kuin siskosi. Siskollesi ei kuulu sinun raha-asiat saati sinulle siskosi raha-asiat, joten ensimmäiseksi raakkaa siskosi nyt mielenpahoituksestasi pois ja keskity vain äitiisi. Jatkossa voit tyynesti todeta siskollesi, että olet puhumassa äitisi, et hänen kanssaan lainatarpeistasi. Aivan turhaan otit itseesi siskokullan tyhmyydestä.

On harmi, ettei äitisi halua lainata saati vaikka antaisikin sinulle vähän rahaa, joten anna äitisi nyt miettiä asiaa ja kysy jonkun päivän kuluttua uudestaan. Jos tilanteesi on todella paha, niin pystyt varmastikin perustelemaan lainatarpeesi sekä laatimaan takaisinmaksuaikataulun. Kirjoita lainapaperi valmiiksi ja mieti tarkkaan millaisilla summilla lyhennät pystyäksesi maksamaan. Se, että puhelet lainapapereista ei vakuuta ketään, mutta kun viet sen äitisi eteen, käyttäydyt aikuisemaisesti, niin hänen on vaikeampi kieltäytyä auttamasta sinua.

Nyt itku loppu ja ryhdy lainapaperin laadintaan :)

Oletko oikeasti varma, että siskot saavat rahaa äidiltään? "milläs sitä asiaa todistan jos rahaa annetaan käteisenä" eli oletko nähnyt annettavan vai et? Oletko varma ettei siskot maksa takaisin?

Iso perintö saattaa olla kiinni jossain (rahastoissa, osakkeina, kiinteänä omaisuutena), josta ei pysty irrottamaan rahaa lainaksi. Tai sitten se summa on tuhlattu (maksettu vaikka laina pois), joten onko äidilläsi mistä antaa? Jos hän voi hyvin antaa 50 euroa joka kuukausi jollekin, mutta ei 400 euroa. Ei kehtaa sanoa asiaa, joten käyttäytyy nihkeästi?

Minulla on kaksi siskoa, joista varsinkin toinen on ollut aina pyytämässä vanhemmiltamme rahaa, milloin mihinkin lasten kuluihin ym. Vanhempamme ovat myös taanneet heidän lainojaan. Itselle oli kova pala, kun toinen vanhemmistamme ei aikoinaan alkanut takaamaan lainaamme, nyttemmin takausvelvollisuus on rauennut jo aikoja sitten. Aina olemme raha-asiamme hyvin hoitaneet ja omillamme pärjänneet, päinvastoin kuin sisaremme. Joskus ihmettelin ja olin mielessäni katkera, mutta onneksi olen päässyt siitä eroon, se vain syö ihmistä. Jokainen tekee niin kuin tahtoo, rahoillaan ja asenteellaan. Elämä on.

Mä ymmärrän ap:ta myös ihan täysillä. Sellaiset ei varmaan voi ymmärtääkään, joita omat vanhemmat on aina kohdellut tasapuolisesti sisarusten kesken. Mulla kesti vuosikausia päästä yli siitä että veljeni vaan on aina rakkaampi, tärkeämpi ja parempi kuin minä, tai sen jo sentään sisäistin lapsuudessani mutta kun sama jaottelu kohdistui myös meidän lapsiin niin siinä oli nielemistä.

Minä ymmärrän myös miltä ap:sta tuntuu. Ei ole mukava tunne huomata että vanhemmat kohtelevat lapsiaan eriarvoisesti.

Itse olen huomannut varsin karvaasti miten appivanhempani tekevät tätä. Tytöt menevät poikien edelle ja myös heidän perheensä. Appivanhemmat hoitavat tytärtensä lapset, mutta poikiensa lapset ovat aivan eri asemassa. Kyllä se riipaisee kun oma lapsi kysyy että miksi pappa ei tykkää minusta niinkuin tuosta serkusta.

Mä en ymmärrä vanhempia, jotka eivät auta lapsiaan ja perheitä, joissa ei olla tadapuolisia. Mutta aina kun joku valittaa vastaavasti kuin ap, on paljastunut seikkoja, miksi sitä rahaa ei lainata tai anneta.

Mä en ymmärrä aikuisella ajattelua "jos toi saa niin munki pitää saada", tämä ei ole mitään vittuilua. Ja aloittajan tekstistä tämä kävi enemmän ilmi kuin se, että häntä ei sitten rakasteta.
Mä en itse ole koskaan pyytänyt rahaa äidiltäni jotenkin olen sitä mieltä että aikuisen kuuluu pärjätä omilaan.

Yhteistyössä