Kyllä on ruvennut nyppii ihmisten kommentti: helppo vauva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miss xander
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vauva voi olla helppo, siis nimenomaan VAUVAKSI helppo ja mun mielestä ei ole väärin sanoa, että on helppo vauva mutta se ei välttämättä tarkoita sitä, että äidillä olisi aina helppoa omassa roolissaan ja varmasti nimenomaan ensimmäisen vauvan kanssa. Jokainen vauvahan tarvitsee samoja perusasioita silti ja vaatii vanhemmalta voimia jaksaa tyydyttää ne. Vaativalta vauvalta se vaatii vielä enemmän. Mä en ymmärrä miksi vedät tuosta herneen nenään.

Samaa mieltä toisten kanssa siitä, ettei vauva ainakaan ole kiltti tai tuhma. Ja vauvat nyt vaan ovat semmoisia, että niiden kanssa ollaan tietyn aikaa enemmän tai vähemmän kuin paita ja peppu. Vaikka sanotaan, että vauva on helppo, se ei mielestäni ikinä voi tarkoittaa, etteikö vauva olisi hoitajastaan riippuvainen tai tarvitsisi paljon hoivaa. Mielestäni valtaosa terveistä lapsista on suht helppoja vauvoja, sitten on näitä pieniä, jotka itkevät allergioitaan ym. sairauksia (osa huomattavan vakaviakin sairauksia!) ja siinä vauva-arjessa voi olla vaikka mitä lisämaustetta alkaen ruokailukamppailuista. Se arki on vaikeudessaan ihan eri planeetalta!

Harvempi vauva oikeasti viihtyy yksin, useimmiten ihan tavallinen vauvakin vaatii erittäin paljon huomiota ja seurustelua. Esikoinen mulla oli liinassa mukana kun tein kotitöitä, tai istuskeli vieressä sitterissä ja juttelin hänelle koko ajan. Nukkui päivisin vain lyhyitä pätkiä, mutta silti hän oli siinä mielessä helppo että asiat menivät niin yksinkertaisesti että hänellä oli tarve -> minä reagoin -> hän oli tyytyväinen. Vauvan helppous ei minusta kuitenkaan ole sitä, että äiti olisi sen johdosta koko ajan jaksava ja saisi tehtyä kaiken ja olisi koko ajan jotenkin energinen ja vauhdissa, tai että vauva oleskelisi omissa oloissaan kun äiti tekee omia juttujaan.

Tyytymättömän vai vaikeasti tyytyvän vauvan vanhemmuus on henkisesti aika raskasta, sitä ei välttämättä edes huomaa ennen kuin on vertailukohtaa :| Tai siis se, että kun siitä omasta reagoinnista ei seuraakaan sitä lapsen tyytyväisyyttä, niin se on aivan käsittämättömän turhauttavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja miss xander:
Siis tää on niin tätä, jos joku on eri mieltä (SAA TIETENKIN OLLA) niin heti ruvetaan päätänsä aukoo!

No hei kuules nyt, tässä tuli monta ihan fiksua kommenttia jossa ei kukaan aukonut sulle päätään.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Harvempi vauva oikeasti viihtyy yksin, useimmiten ihan tavallinen vauvakin vaatii erittäin paljon huomiota ja seurustelua. Esikoinen mulla oli liinassa mukana kun tein kotitöitä, tai istuskeli vieressä sitterissä ja juttelin hänelle koko ajan. Nukkui päivisin vain lyhyitä pätkiä, mutta silti hän oli siinä mielessä helppo että asiat menivät niin yksinkertaisesti että hänellä oli tarve -> minä reagoin -> hän oli tyytyväinen. Vauvan helppous ei minusta kuitenkaan ole sitä, että äiti olisi sen johdosta koko ajan jaksava ja saisi tehtyä kaiken ja olisi koko ajan jotenkin energinen ja vauhdissa, tai että vauva oleskelisi omissa oloissaan kun äiti tekee omia juttujaan.

Tyytymättömän vai vaikeasti tyytyvän vauvan vanhemmuus on henkisesti aika raskasta, sitä ei välttämättä edes huomaa ennen kuin on vertailukohtaa :| Tai siis se, että kun siitä omasta reagoinnista ei seuraakaan sitä lapsen tyytyväisyyttä, niin se on aivan käsittämättömän turhauttavaa.

sähän puit sanoiks sen mitä mä kyl ajattelin,mut en näppikseltä järkevästi ulos saanut.

No jos ei kiltti niin hyväntuulinen. Kuulostaako se mammojen korvaan paremmalta?

Mä en koe helpoksi, jos olen aamusta iltapäivään vauvan kanssa kuin paita ja peppu. Hän kun ei tahdo yksin viihtyä yhtään ja kun ei noita päikkäreitäkään juurikaan nuku.
Hyvä jos saan ruokaa laitettua päivän aikana.

Tietenkin viihdyn vauvani kanssa ja olen mielelläni hänen kanssa, mutta kun minua tuppaa stressaa aivan *aatanasti rästiin jäävät kotityöt.

Mun korvaan toi kuulostaa hiukan enemmän vaativalta vauvalta kuin helpolta.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:

On tuo vauva niin iso kokoinen ettei olisi kenenkään etujen mukaista pitää häntä liinassa kotitöitä tehdessäni. Ei tuokaan kaikille ole vaihtoehto.

Miksi kiltille pitää heti asettaa vastakohta? Miksei tuota sanaa saisi käyttää väärin? Käytetäänhän monia muitakin sanoja väärissä yhteyksissä. Varmastikaan ei kukaan tarkoita, että vauva voisi olla tuhmakin, kutsumalla vauvaa kiltiksi. Kiltti vain on hyvin kuvaava sana semmoiselle iloiselle, tyytyväiselle lapselle... Vauvan ''kiltteyttä'' voisi pitää absoluuttisena kiltteytenä, hänelle luonnostaan kuuluvana, ei opittuna ominaisuutena. Sellaisena, johon aikuiset vain voivat pyrkiä.

kiltti vauva??? eli tuhma on se jolla on vaikka mahavaihoja?? tosi häiriintynyttä ja sairasta ajattelua.

EIKÖ SAA OLLA HELPPO VAUVA? tuntuuko että olet ihmisenä arvokkaampi jos sulla on vaativa vauva?
halooooooooo........................onko pakko taistella siitä kenellä on vaativin vauva, kuka on väsynein äiti ja hei mistä ihmeestä tää kaikki kertoo???
meette vaan niin kuin lampaat toistenne perässä ja määytte ja valitatte ja kilpailette AJATTELEMATTA MIKSI.

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
No jos ei kiltti niin hyväntuulinen. Kuulostaako se mammojen korvaan paremmalta?

Mä en koe helpoksi, jos olen aamusta iltapäivään vauvan kanssa kuin paita ja peppu. Hän kun ei tahdo yksin viihtyä yhtään ja kun ei noita päikkäreitäkään juurikaan nuku.

Tietenkin viihdyn vauvani kanssa ja olen mielelläni hänen kanssa, mutta kun minua tuppaa stressaa aivan *aatanasti rästiin jäävät kotityöt.

Mun korvaan toi kuulostaa hiukan enemmän vaativalta vauvalta kuin helpolta.

Niin... Helponkin voi mieltää niin monelle tapaa kuin on ihmisiä.

Anoppinikin on jaksanut mainita pari kertaa, että pääsen liian helpolla ja tärkeintä olla lapsen kanssa, että työt ehtii tehdä myöhemminkin....On se sitten lapsen kiva asua sikolätissä :(

Alkuperäinen kirjoittaja Tallamuspurkuna:
Meillä ei ole helppo vauva, eikä kiltti vauva. Meillä on aurinkoinen vauva =) Jos olisi todella itkuinen vauva tai niin olisi varmaan itkuinen tai tempperamenttinen :D

Aurinkoiseksi munkin vauvoja sanottiin, oikein neuvolakorttiin kirjoitti; aurinkoinen, hyväntuulinen.

Alkuperäinen kirjoittaja uskomatonta mutta totta:
kiltti vauva??? eli tuhma on se jolla on vaikka mahavaihoja?? tosi häiriintynyttä ja sairasta ajattelua.

EIKÖ SAA OLLA HELPPO VAUVA? tuntuuko että olet ihmisenä arvokkaampi jos sulla on vaativa vauva?
halooooooooo........................onko pakko taistella siitä kenellä on vaativin vauva, kuka on väsynein äiti ja hei mistä ihmeestä tää kaikki kertoo???
meette vaan niin kuin lampaat toistenne perässä ja määytte ja valitatte ja kilpailette AJATTELEMATTA MIKSI.

Ööh, missä lukee ettei saa olla helppo/kiltti/tyytyväinen/aurinkoinen vauva??

Pointti oli se, et että tyytyväisenkään vauvan kanssa elo ei oo pelkkää harmoniaa.

Opetele sinä vuohi lukemaan ajatuksella..

Vähän asian vierestä, mutta....
Tuo KILTTI sana pitäisi poistaa kokonaan suomenkielestä, sitä ei uskalla kukaan enää käyttää kun pitää pelätä että omalle lapselle tulee kiltin lapsen syndrooma.
Jos häntä menee kiltiksi sanomaan, sehän automaattisesti tarkoittaa sitä että lapsi yrittää aina olla kiltti ja ajattelee että on pahaa olla tuhma eli sanoa omia mielipiteitään. Minä en usko että yksikään sana voi yksin vaikuttaa siihen mitä lapsesta kasvaa, voi kun se oliskin noin yksinkertaista. Turhaa hysteriaa taas yhtä sanaa kohtaan.

On tuo vauva niin iso kokoinen ettei olisi kenenkään etujen mukaista pitää häntä liinassa kotitöitä tehdessäni. Ei tuokaan kaikille ole vaihtoehto.

No ei se liina olekaan siinä se pointti, vaan se että ihan tavallinen vauva vaatii sitä huomiota, varsinkin jos on kotona kaksistaan äidin kanssa. Meilläkin kuopus roikkuu minussa koko ajan, jos olemme kaksistaan kotona, jos on muitakin niin seurustelee heidänkin kanssaan (vaikka nyt kyllä on sellainen vaihe, että roikkuisi minussa silti).

Minun mielestäni helpon ja vaativamman lapsen ero on siinä, että helpomman tarpeisiin pystyy helpommin vastaamaan, eli hän on tyynnytettävissä sillä, että perustarpeet on tyydytetty. Läheisyys, seurustelu, uni, ruoka, kuiva vaippa.

En mä ota siihen kantaa, että onko juuri sinulla helppo vauva vai ei, ja muutenkin määritelmäni on minun henkilökohtainen mielipiteeni eikä mikään absoluuttinen totuus.

Ap, minkä ikäinen vauvasi on? :)

Meillä on nykyisin "helppo" vauva. Sekin vaatii viihdyttämistä, eikä nuku kuin kolmet 15-30min unet päivällä. Joskus kitisee väsyneenä. On päiviä ettei ruoka maistu kunnolla jne.. silti se on mun mielestä ihan tosi helppo, kun vertaa siihen mitä se oli ensimmäiset 3kk, silloin se oli erittäiin vaativa ainakin mun mielestä. Nyt poika on 6,5kk. Mut sehän menee just niin miten itse ne asiat kokee, ja kuinka rasittavana itse arjen kokee. Ei kukaan ulkopuolinen sitä oikeasti tiedä, että miten raskasta tai helppoa sen vauvan kanssa on olla.

Ei tuo kovin helpolta vauvalta kuulosta. Helppohan ons emmoinen jonka kanssa ei koko ajan tarvi seurustella ja joka nukkuu hyvin ja paljon. Kilttejä ovat kyllä ihan kaikki vauvat itkivät tai eivät.

Mustakin kuten OISKU sanoi, tuo vauvasi ei kuulostakaan siltä ns helpolta lapselta, joten ehkä sen takia sinun tulee paha mieli jos niin sanotaan..?? Koska kyllä meillä on helppo vauva, viihtyy yksinkin jonkin aikaa, nukkuu kahdet hyvät päiväunet ja nukkuu yötkin hyvin..en koe itseäni rasittuneeksi joten ainakin minä voin sanoa että meillä on helppo vauva, enkä suutu jos minulle niin sanotaan. Enhän suutu siitäkään jos mulle sanotaan että mulla on kivat hiukset, vaikka nekin aina välillä aiheuttaa mulle murheitaa =) Sun pitää sanoa seuraavaksi kommentoiville seilä oikeassa elämässäsi että ei se ole sitä mitä ne luulee vaan kerro totuus, kyllä sitten huomaavat että ei sulla sitten "niin helppoa" olekaan.

Onneksi sulle siis tulee mies "pelastamaan" sinut iltapäivällä, monilla kun on oikeatsi vaativa vauva, ei tuhma, ja ovat aina kaksin...

Mutta ihnaa vauva arkea teillel!!!

Alkuperäinen kirjoittaja uskomatonta mutta totta:

KUKAAN EI TÄÄLLÄ TAISTELE ONKO HELPPO VAI VAATIVA! En todellakaan tullut tänne taistellakseni siitä. Minua vain nyppii tuo kommentti ihmisten suusta, jotka ei tiedä arjestani mitään!!!!!!!!!!!!!!!!...jos et tuota aiemmin osannut lukea niin surullista!

Ei vauvasta voi sanoa kiltti!
On helppoja vauvoja, vaativia vauvoja, erittäin vaativia ja "vaikeita" vauvoja. Mutta ei tuhmia ja kilttejä.

Ole onnellinen että sulla on helppo vauva. :)
(mulla on ollut 5 enemmän tai vähemmän vaativaa vauvaa )

Ei kai tuo nyt mikään suuttumisen arvoinen asia ole kuitenkaan :hug:

Minusta TYYTYVÄINEN on hyvä adjektiivi vauvalle, omat kolme vauvaani ovat olleet tyytyväisiä vauvoja (no, kolmonen ajoittain hiukan vaativampi ja äänekkäämpi kuin muut). Se ei luokittele vauvaa kiltiksi tai tuhmaksi eikä myöskään väitä vauva-arjen olevan aina helppoa.

Yhteistyössä